Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Raquel Bernardes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Insurgência
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324
Resumo: The main objective is to investigate the right of children to participate in public institutions of Early Childhood Education in Gaspar/SC, based on Political Pedagogical Projects (PPPs). It presents itself as a question: In what way and in what proportion is the right to participation of children guaranteed, considering the legal and epistemological aspects present in the PPPs of the aforementioned Network? This is a historical-documental research, considering the ethnography of archives and/or documents, with qualitative analysis. Respecting the specificities and proportions of the documents, it is concluded that the PPPs guarantee the right to children's participation; present legal frameworks at local, national and international levels; have their epistemological foundations based on the pedagogy and sociology of childhood.
id UNB-14_bc80f205fb3b73101429102f0c563522
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47324
network_acronym_str UNB-14
network_name_str Insurgência
repository_id_str
spelling Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworksDerecho de los niños a participar en la Educación Infantil en Gaspar/SC (2020-2022): marcos jurídicos y epistemológicosDireito à participação das crianças na Educação Infantil de Gaspar/SC (2020-2022): marcos legais e epistemológicosDireitosParticipaçãoProjeto Político Pedagógico Educação InfantilRightsParticipationPedagogical Political ProjectChild EducationDerechosParticipaciónProyecto Político PedagógicoEducación Infantil The main objective is to investigate the right of children to participate in public institutions of Early Childhood Education in Gaspar/SC, based on Political Pedagogical Projects (PPPs). It presents itself as a question: In what way and in what proportion is the right to participation of children guaranteed, considering the legal and epistemological aspects present in the PPPs of the aforementioned Network? This is a historical-documental research, considering the ethnography of archives and/or documents, with qualitative analysis. Respecting the specificities and proportions of the documents, it is concluded that the PPPs guarantee the right to children's participation; present legal frameworks at local, national and international levels; have their epistemological foundations based on the pedagogy and sociology of childhood. El objetivo central es investigar el derecho a la participación de los niños en instituciones públicas de Educación Infantil de Gaspar/SC, a partir de Proyectos Políticos Pedagógicos (PPP). Surge la pregunta: ¿Cómo y en qué medida se garantiza el derecho a la participación infantil, teniendo en cuenta los aspectos jurídicos y epistemológicos presentes en las APP de la mencionada Red? Se trata de una investigación histórico-documental, considerando la etnografía de archivos y/o documentos, con análisis cualitativo. Respetando las especificidades y proporciones de los documentos, se concluye que las APP garantizan el derecho a la participación infantil; presentar marcos legales a nivel local, nacional e internacional; tienen sus fundamentos epistemológicos basados en la pedagogía y la sociología de la infancia. Tem-se como objetivo central investigar sobre o direito à participação das crianças nas instituições públicas de Educação Infantil de Gaspar/SC, a partir dos Projetos Políticos Pedagógicos (PPPs). Apresenta-se como questão: De que modo e em que proporção o direito à participação das crianças está garantido, tomando-se aspectos legais e epistemológicos presentes nos PPPs da Rede citada? Trata-se de uma pesquisa histórico-documental, considerando a etnografia de arquivos e/ou documentos, com análise qualitativa. Respeitadas às especificidades e proporções dos documentos, conclui-se que os PPPs garantem o direto à participação das crianças; apresentam marcos legais em nível local, nacional e internacional; têm seus fundamentos epistemológicos pautados na pedagogia e na sociologia da infância. Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Ahead of Print (AOP); 1-26InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Pre-publicación; 1-26InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; Pré-publicação / Ahead of Print (AOP); 1-262447-6684reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324/38578Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Raquel BernardesHoeller, Solange Aparecida de Oliveira2024-04-17T11:44:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47324Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2024-04-17T11:44:30Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
Derecho de los niños a participar en la Educación Infantil en Gaspar/SC (2020-2022): marcos jurídicos y epistemológicos
Direito à participação das crianças na Educação Infantil de Gaspar/SC (2020-2022): marcos legais e epistemológicos
title Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
spellingShingle Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
Corrêa, Raquel Bernardes
Direitos
Participação
Projeto Político Pedagógico
Educação Infantil
Rights
Participation
Pedagogical Political Project
Child Education
Derechos
Participación
Proyecto Político Pedagógico
Educación Infantil
title_short Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
title_full Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
title_fullStr Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
title_full_unstemmed Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
title_sort Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
author Corrêa, Raquel Bernardes
author_facet Corrêa, Raquel Bernardes
Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira
author_role author
author2 Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Raquel Bernardes
Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Direitos
Participação
Projeto Político Pedagógico
Educação Infantil
Rights
Participation
Pedagogical Political Project
Child Education
Derechos
Participación
Proyecto Político Pedagógico
Educación Infantil
topic Direitos
Participação
Projeto Político Pedagógico
Educação Infantil
Rights
Participation
Pedagogical Political Project
Child Education
Derechos
Participación
Proyecto Político Pedagógico
Educación Infantil
description The main objective is to investigate the right of children to participate in public institutions of Early Childhood Education in Gaspar/SC, based on Political Pedagogical Projects (PPPs). It presents itself as a question: In what way and in what proportion is the right to participation of children guaranteed, considering the legal and epistemological aspects present in the PPPs of the aforementioned Network? This is a historical-documental research, considering the ethnography of archives and/or documents, with qualitative analysis. Respecting the specificities and proportions of the documents, it is concluded that the PPPs guarantee the right to children's participation; present legal frameworks at local, national and international levels; have their epistemological foundations based on the pedagogy and sociology of childhood.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed article
Artículo revisado por pares
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324
url https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324/38578
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS
dc.source.none.fl_str_mv InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Ahead of Print (AOP); 1-26
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Pre-publicación; 1-26
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; Pré-publicação / Ahead of Print (AOP); 1-26
2447-6684
reponame:Insurgência
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Insurgência
collection Insurgência
repository.name.fl_str_mv Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv abc.alexandre@gmail.com
_version_ 1798319838580441088