O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27441 |
Resumo: | Aiming to find out how students of French for Reading Knowledge dealt with bilingual dictionaries (BD), as well as assess BD functionality, level I and II students of these courses were required to answer a questionnaire. The assessment tool consisted of three parts: the first contextualized the student's point of view towards learning French and the BD used; the second intended to assess whether or not the dictionary was functional, through the interpretation of small texts and questions about lexicon, syntagms, anaphoric procedures, among others, which could be a problem to students; the third asked for an opinion towards the required task and BD used. Results showed there were gaps between lexicographic dictionaries and students' real needs. |
id |
UNB-30_b1d496491b3158d1376c3b87d117d380 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27441 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTALbilingual dictionarybilingual lexicographyFrench for reading Knowledgedicionário bilínguelexicografia bilíngueensino instrumental de francêsAiming to find out how students of French for Reading Knowledge dealt with bilingual dictionaries (BD), as well as assess BD functionality, level I and II students of these courses were required to answer a questionnaire. The assessment tool consisted of three parts: the first contextualized the student's point of view towards learning French and the BD used; the second intended to assess whether or not the dictionary was functional, through the interpretation of small texts and questions about lexicon, syntagms, anaphoric procedures, among others, which could be a problem to students; the third asked for an opinion towards the required task and BD used. Results showed there were gaps between lexicographic dictionaries and students' real needs.Com o intuito de levantar alguns dados a respeito da relação dos alunos de Francês Instrumental com o dicionário bilíngue (DB) e também a respeito da funcionalidade das obras citadas, aplicamos um questionário à s turmas de Instrumental I e II da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFR-GS). Esse questionário é composto de três partes: na primeira, busca-se contextualizar a situação do aluno em relação ao estudo de francês e em relação ao DB utilizado; na segunda, busca-se avaliar a funcionalidade do dicionário por meio da interpretação de pequenos textos com questões diversas sobre léxico, formas sintagmáticas, procedimentos de retomada anafórica, etc., que poderiam ser foco de dúvida ou incompreensão por parte dos alunos; e, por fim, solicitamos como conclusão um posicionamento a respeito da tarefa solicitada e do DB consultado. Os resultados deste estudo apontam sobretudo para lacunas entre a produção lexicográfica e as reais necessidades do aluno de língua instrumental.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27441Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 199-220Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 199-2202237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27441/24324Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessLoguercio, Sandra Dias2019-12-10T18:38:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27441Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:27.243944Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
title |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
spellingShingle |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL Loguercio, Sandra Dias bilingual dictionary bilingual lexicography French for reading Knowledge dicionário bilíngue lexicografia bilíngue ensino instrumental de francês |
title_short |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
title_full |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
title_fullStr |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
title_full_unstemmed |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
title_sort |
O USO DE DICIONÁRIOS BILÍNGUES POR ALUNOS DE FRANCÊS INSTRUMENTAL |
author |
Loguercio, Sandra Dias |
author_facet |
Loguercio, Sandra Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loguercio, Sandra Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
bilingual dictionary bilingual lexicography French for reading Knowledge dicionário bilíngue lexicografia bilíngue ensino instrumental de francês |
topic |
bilingual dictionary bilingual lexicography French for reading Knowledge dicionário bilíngue lexicografia bilíngue ensino instrumental de francês |
description |
Aiming to find out how students of French for Reading Knowledge dealt with bilingual dictionaries (BD), as well as assess BD functionality, level I and II students of these courses were required to answer a questionnaire. The assessment tool consisted of three parts: the first contextualized the student's point of view towards learning French and the BD used; the second intended to assess whether or not the dictionary was functional, through the interpretation of small texts and questions about lexicon, syntagms, anaphoric procedures, among others, which could be a problem to students; the third asked for an opinion towards the required task and BD used. Results showed there were gaps between lexicographic dictionaries and students' real needs. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27441 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27441/24324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 199-220 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 199-220 2237-0951 1677-9770 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051344676192256 |