The child's place in Freire’s thought: an invitation to dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Lilian Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Amorim, Lívia de Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Insurgência
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/40672
Resumo: This text aims to weave reflections and contributions of Freire's thought to issues related to children, childhood and Early Childhood Education. For this, we resorted to a brief account of the trajectory of Early Childhood Education in Brazil, as well as public policies in the care of children in day care centers and preschools as a basis for dialogue with Paulo Freire's assumptions. The methodological process developed considered the categorical method of content in Bardin (1977). From an incursion into Freire's works, we build the theoretical framework, where categories are presented, weaving the understandings underlying the conception of the protagonist child and a humanized childhood, in which education is not just about preparing to live, but constant readings of world.
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spelling The child's place in Freire’s thought: an invitation to dialogueO lugar da criança no pensamento freiriano: um convite ao diálogoEducação InfantilPaulo Freirecriançaordenamento legalPolíticas públicas para Educação Infantil; Trajetória da Educação Infantil no Brasil;Documento legais da Educação InfantilThis text aims to weave reflections and contributions of Freire's thought to issues related to children, childhood and Early Childhood Education. For this, we resorted to a brief account of the trajectory of Early Childhood Education in Brazil, as well as public policies in the care of children in day care centers and preschools as a basis for dialogue with Paulo Freire's assumptions. The methodological process developed considered the categorical method of content in Bardin (1977). From an incursion into Freire's works, we build the theoretical framework, where categories are presented, weaving the understandings underlying the conception of the protagonist child and a humanized childhood, in which education is not just about preparing to live, but constant readings of world.Esse texto tem por objetivo tecer reflexões e contribuições do pensamento freiriano as questões ligadas a criança, a infância e a Educação Infantil. Para isso, recorremos a um breve relato da trajetória da Educação Infantil no Brasil, bem como as políticas públicas no atendimento das crianças em Creches e pré-escolas como base de interlocução aos pressupostos de Paulo Freire. O processo metodológico desenvolvido considerou o método categorial de conteúdo em Bardin (1977). A partir de uma incursão nas obras de Freire, construímos o referencial teórico, onde são apresentadas categorias, tecendo as compreensões subjacentes à concepção da criança protagonista e de uma infância humanizada, em que a educação não é apenas preparar para viver, mas constantes leituras de mundo.Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviwed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/4067210.26512/revistainsurgncia.v8i1.40672InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 8 No. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 331-352InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Dossier "Paulo Freire, 100 años - vida y pensamientos que alimentan las luchas sociales y la defensa de la justicia"; 331-352InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 8 n. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 331-3522447-668410.26512/revistainsurgncia.v8i1reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/40672/32523Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Lilian MariaAmorim, Lívia de Miranda2022-05-13T13:01:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40672Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2022-05-13T13:01:36Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false
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