Researchers and scientific legitimacy in the field of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caregnato, Celia Elizabete
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Leite, Denise Balarine Cavalheiro, Miorando, Bernardo Sfredo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813
Resumo: This article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital.
id UNB - 28_bfafce0615cd3cef834ca72993ae025a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4813
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Researchers and scientific legitimacy in the field of educationInvestigadores y legitimidad científica en el campo de la educaciónPesquisadores e legitimidade científica no campo da EducaçãoLegitimidadePesquisadoresCampo científicoEducaçãoInvestigadoresCampo científicoEducaciónLegitimidadLegitimacyResearchersScientific fieldEducationThis article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital.Este artículo investiga cómo se constituye la legitimidad científica de los investigadores del área de educación en Brasil. La metodología se compuso de estudios cuantitativos de los currículos de investigadores de referencia y de análisis cualitativa de entrevistas. Los resultados muestran que, frente alos llamados a la productividad, los docentes se organizan en redes de producción de conocimiento para allá de las redes de colaboración para coautorías. El estudio presenta características del campo científico expresas en el área de educacióna través de tres casos representativos que muestran como el prestigio y la legitimidad en esa área pueden ser alcanzados por diferentes combinaciones de capital científico y capital político.Este artigo investiga como se constitui a legitimidade científica dos pesquisadores na área de educação no Brasil. A metodologia se compôs de estudos quantitativos sobre os currículos de pesquisadores de referência e de análise qualitativa de entrevistas. Os resultados mostram que, frente aos apelos à produtividade, os docentes organizam-se em redes de produção de conhecimento para além das redes de colaboração para coautorias. O estudo apresenta características do campo científico expressas na área da educação por meio de três casos representativos que mostram como o prestígio e a legitimidade nessa área podem ser alcançados por diferentes combinações de capital científico e político.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/481310.26512/lc.v22i47.4813Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-2091981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813/4384Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaregnato, Celia ElizabeteLeite, Denise Balarine CavalheiroMiorando, Bernardo Sfredo2021-09-28T16:57:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4813Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T16:57:15Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Researchers and scientific legitimacy in the field of education
Investigadores y legitimidad científica en el campo de la educación
Pesquisadores e legitimidade científica no campo da Educação
title Researchers and scientific legitimacy in the field of education
spellingShingle Researchers and scientific legitimacy in the field of education
Caregnato, Celia Elizabete
Legitimidade
Pesquisadores
Campo científico
Educação
Investigadores
Campo científico
Educación
Legitimidad
Legitimacy
Researchers
Scientific field
Education
title_short Researchers and scientific legitimacy in the field of education
title_full Researchers and scientific legitimacy in the field of education
title_fullStr Researchers and scientific legitimacy in the field of education
title_full_unstemmed Researchers and scientific legitimacy in the field of education
title_sort Researchers and scientific legitimacy in the field of education
author Caregnato, Celia Elizabete
author_facet Caregnato, Celia Elizabete
Leite, Denise Balarine Cavalheiro
Miorando, Bernardo Sfredo
author_role author
author2 Leite, Denise Balarine Cavalheiro
Miorando, Bernardo Sfredo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caregnato, Celia Elizabete
Leite, Denise Balarine Cavalheiro
Miorando, Bernardo Sfredo
dc.subject.por.fl_str_mv Legitimidade
Pesquisadores
Campo científico
Educação
Investigadores
Campo científico
Educación
Legitimidad
Legitimacy
Researchers
Scientific field
Education
topic Legitimidade
Pesquisadores
Campo científico
Educação
Investigadores
Campo científico
Educación
Legitimidad
Legitimacy
Researchers
Scientific field
Education
description This article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813
10.26512/lc.v22i47.4813
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i47.4813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813/4384
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i47
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652251181056