Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piazzentino, Raúl
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tourn, Luciana Rita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688
Resumo: In this article we analyze the textual surfaces of the Teacher Training Plans of Argentina in the period 2007-2019, trying to recognize the significantes maestros that set the senses of the teaching policies. The Plans, from a political-centered perspective of inquiry, along the lines of Discourse Theory and Political Discourse Analysis, constitute practices that articulate discursive configurations of teacher training. In them, we recognize fixations of meaning that, on the one hand, seek to rebuild an identity for the formative system and, on the other, organize the discursive field around the signifier of professional capacities.    
id UNB - 28_a6003a3d5da04b6ae123be8623a05468
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27688
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimensionPlanes de formación docente en Argentina (2007-2019): una lectura desde la dimensión de lo políticoPlans de formation des enseignants en Argentine (2007-2019): Une approche dès la dimension politiquePlanos de formação docente na Argentina (2007-2019): uma leitura desde a dimensão políticaFormação de docentesArgentinaPlanos nacionais de formação docenteAnálise política do discursoFormación de docentesArgentinaPlanes nacionales de formación docenteAnálisis político de discursoTeacher educationArgentinaNational teacher training plansPolitical discourse analysisIn this article we analyze the textual surfaces of the Teacher Training Plans of Argentina in the period 2007-2019, trying to recognize the significantes maestros that set the senses of the teaching policies. The Plans, from a political-centered perspective of inquiry, along the lines of Discourse Theory and Political Discourse Analysis, constitute practices that articulate discursive configurations of teacher training. In them, we recognize fixations of meaning that, on the one hand, seek to rebuild an identity for the formative system and, on the other, organize the discursive field around the signifier of professional capacities.    En este artículo analizamos las superficies textuales de los Planes de Formación Docente de Argentina en el período 2007-2019, procurando reconocer los significantes maestros que fijan los sentidos de las políticas docentes. Los Planes, desde una perspectiva de indagación centrada en lo político, en la línea de la Teoría de Discurso y el Análisis Político de Discurso, constituyen prácticas que articulan configuraciones discursivas de la formación docente. En las mismas reconocemos fijaciones de sentido que, por un lado, procuran la reconstrucción de una identidad para el sistema formador y, por otro, organizan el campo discursivo en torno al significante de las capacidades profesionales.Dans cet article, nous analysons les des surfaces textuelles des plans de formation des enseignants de l’Argentine pour la période 2007-2019, en essayant de reconnaître les signifiants maestros qui définissent les sens des politiques d’enseignement. Les plans, dans une perspective de recherche centrée sur le domaine politique, sur la ligne de la Théorie du Discours et de l’Analyse Politique du Discours, constituent des pratiques qui articulent des configurations discursives de la formation des enseignants. En eux, nous reconnaissons des fixations de sens qui, d’une part, essaient de reconstruire une identité pour le système formatif et, d’autre part, organisent le champ discursif autour du signifiant des capacités professionnelles.Neste artigo, analisamos as superfícies textuais dos Planos de Formação Docente da Argentina no período 2007-2019, tentando reconhecer os significantes “maestros” (Professores do Ensino Fundamental) que definem os sentidos das políticas docentes. Os Planos, desde uma perspectiva de indagação centrada no político, na linha da Teoria do Discurso e da Análise Política do Discurso, constituem práticas que articulam configurações discursivas da formação docente. Nelas, reconhecemos fixações de sentido que, por um lado, procuram reconstruir uma identidade para o sistema formativo e, por outro, organizam o campo discursivo em torno do significante das capacidades profissionais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2768810.26512/lc.v26.2020.27688Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e27688Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e27688Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e276881981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688/26981https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688/32005Copyright (c) 2020 Raúl Piazzentino, Luciana Rita Tournhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiazzentino, RaúlTourn, Luciana Rita2022-02-09T11:35:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27688Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:35:24Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
Planes de formación docente en Argentina (2007-2019): una lectura desde la dimensión de lo político
Plans de formation des enseignants en Argentine (2007-2019): Une approche dès la dimension politique
Planos de formação docente na Argentina (2007-2019): uma leitura desde a dimensão política
title Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
spellingShingle Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
Piazzentino, Raúl
Formação de docentes
Argentina
Planos nacionais de formação docente
Análise política do discurso
Formación de docentes
Argentina
Planes nacionales de formación docente
Análisis político de discurso
Teacher education
Argentina
National teacher training plans
Political discourse analysis
title_short Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
title_full Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
title_fullStr Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
title_full_unstemmed Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
title_sort Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
author Piazzentino, Raúl
author_facet Piazzentino, Raúl
Tourn, Luciana Rita
author_role author
author2 Tourn, Luciana Rita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Piazzentino, Raúl
Tourn, Luciana Rita
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de docentes
Argentina
Planos nacionais de formação docente
Análise política do discurso
Formación de docentes
Argentina
Planes nacionales de formación docente
Análisis político de discurso
Teacher education
Argentina
National teacher training plans
Political discourse analysis
topic Formação de docentes
Argentina
Planos nacionais de formação docente
Análise política do discurso
Formación de docentes
Argentina
Planes nacionales de formación docente
Análisis político de discurso
Teacher education
Argentina
National teacher training plans
Political discourse analysis
description In this article we analyze the textual surfaces of the Teacher Training Plans of Argentina in the period 2007-2019, trying to recognize the significantes maestros that set the senses of the teaching policies. The Plans, from a political-centered perspective of inquiry, along the lines of Discourse Theory and Political Discourse Analysis, constitute practices that articulate discursive configurations of teacher training. In them, we recognize fixations of meaning that, on the one hand, seek to rebuild an identity for the formative system and, on the other, organize the discursive field around the signifier of professional capacities.    
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688
10.26512/lc.v26.2020.27688
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.27688
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688/26981
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688/32005
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Raúl Piazzentino, Luciana Rita Tourn
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Raúl Piazzentino, Luciana Rita Tourn
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e27688
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e27688
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e27688
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653026078720