392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boufleuer, José Pedro
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149
Resumo: Assuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented.
id UNB-32_a24d7528b51b455b2fa5a9fbcd02c80f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4149
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?La profesión docente – ¿crisis de profesión u ocupación en crisis?A profissão professor – crise de profissão ou profissão em crise?Profissão professorCrise da docênciaOrdem políticaEscolaImagens da docênciaProfesión MaestroCrisis de la DocenciaOrden PolíticoEscuelaImágenes de la DocenciaTeaching professionCrisis in teachingPolitical orderSchoolImages of teachingAssuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented.Suponiendo una crisis en la profesión de maestro, el artículo hace el análisis de la “crisis de la profesión” basado en una paradoja en relación con el maestro, que es la apuesta en su trabajo hacia la resolución de muchos de los males de la sociedad, mientras hay una baja plusvalía de su profesión. Ya como “profesión en crisis” apunta a tres situaciones donde corroboran: los tambaleos e inversiones acerca de los lazos entre el orden político y educación, la pérdida del enfoque de acción del maestro y la falta de una relación de intimidad con el conocimiento. Por último, el artículo presenta imágenes del maestro “organista” y “recepcionista” con el fin de hacer más accesible la línea de argumentaciones presentada.Pressupondo uma crise na profissão professor, o artigo analisa a “crise de profissão” com base num paradoxo em relação ao professor, que é a aposta no seu trabalho para o equacionamento de boa parte das mazelas da sociedade, ao mesmo tempo em que há uma baixa valorização de sua profissão. Já como “profissão em crise” aponta para três situações que a corroboram: os abalos e inversões acerca dos vínculos entre ordem política e educação, a perda do foco da ação do professor e a ausência de uma relação de intimidade com o conhecimento. Por fim, o artigo apresenta as imagens do professor “organista” e “recepcionista”, na expectativa de deixar mais patente a linha de argumentação apresentada.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/414910.26512/lc.v19i39.4149Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 391-408Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 391-408Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 39 (2013); 391-4081981-04311516-489610.26512/lc.v19i39reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149/3802Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoufleuer, José Pedro2022-01-14T17:23:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4149Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T17:23:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
La profesión docente – ¿crisis de profesión u ocupación en crisis?
A profissão professor – crise de profissão ou profissão em crise?
title 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
spellingShingle 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
Boufleuer, José Pedro
Profissão professor
Crise da docência
Ordem política
Escola
Imagens da docência
Profesión Maestro
Crisis de la Docencia
Orden Político
Escuela
Imágenes de la Docencia
Teaching profession
Crisis in teaching
Political order
School
Images of teaching
title_short 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
title_full 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
title_fullStr 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
title_full_unstemmed 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
title_sort 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?
author Boufleuer, José Pedro
author_facet Boufleuer, José Pedro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boufleuer, José Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Profissão professor
Crise da docência
Ordem política
Escola
Imagens da docência
Profesión Maestro
Crisis de la Docencia
Orden Político
Escuela
Imágenes de la Docencia
Teaching profession
Crisis in teaching
Political order
School
Images of teaching
topic Profissão professor
Crise da docência
Ordem política
Escola
Imagens da docência
Profesión Maestro
Crisis de la Docencia
Orden Político
Escuela
Imágenes de la Docencia
Teaching profession
Crisis in teaching
Political order
School
Images of teaching
description Assuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149
10.26512/lc.v19i39.4149
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i39.4149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4149/3802
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 391-408
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 391-408
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 39 (2013); 391-408
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i39
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286238126080