Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Insurgência |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324 |
Resumo: | The main objective is to investigate the right of children to participate in public institutions of Early Childhood Education in Gaspar/SC, based on Political Pedagogical Projects (PPPs). It presents itself as a question: In what way and in what proportion is the right to participation of children guaranteed, considering the legal and epistemological aspects present in the PPPs of the aforementioned Network? This is a historical-documental research, considering the ethnography of archives and/or documents, with qualitative analysis. Respecting the specificities and proportions of the documents, it is concluded that the PPPs guarantee the right to children's participation; present legal frameworks at local, national and international levels; have their epistemological foundations based on the pedagogy and sociology of childhood. |
id |
UNB-14_bc80f205fb3b73101429102f0c563522 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47324 |
network_acronym_str |
UNB-14 |
network_name_str |
Insurgência |
repository_id_str |
|
spelling |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworksDerecho de los niños a participar en la Educación Infantil en Gaspar/SC (2020-2022): marcos jurídicos y epistemológicosDireito à participação das crianças na Educação Infantil de Gaspar/SC (2020-2022): marcos legais e epistemológicosDireitosParticipaçãoProjeto Político Pedagógico Educação InfantilRightsParticipationPedagogical Political ProjectChild EducationDerechosParticipaciónProyecto Político PedagógicoEducación Infantil The main objective is to investigate the right of children to participate in public institutions of Early Childhood Education in Gaspar/SC, based on Political Pedagogical Projects (PPPs). It presents itself as a question: In what way and in what proportion is the right to participation of children guaranteed, considering the legal and epistemological aspects present in the PPPs of the aforementioned Network? This is a historical-documental research, considering the ethnography of archives and/or documents, with qualitative analysis. Respecting the specificities and proportions of the documents, it is concluded that the PPPs guarantee the right to children's participation; present legal frameworks at local, national and international levels; have their epistemological foundations based on the pedagogy and sociology of childhood. El objetivo central es investigar el derecho a la participación de los niños en instituciones públicas de Educación Infantil de Gaspar/SC, a partir de Proyectos Políticos Pedagógicos (PPP). Surge la pregunta: ¿Cómo y en qué medida se garantiza el derecho a la participación infantil, teniendo en cuenta los aspectos jurídicos y epistemológicos presentes en las APP de la mencionada Red? Se trata de una investigación histórico-documental, considerando la etnografía de archivos y/o documentos, con análisis cualitativo. Respetando las especificidades y proporciones de los documentos, se concluye que las APP garantizan el derecho a la participación infantil; presentar marcos legales a nivel local, nacional e internacional; tienen sus fundamentos epistemológicos basados en la pedagogía y la sociología de la infancia. Tem-se como objetivo central investigar sobre o direito à participação das crianças nas instituições públicas de Educação Infantil de Gaspar/SC, a partir dos Projetos Políticos Pedagógicos (PPPs). Apresenta-se como questão: De que modo e em que proporção o direito à participação das crianças está garantido, tomando-se aspectos legais e epistemológicos presentes nos PPPs da Rede citada? Trata-se de uma pesquisa histórico-documental, considerando a etnografia de arquivos e/ou documentos, com análise qualitativa. Respeitadas às especificidades e proporções dos documentos, conclui-se que os PPPs garantem o direto à participação das crianças; apresentam marcos legais em nível local, nacional e internacional; têm seus fundamentos epistemológicos pautados na pedagogia e na sociologia da infância. Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Ahead of Print (AOP); 1-26InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Pre-publicación; 1-26InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; Pré-publicação / Ahead of Print (AOP); 1-262447-6684reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324/38578Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Raquel BernardesHoeller, Solange Aparecida de Oliveira2024-04-17T11:44:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47324Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2024-04-17T11:44:30Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks Derecho de los niños a participar en la Educación Infantil en Gaspar/SC (2020-2022): marcos jurídicos y epistemológicos Direito à participação das crianças na Educação Infantil de Gaspar/SC (2020-2022): marcos legais e epistemológicos |
title |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks |
spellingShingle |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks Corrêa, Raquel Bernardes Direitos Participação Projeto Político Pedagógico Educação Infantil Rights Participation Pedagogical Political Project Child Education Derechos Participación Proyecto Político Pedagógico Educación Infantil |
title_short |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks |
title_full |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks |
title_fullStr |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks |
title_full_unstemmed |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks |
title_sort |
Children's right to participate in Early Childhood Education in Gaspar/SC (2020-2022): legal and epistemological frameworks |
author |
Corrêa, Raquel Bernardes |
author_facet |
Corrêa, Raquel Bernardes Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Raquel Bernardes Hoeller, Solange Aparecida de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direitos Participação Projeto Político Pedagógico Educação Infantil Rights Participation Pedagogical Political Project Child Education Derechos Participación Proyecto Político Pedagógico Educación Infantil |
topic |
Direitos Participação Projeto Político Pedagógico Educação Infantil Rights Participation Pedagogical Political Project Child Education Derechos Participación Proyecto Político Pedagógico Educación Infantil |
description |
The main objective is to investigate the right of children to participate in public institutions of Early Childhood Education in Gaspar/SC, based on Political Pedagogical Projects (PPPs). It presents itself as a question: In what way and in what proportion is the right to participation of children guaranteed, considering the legal and epistemological aspects present in the PPPs of the aforementioned Network? This is a historical-documental research, considering the ethnography of archives and/or documents, with qualitative analysis. Respecting the specificities and proportions of the documents, it is concluded that the PPPs guarantee the right to children's participation; present legal frameworks at local, national and international levels; have their epistemological foundations based on the pedagogy and sociology of childhood. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed article Artículo revisado por pares Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47324/38578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS |
dc.source.none.fl_str_mv |
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Ahead of Print (AOP); 1-26 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Pre-publicación; 1-26 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; Pré-publicação / Ahead of Print (AOP); 1-26 2447-6684 reponame:Insurgência instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Insurgência |
collection |
Insurgência |
repository.name.fl_str_mv |
Insurgência - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
abc.alexandre@gmail.com |
_version_ |
1798319838580441088 |