University education in the field of computer technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Massa, Monica
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: D'Ávila, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633
Resumo: The article presents a study about teaching computer technologies in higher education. It aims to understand the methods that guide their teaching practices and how affective and playful aspects are present in the didactic mediation process, based on the conceptions of the group of teachers surveyed. The results seem to indicate that, in the case studied, there´s a coexistence of a teaching model centered on technical rationality and the teachers concern for a more playful and affective educational practice, although with an instrumental perspective.
id UNB - 28_de005a86ab91746775a017cb8862de2d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23633
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling University education in the field of computer technologiesDocencia universitaria en el campo de las tecnologías informáticasDocência universitária na área das tecnologias da computaçãoEnsino SuperiorEnsino de ComputaçãoLudicidadeFormação docenteEnseñanza SuperiorEnseñanza de la InformáticaLudicidadFormación de docentesHigher EducationComputer Science EducationPlayfulnessTeacher EducationThe article presents a study about teaching computer technologies in higher education. It aims to understand the methods that guide their teaching practices and how affective and playful aspects are present in the didactic mediation process, based on the conceptions of the group of teachers surveyed. The results seem to indicate that, in the case studied, there´s a coexistence of a teaching model centered on technical rationality and the teachers concern for a more playful and affective educational practice, although with an instrumental perspective.El artículo presentado trata sobre la docencia universitaria en el campo de las tecnologías informáticas. Tiene como objetivo comprender las prácticas que orientan el saber hacer pedagógico y cómo los aspectos afectivos y lúdicos están presentes en su mediación didáctica, desde las concepciones de los docentes que integran el grupo de interés investigador. Los resultados encontrados permiten indicar que, en el ámbito investigado, el modelo académico y técnico de enseñanza convive con una preocupación de los docentes por una práctica educativa más lúdica y afectiva, aunque inicialmente en una perspectiva instrumental.Cet article présente une étude sur le profil de l'enseignant de l'enseignement universitaire dans le domaine de l’informatique. L'objectif est de comprendre le modèle d'enseignement sous-jacent à leurs pratiques pédagogiques et comment les dimensions ludiques et affectives sont présentes dans le processus de médiation didactique. Comme stratégie méthodologique, nous avons choisi l’étude de cas, avec l’analyse de sept enseignants d’un cours d’informatique. Les résultats semblent indiquer la coexistence d’un modèle d’enseignement centré sur la rationalité technique et le souci des enseignants d’avoir une pratique éducative plus ludique et affective, bien qu’initialement dans une perspective instrumentale.O artigo apresentado versa sobre a docência universitária no campo das tecnologias da computação. Objetiva compreender as práticas que orientam o seu fazer pedagógico e como as vertentes lúdica e afetiva se fazem presentes em sua mediação didática, segundo as concepções dos professores que compõem o grupo de interesse da pesquisa. Os resultados encontrados permitem indicar que, no ambiente investigado, o modelo academicista e tecnicista de ensino coexiste com uma preocupação dos docentes por uma prática educativa mais lúdica e afetiva, embora inicialmente numa perspectiva instrumental.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2363310.26512/lc.v26.2020.23633Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23633Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e23633Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e236331981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/27794https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/32338Copyright (c) 2020 Monica de Souza Massa, Cristina D'Ávilahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Massa, MonicaD'Ávila, Cristina2022-02-09T11:18:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23633Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:18:50Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv University education in the field of computer technologies
Docencia universitaria en el campo de las tecnologías informáticas
Docência universitária na área das tecnologias da computação
title University education in the field of computer technologies
spellingShingle University education in the field of computer technologies
de Souza Massa, Monica
Ensino Superior
Ensino de Computação
Ludicidade
Formação docente
Enseñanza Superior
Enseñanza de la Informática
Ludicidad
Formación de docentes
Higher Education
Computer Science Education
Playfulness
Teacher Education
title_short University education in the field of computer technologies
title_full University education in the field of computer technologies
title_fullStr University education in the field of computer technologies
title_full_unstemmed University education in the field of computer technologies
title_sort University education in the field of computer technologies
author de Souza Massa, Monica
author_facet de Souza Massa, Monica
D'Ávila, Cristina
author_role author
author2 D'Ávila, Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Massa, Monica
D'Ávila, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Ensino de Computação
Ludicidade
Formação docente
Enseñanza Superior
Enseñanza de la Informática
Ludicidad
Formación de docentes
Higher Education
Computer Science Education
Playfulness
Teacher Education
topic Ensino Superior
Ensino de Computação
Ludicidade
Formação docente
Enseñanza Superior
Enseñanza de la Informática
Ludicidad
Formación de docentes
Higher Education
Computer Science Education
Playfulness
Teacher Education
description The article presents a study about teaching computer technologies in higher education. It aims to understand the methods that guide their teaching practices and how affective and playful aspects are present in the didactic mediation process, based on the conceptions of the group of teachers surveyed. The results seem to indicate that, in the case studied, there´s a coexistence of a teaching model centered on technical rationality and the teachers concern for a more playful and affective educational practice, although with an instrumental perspective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633
10.26512/lc.v26.2020.23633
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.23633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/27794
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/32338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Monica de Souza Massa, Cristina D'Ávila
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Monica de Souza Massa, Cristina D'Ávila
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23633
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e23633
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23633
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652939046912