Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarez, Daniel Rosas
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Solovieva, Yulia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207
Resumo: The problem of teaching grammar that favors the development of linguistic awareness in elementary school students is addressed. A development teaching proposal is presented in which concepts elaborated from the historical-cultural approach and the theory of the activity are recovered. The orientations of the method are shown and examples of the completion of the tasks by the students are shown. Finally, we discuss the need to introduce pedagogical work aimed at the formation of grammatical awareness in school children based on the application of the basic guiding concept of the action.
id UNB-32_b5babf91ce6e82e0cc58a06262e3eeea
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20207
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primariaBase orientadora da açãoZona de desenvolvimento proximalGramáticaTeoria histórico-culturalTeoria da atividadeEnsino desenvolvedorBase orientadora de la acciónZona de desarrollo próximoGramáticaTeoría histórico-culturalTeoría de la actividadEnseñanza desarrolladoraGuiding base of the actionZone of proximal developmentGrammarHistorical-cultural theoryTheory of activityDeveloper teachingThe problem of teaching grammar that favors the development of linguistic awareness in elementary school students is addressed. A development teaching proposal is presented in which concepts elaborated from the historical-cultural approach and the theory of the activity are recovered. The orientations of the method are shown and examples of the completion of the tasks by the students are shown. Finally, we discuss the need to introduce pedagogical work aimed at the formation of grammatical awareness in school children based on the application of the basic guiding concept of the action.Se aborda el problema de la enseñanza de la gramática que favorece el desarrollo de la conciencia lingüística en los alumnos de la escuela primaria. Se presenta una propuesta de enseñanza desarrolladora en la que se recuperan conceptos elaborados desde la aproximación histórico-cultural y la teoría de la actividad. Se muestran las orientaciones del método y se ponen ejemplos de la realización de las tareas por parte de los alumnos. Finalmente, se discute la necesidad de introducir  trabajo pedagógico dirigido a la formación de la conciencia gramatical en niños escolares a partir de la aplicación del concepto base orientadora de la acciónDiscute-se o problema do ensino de gramática que favorece o desenvolvimento da consciência linguística em alunos do ensino fundamental. Apresenta-se uma proposta de ensino para o desenvolvimento em que conceitos elaborados a partir da abordagem histórico-cultural e da teoria da atividade são recuperados. As orientações do método são mostradas assim como exemplos da conclusão das tarefas pelos alunos. Por fim, discutimos a necessidade de introduzir um trabalho pedagógico voltado para a formação da consciência gramatical em estudantes a partir da aplicação do conceito básico de ação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2020710.26512/lc.v24i0.20207Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e202071981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/20632https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/31570Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarez, Daniel RosasSolovieva, Yulia2022-02-08T20:10:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20207Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:10:34Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
title Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
spellingShingle Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
Alvarez, Daniel Rosas
Base orientadora da ação
Zona de desenvolvimento proximal
Gramática
Teoria histórico-cultural
Teoria da atividade
Ensino desenvolvedor
Base orientadora de la acción
Zona de desarrollo próximo
Gramática
Teoría histórico-cultural
Teoría de la actividad
Enseñanza desarrolladora
Guiding base of the action
Zone of proximal development
Grammar
Historical-cultural theory
Theory of activity
Developer teaching
title_short Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
title_full Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
title_fullStr Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
title_full_unstemmed Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
title_sort Orientación para la formación de la conciencia gramatical en la educación primaria
author Alvarez, Daniel Rosas
author_facet Alvarez, Daniel Rosas
Solovieva, Yulia
author_role author
author2 Solovieva, Yulia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarez, Daniel Rosas
Solovieva, Yulia
dc.subject.por.fl_str_mv Base orientadora da ação
Zona de desenvolvimento proximal
Gramática
Teoria histórico-cultural
Teoria da atividade
Ensino desenvolvedor
Base orientadora de la acción
Zona de desarrollo próximo
Gramática
Teoría histórico-cultural
Teoría de la actividad
Enseñanza desarrolladora
Guiding base of the action
Zone of proximal development
Grammar
Historical-cultural theory
Theory of activity
Developer teaching
topic Base orientadora da ação
Zona de desenvolvimento proximal
Gramática
Teoria histórico-cultural
Teoria da atividade
Ensino desenvolvedor
Base orientadora de la acción
Zona de desarrollo próximo
Gramática
Teoría histórico-cultural
Teoría de la actividad
Enseñanza desarrolladora
Guiding base of the action
Zone of proximal development
Grammar
Historical-cultural theory
Theory of activity
Developer teaching
description The problem of teaching grammar that favors the development of linguistic awareness in elementary school students is addressed. A development teaching proposal is presented in which concepts elaborated from the historical-cultural approach and the theory of the activity are recovered. The orientations of the method are shown and examples of the completion of the tasks by the students are shown. Finally, we discuss the need to introduce pedagogical work aimed at the formation of grammatical awareness in school children based on the application of the basic guiding concept of the action.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207
10.26512/lc.v24i0.20207
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207
identifier_str_mv 10.26512/lc.v24i0.20207
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/20632
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20207/31570
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207
Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20207
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v24i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287324450816