Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos da Rocha, Deise
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moreira Hypolito, Álvaro Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908
Resumo: In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.
id UNB - 28_fd8a061f9cfb5e2244fb9fb96d52a5d1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31908
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching workDisputas por la escuela pública: contribuciones históricas para pensar en el trabajo de docenteDisputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docenteDefesa da Escola PúblicaProjeto de EscolaTrabalho docenteSentido do trabalho docenteDefensa de La escuela públicaProyecto escolarTrabajo docenteSentido del trabajo docenteDefense of public schoolSchool ProjectTeaching workMeaning of teaching workIn this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.En este ensayo proponemos comprender los sentidos del trabajo docente constituido en la historicidad de los enfrentamientos por un proyecto hegemónico de educación en escuelas públicas. Realizamos búsquedas epistemológicas en las corrientes filosóficas que apoyan la escuela moderna, analizando multideterminantes históricos que fomentan los sentidos de la escuela pública y las posibilidades de los sentidos para el trabajo docente. Concluimos que el humanismo cristiano tradicional establece un sentido centrado en el conocimiento orientado por la iglesia; el humanismo moderno forma un sentido ambivalente entre profesionalización y vocación; y el humanismo neoliberal involucra al maestro para mediar en el autoaprendizaje, causando pérdida de sentido.Neste ensaio propomos compreender os sentidos do trabalho docente constituídos na historicidade dos embates por um projeto hegemônico de educação pública escolar. Realizamos buscas epistemológicas nas correntes filosóficas que embasam a escola moderna, analisando multideterminantes históricas que fomentam sentidos da escola pública, e possibilidades de sentidos para o trabalho docente. Concluímos que o humanismo tradicional cristão estabelece sentido centrado no conhecimento orientado pela igreja; o humanismo moderno forma sentido ambivalente entre a profissionalização e a vocação; e o humanismo neoliberal empenha ao professor a mediação da autoaprendizagem, ocasionando a perda de sentidos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3190810.26512/lc.v26.2020.31908Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31908Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31908Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e319081981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/27457https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/32124Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolitohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos da Rocha, DeiseMoreira Hypolito, Álvaro Luiz2022-02-09T11:30:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31908Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:30:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
Disputas por la escuela pública: contribuciones históricas para pensar en el trabajo de docente
Disputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docente
title Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
spellingShingle Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
Ramos da Rocha, Deise
Defesa da Escola Pública
Projeto de Escola
Trabalho docente
Sentido do trabalho docente
Defensa de La escuela pública
Proyecto escolar
Trabajo docente
Sentido del trabajo docente
Defense of public school
School Project
Teaching work
Meaning of teaching work
title_short Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
title_full Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
title_fullStr Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
title_full_unstemmed Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
title_sort Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
author Ramos da Rocha, Deise
author_facet Ramos da Rocha, Deise
Moreira Hypolito, Álvaro Luiz
author_role author
author2 Moreira Hypolito, Álvaro Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos da Rocha, Deise
Moreira Hypolito, Álvaro Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Defesa da Escola Pública
Projeto de Escola
Trabalho docente
Sentido do trabalho docente
Defensa de La escuela pública
Proyecto escolar
Trabajo docente
Sentido del trabajo docente
Defense of public school
School Project
Teaching work
Meaning of teaching work
topic Defesa da Escola Pública
Projeto de Escola
Trabalho docente
Sentido do trabalho docente
Defensa de La escuela pública
Proyecto escolar
Trabajo docente
Sentido del trabajo docente
Defense of public school
School Project
Teaching work
Meaning of teaching work
description In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908
10.26512/lc.v26.2020.31908
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.31908
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/27457
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/32124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolito
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolito
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31908
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31908
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31908
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653436071936