Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Lucinalva Andrade Ataíde de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Janssen Felipe da, Lins, Carla Patrícia Acioli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691
Resumo: This article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.
id UNB - 28_b68332175a1e2bc74433c3c194eea913
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4691
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in trainingMovimiento curricular para la práctica docente de estudiantes/profesores en formaciónMovimento curricular para prática docente de estudantes-professores em formaçãoCurrículo vividoFormação de professoresPolíticas curricularesCurrículo vivenciado;Formación;Políticas curriculares;Experienced program;Training;Curricular policiesThis article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.Este artículo tiene como objetivo analizar el plan de estudios vivenciado en la formación inicial en el curso de pedagogía para la enseñanza de los estudiantes/ profesores. Para tratar del asunto, tomamos como una lente teórica, entre otros, Ball (2006) y Bourdoncle (1991); y entrevistas semiestructuradas como procedimiento de colecta de datos, utilizando el Análisis del Discurso (Orlandi, 2010), considerando el análisis de las declaraciones del discurso como producción simbólica. Los resultados mostraron que el currículo vivenciado permite la aproximación de las discusiones teóricas con las demandas del campo de actuación mediante el establecimiento del diálogo entre la teoría y la práctica y el proceso de profesionalización docente.Este artigo tem por objetivo analisar a contribuição do currículo vivido da formação inicial no curso de pedagogia para a prática docente dos alunos/ professores, e, a fim de discutir a temática, tomamos como lente teórica, entre outros, Ball (2006) e Bourdoncle (1991). Como procedimento de coleta de dados, utilizamos a entrevista semiestruturada, com base na Análise de Discurso (Orlandi, 2010), por considerar a análise dos enunciados do discurso como uma produção simbólica. Os resultados apontaram que o currículo vivido possibilita a aproximação das discussões teóricas com as demandas do campo de atuação estabelecendo o diálogo entre a teoria e a prática e o processo de profissionalização docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/469110.26512/lc.v21i46.4691Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-6641981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691/4279Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Lucinalva Andrade Ataíde deSilva, Janssen Felipe daLins, Carla Patrícia Acioli2021-12-09T15:30:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4691Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T15:30:01Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
Movimiento curricular para la práctica docente de estudiantes/profesores en formación
Movimento curricular para prática docente de estudantes-professores em formação
title Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
spellingShingle Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
Almeida, Lucinalva Andrade Ataíde de
Currículo vivido
Formação de professores
Políticas curriculares
Currículo vivenciado;
Formación;
Políticas curriculares;
Experienced program;
Training;
Curricular policies
title_short Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
title_full Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
title_fullStr Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
title_full_unstemmed Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
title_sort Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
author Almeida, Lucinalva Andrade Ataíde de
author_facet Almeida, Lucinalva Andrade Ataíde de
Silva, Janssen Felipe da
Lins, Carla Patrícia Acioli
author_role author
author2 Silva, Janssen Felipe da
Lins, Carla Patrícia Acioli
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Lucinalva Andrade Ataíde de
Silva, Janssen Felipe da
Lins, Carla Patrícia Acioli
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo vivido
Formação de professores
Políticas curriculares
Currículo vivenciado;
Formación;
Políticas curriculares;
Experienced program;
Training;
Curricular policies
topic Currículo vivido
Formação de professores
Políticas curriculares
Currículo vivenciado;
Formación;
Políticas curriculares;
Experienced program;
Training;
Curricular policies
description This article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691
10.26512/lc.v21i46.4691
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i46.4691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691/4279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i46
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652211335168