Researchers and scientific legitimacy in the field of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813 |
Resumo: | This article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital. |
id |
UNB-32_bfafce0615cd3cef834ca72993ae025a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4813 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Researchers and scientific legitimacy in the field of educationInvestigadores y legitimidad científica en el campo de la educaciónPesquisadores e legitimidade científica no campo da EducaçãoLegitimidadePesquisadoresCampo científicoEducaçãoInvestigadoresCampo científicoEducaciónLegitimidadLegitimacyResearchersScientific fieldEducationThis article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital.Este artículo investiga cómo se constituye la legitimidad científica de los investigadores del área de educación en Brasil. La metodología se compuso de estudios cuantitativos de los currículos de investigadores de referencia y de análisis cualitativa de entrevistas. Los resultados muestran que, frente alos llamados a la productividad, los docentes se organizan en redes de producción de conocimiento para allá de las redes de colaboración para coautorías. El estudio presenta características del campo científico expresas en el área de educacióna través de tres casos representativos que muestran como el prestigio y la legitimidad en esa área pueden ser alcanzados por diferentes combinaciones de capital científico y capital político.Este artigo investiga como se constitui a legitimidade científica dos pesquisadores na área de educação no Brasil. A metodologia se compôs de estudos quantitativos sobre os currículos de pesquisadores de referência e de análise qualitativa de entrevistas. Os resultados mostram que, frente aos apelos à produtividade, os docentes organizam-se em redes de produção de conhecimento para além das redes de colaboração para coautorias. O estudo apresenta características do campo científico expressas na área da educação por meio de três casos representativos que mostram como o prestígio e a legitimidade nessa área podem ser alcançados por diferentes combinações de capital científico e político.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/481310.26512/lc.v22i47.4813Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209Linhas Críticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-2091981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813/4384Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaregnato, Celia ElizabeteLeite, Denise Balarine CavalheiroMiorando, Bernardo Sfredo2021-09-28T16:57:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4813Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T16:57:15Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education Investigadores y legitimidad científica en el campo de la educación Pesquisadores e legitimidade científica no campo da Educação |
title |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education |
spellingShingle |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education Caregnato, Celia Elizabete Legitimidade Pesquisadores Campo científico Educação Investigadores Campo científico Educación Legitimidad Legitimacy Researchers Scientific field Education |
title_short |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education |
title_full |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education |
title_fullStr |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education |
title_full_unstemmed |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education |
title_sort |
Researchers and scientific legitimacy in the field of education |
author |
Caregnato, Celia Elizabete |
author_facet |
Caregnato, Celia Elizabete Leite, Denise Balarine Cavalheiro Miorando, Bernardo Sfredo |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Denise Balarine Cavalheiro Miorando, Bernardo Sfredo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caregnato, Celia Elizabete Leite, Denise Balarine Cavalheiro Miorando, Bernardo Sfredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Legitimidade Pesquisadores Campo científico Educação Investigadores Campo científico Educación Legitimidad Legitimacy Researchers Scientific field Education |
topic |
Legitimidade Pesquisadores Campo científico Educação Investigadores Campo científico Educación Legitimidad Legitimacy Researchers Scientific field Education |
description |
This article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813 10.26512/lc.v22i47.4813 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i47.4813 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4813/4384 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209 Linhas Críticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 189-209 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i47 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286771851264 |