The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Reinaldo Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Simas, Hellen Cristina Picanço, Scantbelruy, Iranvith Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796
Resumo: This paper aims to analyze the guarantee of the right to specialized education for indigenous peoples in the legal context of Special Education, considering their particularities. In order to understand the visibility of this service for this demand, we used a qualitative research approach. School inclusion is not an option, but an essential challenge today. The research showed a significant number of indigenous students with disabilities enrolled in Basic Education in Brazil, which requires attention to their inclusion in both indigenous and non-indigenous schools.
id UNB - 28_ca7efe821f1c5f5efd66f0e9eaa00a0d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49796
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special educationLa [in]visibilidad de los indígenas con discapacidad en los marcos legales de la educación especialA [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especialA [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especialIndígena com deficiênciaEducação EspecialLegislaçãoBrasilAmazonasIndígena con discapacidEducación especialLesgislaciónBrasilAmazonasIndigenous with disabilitiesSpecial educationLegislationBrazilAmazonasThis paper aims to analyze the guarantee of the right to specialized education for indigenous peoples in the legal context of Special Education, considering their particularities. In order to understand the visibility of this service for this demand, we used a qualitative research approach. School inclusion is not an option, but an essential challenge today. The research showed a significant number of indigenous students with disabilities enrolled in Basic Education in Brazil, which requires attention to their inclusion in both indigenous and non-indigenous schools.Este trabajo tiene como objetivo analizar la garantía del derecho a la educación especializada para los pueblos indígenas en el contexto legal de la Educación Especial, considerando sus particularidades. Para comprender la visibilidad de este servicio para esta demanda, utilizamos un enfoque de investigación cualitativa. La inclusión escolar no es una opción, sino un desafío esencial en la actualidad. La investigación mostró un número significativo de estudiantes indígenas con discapacidad matriculados en la Educación Básica en Brasil, lo que requiere atención para su inclusión en las escuelas indígenas y no indígenas.Este trabalho visa analisar a garantia do direito ao ensino especializado para povos originários no contexto legal da Educação Especial, considerando suas particularidades. Para compreender a visibilidade desse atendimento para essa demanda utilizamos a abordagem da pesquisa qualitativa. A inclusão escolar não é uma opção, mas um desafio essencial na atualidade. A pesquisa mostrou uma quantidade significativa de alunos indígenas com deficiência matriculados na Educação Básica no Brasil, o que exige uma atenção para sua inclusão, em escolas tanto indígenas como não indígenas.Este trabalho visa analisar a garantia do direito ao ensino especializado para povos originários no contexto legal da Educação Especial, considerando suas particularidades. Para compreender a visibilidade desse atendimento para essa demanda utilizamos a abordagem da pesquisa qualitativa. A inclusão escolar não é uma opção, mas um desafio essencial na atualidade. A pesquisa mostrou uma quantidade significativa de alunos indígenas com deficiência matriculados na Educação Básica no Brasil, o que exige uma atenção para sua inclusão, em escolas tanto indígenas como não indígenas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4979610.26512/lc29202349796Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e497961981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38644https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38645Copyright (c) 2023 Reinaldo Oliveira Menezes, Hellen Cristina Picanço Simas, Iranvith Cavalcante Scantbelruyhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Reinaldo OliveiraSimas, Hellen Cristina PicançoScantbelruy, Iranvith Cavalcante2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49796Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
La [in]visibilidad de los indígenas con discapacidad en los marcos legales de la educación especial
A [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especial
A [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especial
title The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
spellingShingle The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
Menezes, Reinaldo Oliveira
Indígena com deficiência
Educação Especial
Legislação
Brasil
Amazonas
Indígena con discapacid
Educación especial
Lesgislación
Brasil
Amazonas
Indigenous with disabilities
Special education
Legislation
Brazil
Amazonas
title_short The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
title_full The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
title_fullStr The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
title_full_unstemmed The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
title_sort The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
author Menezes, Reinaldo Oliveira
author_facet Menezes, Reinaldo Oliveira
Simas, Hellen Cristina Picanço
Scantbelruy, Iranvith Cavalcante
author_role author
author2 Simas, Hellen Cristina Picanço
Scantbelruy, Iranvith Cavalcante
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Reinaldo Oliveira
Simas, Hellen Cristina Picanço
Scantbelruy, Iranvith Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Indígena com deficiência
Educação Especial
Legislação
Brasil
Amazonas
Indígena con discapacid
Educación especial
Lesgislación
Brasil
Amazonas
Indigenous with disabilities
Special education
Legislation
Brazil
Amazonas
topic Indígena com deficiência
Educação Especial
Legislação
Brasil
Amazonas
Indígena con discapacid
Educación especial
Lesgislación
Brasil
Amazonas
Indigenous with disabilities
Special education
Legislation
Brazil
Amazonas
description This paper aims to analyze the guarantee of the right to specialized education for indigenous peoples in the legal context of Special Education, considering their particularities. In order to understand the visibility of this service for this demand, we used a qualitative research approach. School inclusion is not an option, but an essential challenge today. The research showed a significant number of indigenous students with disabilities enrolled in Basic Education in Brazil, which requires attention to their inclusion in both indigenous and non-indigenous schools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796
10.26512/lc29202349796
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796
identifier_str_mv 10.26512/lc29202349796
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38644
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38645
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e49796
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655052976128