A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27359 |
Resumo: | Teaching vocabulary at the Elementary and Junior High School levels is unfortunately still an issue that has not been dealt with in sufficient detail, since many pedagogical materials available on the market give priority to reading comprehension and grammar instead of vocabulary in different contexts. Even pocket dictionaries, tools which should be constantly used in the classroom, are barely used. The purpose of this study was to review and discuss the theoretical contributions of Lexicography and Lexicology, analyze so-called school dictionaries as to how appropriate they are for use at these levels, and suggest methodological strategies to improve students’ vocabulary. |
id |
UNB-30_45fb09c6c7f608149ffbd295a3593786 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27359 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTALdictionaryvocabulary teachingelementary schooljunior high schooldicionárioensino do léxicoensino fundamentalTeaching vocabulary at the Elementary and Junior High School levels is unfortunately still an issue that has not been dealt with in sufficient detail, since many pedagogical materials available on the market give priority to reading comprehension and grammar instead of vocabulary in different contexts. Even pocket dictionaries, tools which should be constantly used in the classroom, are barely used. The purpose of this study was to review and discuss the theoretical contributions of Lexicography and Lexicology, analyze so-called school dictionaries as to how appropriate they are for use at these levels, and suggest methodological strategies to improve students’ vocabulary.Este trabalho parte da proposição de que o ensino do vocabulário nas escolas de Ensino Fundamental ainda é, infelizmente, uma questão que não tem sido tratada de uma forma muito pontual, uma vez que diversos materiais pedagógicos disponíveis no mercado editorial priorizam a interpretação de textos e o reconhecimento da nomenclatura gramatical, mas pouco espaço reserva para o domínio lexical em diferentes situações. Mesmo os minidicionários que deveriam ser ferramentas constantes nas salas de aulas são pouco utilizados. Preocupados com esse contexto, nossa pesquisa faz um resgate teórico das contribuições da Lexicologia e da Lexicografia e uma análise de diferentes dicionários chamados escolares, discutindo sua adequação para esse fim, além de sugerir algumas estratégias metodológicas para o trabalho com a ampliação do léxico dos alunos.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27359Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 15-32Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 15-322237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27359/24306Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Adriana Cardoso deXatara, Claudia Maria2020-04-16T21:45:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27359Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:26.730582Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL Moraes, Adriana Cardoso de dictionary vocabulary teaching elementary school junior high school dicionário ensino do léxico ensino fundamental |
title_short |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_sort |
A UTILIZAÇÃO DE DICIONÁRIOS DE LÍNGUA PORTUGUESA EM SALAS DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL |
author |
Moraes, Adriana Cardoso de |
author_facet |
Moraes, Adriana Cardoso de Xatara, Claudia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Xatara, Claudia Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Adriana Cardoso de Xatara, Claudia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dictionary vocabulary teaching elementary school junior high school dicionário ensino do léxico ensino fundamental |
topic |
dictionary vocabulary teaching elementary school junior high school dicionário ensino do léxico ensino fundamental |
description |
Teaching vocabulary at the Elementary and Junior High School levels is unfortunately still an issue that has not been dealt with in sufficient detail, since many pedagogical materials available on the market give priority to reading comprehension and grammar instead of vocabulary in different contexts. Even pocket dictionaries, tools which should be constantly used in the classroom, are barely used. The purpose of this study was to review and discuss the theoretical contributions of Lexicography and Lexicology, analyze so-called school dictionaries as to how appropriate they are for use at these levels, and suggest methodological strategies to improve students’ vocabulary. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27359 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27359/24306 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 15-32 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 15-32 2237-0951 1677-9770 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051344328065024 |