Por uma educação científica que problematize a mídia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Danilo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gurgel, Ivã
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850
Resumo: The purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation.
id UNB - 28_b8915aff7d61e07f46c6c9d477103a54
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19850
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Por uma educação científica que problematize a mídiaMídiaPaulo FreireEducação e Ensino de CiênciasMediosPaulo FreireEducación y Enseñanza de CienciasMediaPaulo FreireEducation and Science TeachingThe purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation.El objetivo del trabajo es defender que una de las finalidades más importantes para la enseñanza de las ciencias es la de problematizar los medios. Para ello, primero se hace una discusión teórica sobre las epistemología y la educación freireanas. En ella, se destaca el papel de la problematización en el proceso de concientización. A continuación, se realiza una discusión sobre el papel de los medios en la sociedad, resaltando sus usos políticos. A partir de esta discusión se hace una revisión de artículos sobre Educación y Medios y Medios y Enseñanza de Ciencias con el objetivo de destacar las principales potencialidades de esta aproximación. Por último, se argumenta que sólo una educación científica que problematiza los medios permite una formación ciudadana y crítica.Le but de cet article est de défendre que l'un des objectifs les plus importants de l'enseignement de la science est de problématiser les médias. Pour cela, d'abord une discussion théorique sur l'épistémologie et l'éducation de Freirean est faite. Dans ce document, le rôle de la problématisation dans le processus de sensibilisation est souligné. Ensuite, il y a une discussion sur le rôle des médias dans la société, en soulignant ses utilisations politiques. De cette discussion, une revue d'articles sur l'éducation et les médias et l'enseignement des médias et des sciences est présentée dans le but de mettre en évidence les principales potentialités de cette approche. Enfin, il est avancé que seule une éducation scientifique qui problématise les médias permet une formation critique et citoyenne.O objetivo do trabalho é defender que umas das finalidades mais importantes para o ensino de ciências é a de problematizar a mídia. Para isso, primeiramente é feita uma discussão teórica sobre a epistemologia e  a educação freireana. Nela, dá-se destaque ao papel da problematização no processo de conscientização. Em seguida, é realizada uma discussão sobre o papel da mídia na sociedade, ressaltando-se seus usos políticos. A partir desta discussão faz-se uma revisão de artigos sobre Educação e Mídia e Mídias e Ensino de Ciências com o objetivo de destacar as principais potencialidades desta aproximação. Por fim, argumenta-se que somente uma educação científica que problematize a mídia permite uma formação cidadã e crítica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1985010.26512/lc.v25.2019.19850Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19850Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19850Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e198501981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/20567https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/31705Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, DaniloGurgel, Ivã2022-02-08T21:37:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19850Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:37:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Por uma educação científica que problematize a mídia
title Por uma educação científica que problematize a mídia
spellingShingle Por uma educação científica que problematize a mídia
Cardoso, Danilo
Mídia
Paulo Freire
Educação e Ensino de Ciências
Medios
Paulo Freire
Educación y Enseñanza de Ciencias
Media
Paulo Freire
Education and Science Teaching
title_short Por uma educação científica que problematize a mídia
title_full Por uma educação científica que problematize a mídia
title_fullStr Por uma educação científica que problematize a mídia
title_full_unstemmed Por uma educação científica que problematize a mídia
title_sort Por uma educação científica que problematize a mídia
author Cardoso, Danilo
author_facet Cardoso, Danilo
Gurgel, Ivã
author_role author
author2 Gurgel, Ivã
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Danilo
Gurgel, Ivã
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia
Paulo Freire
Educação e Ensino de Ciências
Medios
Paulo Freire
Educación y Enseñanza de Ciencias
Media
Paulo Freire
Education and Science Teaching
topic Mídia
Paulo Freire
Educação e Ensino de Ciências
Medios
Paulo Freire
Educación y Enseñanza de Ciencias
Media
Paulo Freire
Education and Science Teaching
description The purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850
10.26512/lc.v25.2019.19850
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.19850
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/20567
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/31705
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19850
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19850
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19850
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652826849280