The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796 |
Resumo: | This paper aims to analyze the guarantee of the right to specialized education for indigenous peoples in the legal context of Special Education, considering their particularities. In order to understand the visibility of this service for this demand, we used a qualitative research approach. School inclusion is not an option, but an essential challenge today. The research showed a significant number of indigenous students with disabilities enrolled in Basic Education in Brazil, which requires attention to their inclusion in both indigenous and non-indigenous schools. |
id |
UNB - 28_ca7efe821f1c5f5efd66f0e9eaa00a0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49796 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special educationLa [in]visibilidad de los indígenas con discapacidad en los marcos legales de la educación especialA [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especialA [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especialIndígena com deficiênciaEducação EspecialLegislaçãoBrasilAmazonasIndígena con discapacidEducación especialLesgislaciónBrasilAmazonasIndigenous with disabilitiesSpecial educationLegislationBrazilAmazonasThis paper aims to analyze the guarantee of the right to specialized education for indigenous peoples in the legal context of Special Education, considering their particularities. In order to understand the visibility of this service for this demand, we used a qualitative research approach. School inclusion is not an option, but an essential challenge today. The research showed a significant number of indigenous students with disabilities enrolled in Basic Education in Brazil, which requires attention to their inclusion in both indigenous and non-indigenous schools.Este trabajo tiene como objetivo analizar la garantía del derecho a la educación especializada para los pueblos indígenas en el contexto legal de la Educación Especial, considerando sus particularidades. Para comprender la visibilidad de este servicio para esta demanda, utilizamos un enfoque de investigación cualitativa. La inclusión escolar no es una opción, sino un desafío esencial en la actualidad. La investigación mostró un número significativo de estudiantes indígenas con discapacidad matriculados en la Educación Básica en Brasil, lo que requiere atención para su inclusión en las escuelas indígenas y no indígenas.Este trabalho visa analisar a garantia do direito ao ensino especializado para povos originários no contexto legal da Educação Especial, considerando suas particularidades. Para compreender a visibilidade desse atendimento para essa demanda utilizamos a abordagem da pesquisa qualitativa. A inclusão escolar não é uma opção, mas um desafio essencial na atualidade. A pesquisa mostrou uma quantidade significativa de alunos indígenas com deficiência matriculados na Educação Básica no Brasil, o que exige uma atenção para sua inclusão, em escolas tanto indígenas como não indígenas.Este trabalho visa analisar a garantia do direito ao ensino especializado para povos originários no contexto legal da Educação Especial, considerando suas particularidades. Para compreender a visibilidade desse atendimento para essa demanda utilizamos a abordagem da pesquisa qualitativa. A inclusão escolar não é uma opção, mas um desafio essencial na atualidade. A pesquisa mostrou uma quantidade significativa de alunos indígenas com deficiência matriculados na Educação Básica no Brasil, o que exige uma atenção para sua inclusão, em escolas tanto indígenas como não indígenas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4979610.26512/lc29202349796Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796Linhas Críticas; v. 29 (2023); e497961981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38644https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38645Copyright (c) 2023 Reinaldo Oliveira Menezes, Hellen Cristina Picanço Simas, Iranvith Cavalcante Scantbelruyhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Reinaldo OliveiraSimas, Hellen Cristina PicançoScantbelruy, Iranvith Cavalcante2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49796Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education La [in]visibilidad de los indígenas con discapacidad en los marcos legales de la educación especial A [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especial A [in]visibilidade dos indígenas com deficiência nos marcos legais da educação especial |
title |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education |
spellingShingle |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education Menezes, Reinaldo Oliveira Indígena com deficiência Educação Especial Legislação Brasil Amazonas Indígena con discapacid Educación especial Lesgislación Brasil Amazonas Indigenous with disabilities Special education Legislation Brazil Amazonas |
title_short |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education |
title_full |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education |
title_fullStr |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education |
title_full_unstemmed |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education |
title_sort |
The [in]visibility of indigenous people with disabilities in the legal frameworks of special education |
author |
Menezes, Reinaldo Oliveira |
author_facet |
Menezes, Reinaldo Oliveira Simas, Hellen Cristina Picanço Scantbelruy, Iranvith Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Simas, Hellen Cristina Picanço Scantbelruy, Iranvith Cavalcante |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Reinaldo Oliveira Simas, Hellen Cristina Picanço Scantbelruy, Iranvith Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indígena com deficiência Educação Especial Legislação Brasil Amazonas Indígena con discapacid Educación especial Lesgislación Brasil Amazonas Indigenous with disabilities Special education Legislation Brazil Amazonas |
topic |
Indígena com deficiência Educação Especial Legislação Brasil Amazonas Indígena con discapacid Educación especial Lesgislación Brasil Amazonas Indigenous with disabilities Special education Legislation Brazil Amazonas |
description |
This paper aims to analyze the guarantee of the right to specialized education for indigenous peoples in the legal context of Special Education, considering their particularities. In order to understand the visibility of this service for this demand, we used a qualitative research approach. School inclusion is not an option, but an essential challenge today. The research showed a significant number of indigenous students with disabilities enrolled in Basic Education in Brazil, which requires attention to their inclusion in both indigenous and non-indigenous schools. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796 10.26512/lc29202349796 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202349796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38644 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49796/38645 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49796 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e49796 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053655052976128 |