Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Vilela, Rafaela Louise
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Coutinho da Trindade, Alice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969
Resumo: The article discusses the nature of compulsory early childhood education in Brazil, presenting an overview of the enrollment offer in daycare centers and pre-schools in the period 2014-2018. How has compulsory childhood education been consolidated in national policy? Are there vacancies in the infant education segment for all Brazilian children? In order to answer these questions, we conducted a survey using data released by Inep and IBGE. Despite the compulsory schooling in the preschool being close to reaching the goals established by public policies, the data indicate the need for significant investments in the daycare segment.
id UNB - 28_dab74ee34497f9ce4dd2bead7d6f1dd4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32969
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenarioLa obligatoriedad en la primera infancia: avances y problemas en el escenario brasileñoObrigatoriedade na educação infantil: avanços e questões no cenário brasileiroEducação InfantilObrigatoriedadePolíticas públicasEducación de Primera InfanciaObligatoriedadPolíticas PúblicasEarly Childhood EducationObligatorinessPublic PoliciesThe article discusses the nature of compulsory early childhood education in Brazil, presenting an overview of the enrollment offer in daycare centers and pre-schools in the period 2014-2018. How has compulsory childhood education been consolidated in national policy? Are there vacancies in the infant education segment for all Brazilian children? In order to answer these questions, we conducted a survey using data released by Inep and IBGE. Despite the compulsory schooling in the preschool being close to reaching the goals established by public policies, the data indicate the need for significant investments in the daycare segment.El artículo analiza la naturaleza obligatoria de la educación de la primera infancia en Brasil, presentando una visión general de la oferta de inscripción en guarderías y preescolares en el período 2014-2018. ¿Cómo se ha consolidado la educación obligatoria en la primera infancia en la política nacional? ¿Hay vacantes en el segmento de educación infantil para todos los niños brasileños? Para responder a estas preguntas, realizamos una encuesta con datos publicados por Inep y IBGE. A pesar de que la escolarización obligatoria en el preescolar esté cerca de alcanzar las metas establecidas por las políticas públicas, los datos indican la necesidad de inversiones significativas en el segmento de guardería.O artigo discute a obrigatoriedade da educação infantil no Brasil, apresentando um panorama da oferta de matrículas nas creches e pré-escolas no período de 2014-2018. Como a obrigatoriedade na educação infantil tem se consolidado na política nacional? Há vagas no segmento da educação infantil para todas as crianças brasileiras? Para responder a estas questões, realizamos uma pesquisa utilizando dados divulgados pelo Inep e pelo IBGE. Apesar da obrigatoriedade escolar na pré-escola estar próxima de atingir as metas estabelecidas pelas políticas públicas, os dados indicam a necessidade de investimentos significativos no segmento creche.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3296910.26512/lc.v26.2020.32969Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32969Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e32969Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e329691981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969/28063https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969/32345Copyright (c) 2020 Rafaela Louise Silva Vilela, Alice Coutinho da Trindadehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Vilela, Rafaela LouiseCoutinho da Trindade, Alice2022-02-09T11:16:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32969Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:16Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
La obligatoriedad en la primera infancia: avances y problemas en el escenario brasileño
Obrigatoriedade na educação infantil: avanços e questões no cenário brasileiro
title Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
spellingShingle Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
Silva Vilela, Rafaela Louise
Educação Infantil
Obrigatoriedade
Políticas públicas
Educación de Primera Infancia
Obligatoriedad
Políticas Públicas
Early Childhood Education
Obligatoriness
Public Policies
title_short Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
title_full Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
title_fullStr Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
title_full_unstemmed Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
title_sort Compulsory education in early childhood: advances and issues in the Brazilian scenario
author Silva Vilela, Rafaela Louise
author_facet Silva Vilela, Rafaela Louise
Coutinho da Trindade, Alice
author_role author
author2 Coutinho da Trindade, Alice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Vilela, Rafaela Louise
Coutinho da Trindade, Alice
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Obrigatoriedade
Políticas públicas
Educación de Primera Infancia
Obligatoriedad
Políticas Públicas
Early Childhood Education
Obligatoriness
Public Policies
topic Educação Infantil
Obrigatoriedade
Políticas públicas
Educación de Primera Infancia
Obligatoriedad
Políticas Públicas
Early Childhood Education
Obligatoriness
Public Policies
description The article discusses the nature of compulsory early childhood education in Brazil, presenting an overview of the enrollment offer in daycare centers and pre-schools in the period 2014-2018. How has compulsory childhood education been consolidated in national policy? Are there vacancies in the infant education segment for all Brazilian children? In order to answer these questions, we conducted a survey using data released by Inep and IBGE. Despite the compulsory schooling in the preschool being close to reaching the goals established by public policies, the data indicate the need for significant investments in the daycare segment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969
10.26512/lc.v26.2020.32969
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.32969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969/28063
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32969/32345
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rafaela Louise Silva Vilela, Alice Coutinho da Trindade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rafaela Louise Silva Vilela, Alice Coutinho da Trindade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32969
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e32969
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32969
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653467529216