Tragicalness and agonism: provocation for a critique of thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Cintya Regina
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4399
Resumo: The research explores the analytical hypothesis that the problem of thought in the horizon of the discussions of Friedrich Nietzsche and Michel Foucault evokes the qualities of tragicalness and agonism as contingency conditions for the emergence of another experience of thinking, molding other critical experiences and engendering other ethical-political gestures. We move such debate to the territory of philosophy of education, since contemporaneity has called upon the educational field to deepen political discussions on thought experiments and criticality, whether in the ambits of everyday education, public policies, or theoretical and empirical education research.
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spelling Tragicalness and agonism: provocation for a critique of thinkingTragedia y la agonística: provocación para el pensamiento críticoTragicidade e agonística: provocações para uma crítica do pensamentoPensamentoCríticaTragicidadePensamientoCríticoTragediaThoughtCritiqueTragicalnessThe research explores the analytical hypothesis that the problem of thought in the horizon of the discussions of Friedrich Nietzsche and Michel Foucault evokes the qualities of tragicalness and agonism as contingency conditions for the emergence of another experience of thinking, molding other critical experiences and engendering other ethical-political gestures. We move such debate to the territory of philosophy of education, since contemporaneity has called upon the educational field to deepen political discussions on thought experiments and criticality, whether in the ambits of everyday education, public policies, or theoretical and empirical education research.La investigación explora la hipótesis analítica que el problema del pensamiento en Friedrich Nietzsche y Michel Foucault evocan las cualidades de la tragedia y agonística como las condiciones de contingencia para el surgimiento de otra experiencia de pensamiento, para modular otras experiencias críticas y generar otros gestos éticopolíticos. Cambiamos tal debate al territorio de la filosofía de la educación, desde la contemporaneidad ha convocado el ámbito educativo para la densificación de las discusiones políticas sobre experiencia del pensamiento y criticidad, ya sea en los campos de la rutina de la educación, políticas educativas o la investigación teórica en empírica.A pesquisa explora a hipótese analítica de que o problema do pensamento no horizonte das discussões de Friedrich Nietzsche e Michel Foucault evocaria as qualidades de tragicidade e agonística como condições contingenciais para a emergência de outra experiência do pensar, modulando outras experiências de crítica e engendrando outros gestos ético-políticos. Vertemos tal debate para o território da filosofia da educação, uma vez que a contemporaneidade tem convocado o campo educacional ao adensamento das discussões políticas sobre experiências de pensamento e criticidade, seja nos âmbitos do cotidiano educacional, das políticas públicas, seja das pesquisas teóricas ou empíricas em educação. Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/439910.26512/lc2020144399Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 629-642Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 629-642Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 43 (2014); 629-6421981-04311516-489610.26512/lc.v20i43reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4399/4016Copyright (c) 2014 Cintya Regina Ribeirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Cintya Regina2022-01-12T20:58:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4399Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-12T20:58:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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