Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668 |
Resumo: | This study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts. |
id |
UNB-32_00646d0bf0de343600b8d1b6c5d571de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36668 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovationProfesores de educación física como expertos adaptativos y la búsqueda de la innovación Professores de educação física como experts adaptativos e a busca da inovaçãoEducação físicaProfessoresFormação de professoresPrática pedagógicaInovaçãoEducación FísicaProfesoresFormación docentePráctica pedagógicaInnovaciónPETeachersTeacher EducationPedagogical practiceInnovationThis study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts.Este estudio tiene como objetivo describir y analysar las trayectorias formativas y las prácticas pedagógicas declaradas de los maestros de Educación Física que buscan innovar en sus classes. Este es un estudio de casos múltiples y biográfico, realizado a través de entrevistas semiestructuradas. Destacan las innovaciones en clases: diversificación de contenidos y estrategias metodológicas, la inserción del bádminton y la creación de clases de entrenamiento, el uso de videojuegos y la creación de una sala de juegos en la escuela. A lo largo de sus trayectorias profesionales, estos docentes buscaron ampliar sus conocimientos y habilidades, actuando como expertos adaptativos.Este estudo tem como objetivo descrever e analisar as trajetórias de formação e as práticas pedagógicas declaradas de professores de educação física que buscam inovar em suas aulas. Este é um estudo multicasos e biográfico, realizado por meio de entrevistas semiestruturadas. Dentre os resultados, pode-se destacar as seguintes inovações nas aulas: diversificação de conteúdos e estratégias metodológicas, a inserção de badminton e a criação de turmas de treinamento, a utilização de videogame e a criação de uma sala de jogos na escola. Ao longo de suas trajetórias profissionais, estes docentes buscaram expandir seus conhecimentos e competências, agindo como experts adaptativos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3666810.26512/lc.v27.2021.36668Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36668Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36668Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e366681981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29226https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29228https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29229https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/30402Copyright (c) 2021 Marcos Godoi, Bruno da Silva Pinto, Joami Bettim Cabeleira, Renato Gagg Lourenço, Evando Carlos Moreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodoi, MarcosPinto, Bruno da SilvaCabeleira, Joami BettimLourenço, Renato GaggMoreira, Evando Carlos2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36668Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation Profesores de educación física como expertos adaptativos y la búsqueda de la innovación Professores de educação física como experts adaptativos e a busca da inovação |
title |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation |
spellingShingle |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation Godoi, Marcos Educação física Professores Formação de professores Prática pedagógica Inovação Educación Física Profesores Formación docente Práctica pedagógica Innovación PE Teachers Teacher Education Pedagogical practice Innovation |
title_short |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation |
title_full |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation |
title_fullStr |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation |
title_full_unstemmed |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation |
title_sort |
Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation |
author |
Godoi, Marcos |
author_facet |
Godoi, Marcos Pinto, Bruno da Silva Cabeleira, Joami Bettim Lourenço, Renato Gagg Moreira, Evando Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Bruno da Silva Cabeleira, Joami Bettim Lourenço, Renato Gagg Moreira, Evando Carlos |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Godoi, Marcos Pinto, Bruno da Silva Cabeleira, Joami Bettim Lourenço, Renato Gagg Moreira, Evando Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física Professores Formação de professores Prática pedagógica Inovação Educación Física Profesores Formación docente Práctica pedagógica Innovación PE Teachers Teacher Education Pedagogical practice Innovation |
topic |
Educação física Professores Formação de professores Prática pedagógica Inovação Educación Física Profesores Formación docente Práctica pedagógica Innovación PE Teachers Teacher Education Pedagogical practice Innovation |
description |
This study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668 10.26512/lc.v27.2021.36668 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v27.2021.36668 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29226 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29228 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29229 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/30402 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36668 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36668 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36668 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288398192640 |