392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149 |
Resumo: | Assuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented. |
id |
UNB - 28_a24d7528b51b455b2fa5a9fbcd02c80f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4149 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?La profesión docente – ¿crisis de profesión u ocupación en crisis?A profissão professor – crise de profissão ou profissão em crise?Profissão professorCrise da docênciaOrdem políticaEscolaImagens da docênciaProfesión MaestroCrisis de la DocenciaOrden PolíticoEscuelaImágenes de la DocenciaTeaching professionCrisis in teachingPolitical orderSchoolImages of teachingAssuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented.Suponiendo una crisis en la profesión de maestro, el artículo hace el análisis de la “crisis de la profesión” basado en una paradoja en relación con el maestro, que es la apuesta en su trabajo hacia la resolución de muchos de los males de la sociedad, mientras hay una baja plusvalía de su profesión. Ya como “profesión en crisis” apunta a tres situaciones donde corroboran: los tambaleos e inversiones acerca de los lazos entre el orden político y educación, la pérdida del enfoque de acción del maestro y la falta de una relación de intimidad con el conocimiento. Por último, el artículo presenta imágenes del maestro “organista” y “recepcionista” con el fin de hacer más accesible la línea de argumentaciones presentada.Pressupondo uma crise na profissão professor, o artigo analisa a “crise de profissão” com base num paradoxo em relação ao professor, que é a aposta no seu trabalho para o equacionamento de boa parte das mazelas da sociedade, ao mesmo tempo em que há uma baixa valorização de sua profissão. Já como “profissão em crise” aponta para três situações que a corroboram: os abalos e inversões acerca dos vínculos entre ordem política e educação, a perda do foco da ação do professor e a ausência de uma relação de intimidade com o conhecimento. Por fim, o artigo apresenta as imagens do professor “organista” e “recepcionista”, na expectativa de deixar mais patente a linha de argumentação apresentada.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/414910.26512/lc.v19i39.4149Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 391-408Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 391-408Linhas Críticas; v. 19 n. 39 (2013); 391-4081981-04311516-489610.26512/lc.v19i39reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149/3802Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoufleuer, José Pedro2022-01-14T17:23:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4149Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T17:23:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? La profesión docente – ¿crisis de profesión u ocupación en crisis? A profissão professor – crise de profissão ou profissão em crise? |
title |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? |
spellingShingle |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? Boufleuer, José Pedro Profissão professor Crise da docência Ordem política Escola Imagens da docência Profesión Maestro Crisis de la Docencia Orden Político Escuela Imágenes de la Docencia Teaching profession Crisis in teaching Political order School Images of teaching |
title_short |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? |
title_full |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? |
title_fullStr |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? |
title_full_unstemmed |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? |
title_sort |
392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis? |
author |
Boufleuer, José Pedro |
author_facet |
Boufleuer, José Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boufleuer, José Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissão professor Crise da docência Ordem política Escola Imagens da docência Profesión Maestro Crisis de la Docencia Orden Político Escuela Imágenes de la Docencia Teaching profession Crisis in teaching Political order School Images of teaching |
topic |
Profissão professor Crise da docência Ordem política Escola Imagens da docência Profesión Maestro Crisis de la Docencia Orden Político Escuela Imágenes de la Docencia Teaching profession Crisis in teaching Political order School Images of teaching |
description |
Assuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149 10.26512/lc.v19i39.4149 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i39.4149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149/3802 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 391-408 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 391-408 Linhas Críticas; v. 19 n. 39 (2013); 391-408 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i39 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651547586560 |