Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207 |
Resumo: | The problem of teaching grammar that favors the development of linguistic awareness in elementary school students is addressed. A development teaching proposal is presented in which concepts elaborated from the historical-cultural approach and the theory of the activity are recovered. The orientations of the method are shown and examples of the completion of the tasks by the students are shown. Finally, we discuss the need to introduce pedagogical work aimed at the formation of grammatical awareness in school children based on the application of the basic guiding concept of the action. |
id |
UNB - 28_b5babf91ce6e82e0cc58a06262e3eeea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20207 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primariaBase orientadora da açãoZona de desenvolvimento proximalGramáticaTeoria histórico-culturalTeoria da atividadeEnsino desenvolvedorBase orientadora de la acciónZona de desarrollo próximoGramáticaTeoría histórico-culturalTeoría de la actividadEnseñanza desarrolladoraGuiding base of the actionZone of proximal developmentGrammarHistorical-cultural theoryTheory of activityDeveloper teachingThe problem of teaching grammar that favors the development of linguistic awareness in elementary school students is addressed. A development teaching proposal is presented in which concepts elaborated from the historical-cultural approach and the theory of the activity are recovered. The orientations of the method are shown and examples of the completion of the tasks by the students are shown. Finally, we discuss the need to introduce pedagogical work aimed at the formation of grammatical awareness in school children based on the application of the basic guiding concept of the action.Se aborda el problema de la enseñanza de la gramática que favorece el desarrollo de la conciencia lingüística en los alumnos de la escuela primaria. Se presenta una propuesta de enseñanza desarrolladora en la que se recuperan conceptos elaborados desde la aproximación histórico-cultural y la teoría de la actividad. Se muestran las orientaciones del método y se ponen ejemplos de la realización de las tareas por parte de los alumnos. Finalmente, se discute la necesidad de introducir trabajo pedagógico dirigido a la formación de la conciencia gramatical en niños escolares a partir de la aplicación del concepto base orientadora de la acciónDiscute-se o problema do ensino de gramática que favorece o desenvolvimento da consciência linguística em alunos do ensino fundamental. Apresenta-se uma proposta de ensino para o desenvolvimento em que conceitos elaborados a partir da abordagem histórico-cultural e da teoria da atividade são recuperados. As orientações do método são mostradas assim como exemplos da conclusão das tarefas pelos alunos. Por fim, discutimos a necessidade de introduzir um trabalho pedagógico voltado para a formação da consciência gramatical em estudantes a partir da aplicação do conceito básico de ação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2020710.26512/lc.v24i0.20207Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e202071981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/20632https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/31570Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarez, Daniel RosasSolovieva, Yulia2022-02-08T20:10:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20207Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:10:34Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
title |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
spellingShingle |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria Alvarez, Daniel Rosas Base orientadora da ação Zona de desenvolvimento proximal Gramática Teoria histórico-cultural Teoria da atividade Ensino desenvolvedor Base orientadora de la acción Zona de desarrollo próximo Gramática Teoría histórico-cultural Teoría de la actividad Enseñanza desarrolladora Guiding base of the action Zone of proximal development Grammar Historical-cultural theory Theory of activity Developer teaching |
title_short |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
title_full |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
title_fullStr |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
title_full_unstemmed |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
title_sort |
Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria |
author |
Alvarez, Daniel Rosas |
author_facet |
Alvarez, Daniel Rosas Solovieva, Yulia |
author_role |
author |
author2 |
Solovieva, Yulia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvarez, Daniel Rosas Solovieva, Yulia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base orientadora da ação Zona de desenvolvimento proximal Gramática Teoria histórico-cultural Teoria da atividade Ensino desenvolvedor Base orientadora de la acción Zona de desarrollo próximo Gramática Teoría histórico-cultural Teoría de la actividad Enseñanza desarrolladora Guiding base of the action Zone of proximal development Grammar Historical-cultural theory Theory of activity Developer teaching |
topic |
Base orientadora da ação Zona de desenvolvimento proximal Gramática Teoria histórico-cultural Teoria da atividade Ensino desenvolvedor Base orientadora de la acción Zona de desarrollo próximo Gramática Teoría histórico-cultural Teoría de la actividad Enseñanza desarrolladora Guiding base of the action Zone of proximal development Grammar Historical-cultural theory Theory of activity Developer teaching |
description |
The problem of teaching grammar that favors the development of linguistic awareness in elementary school students is addressed. A development teaching proposal is presented in which concepts elaborated from the historical-cultural approach and the theory of the activity are recovered. The orientations of the method are shown and examples of the completion of the tasks by the students are shown. Finally, we discuss the need to introduce pedagogical work aimed at the formation of grammatical awareness in school children based on the application of the basic guiding concept of the action. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207 10.26512/lc.v24i0.20207 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v24i0.20207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/20632 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/31570 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207 Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207 Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v24i0 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652853063680 |