Reflective teachers: reinventing the practice from innovation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fávero, Altair Alberto
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Roman, Marisa Fátima, Santos López, Aristeo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4104
Resumo: The university must find a balance between technical professional education and humanist cultural education. In relation to the concept of academic education, this means an in depth review of academic and personal practice in teacher training. The teacher must choose the roads that lead him or her towards the possibility of being an emancipator in what refers to the construction of one’s personal and work identity; break away from the paradigms of regulation and cling to the concept of innovation during everyday life.
id UNB - 28_0341113a47e0e7465257afbd15597064
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4104
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Reflective teachers: reinventing the practice from innovationProfesores reflexivos: reinventar la práctica desde la innovaciónProfessores reflexivos: reinventar a práctica a partir da inovaçãoProfessor reflexivoPrática emancipadoraInovaçãoProfesor reflexivoPráctica emancipadoraInnovaciónThoughtful teacherEmancipated practiceInnovationThe university must find a balance between technical professional education and humanist cultural education. In relation to the concept of academic education, this means an in depth review of academic and personal practice in teacher training. The teacher must choose the roads that lead him or her towards the possibility of being an emancipator in what refers to the construction of one’s personal and work identity; break away from the paradigms of regulation and cling to the concept of innovation during everyday life.La universidad debe encontrar un equilibrio entre la formación técnico-profesional y la formación humanista-cultural. En relación con el concepto de formación académica, significa una revisión profunda de la práctica académica y personal en la formación de los profesores. El profesor debe elegir los caminos que lo conduzcan hacia la posibilidad de ser emancipador en cuanto a la construcción de su identidad personal y laboral; romper con los paradigmas de la regulación y atrapar el concepto de innovación en su cotidianeidad.A universidade deve encontrar um equilíbrio entre a formação técnica-profissional e a formação humanista-cultural. Em relação ao conceito de formação acadêmica, significa uma profunda revisão da prática acadêmica e pessoal na formação dos professores. O professor deve escolher os caminhos que o conduzam à possibilidade de ser emancipado na construção da sua identidade pessoal e profissional; romper com os paradigmas da regulação e apropriar-se do conceito de inovação no seu cotidiano. Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/410410.26512/lc.v19i38.4104Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 187-205Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 187-205Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 187-2051981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4104/3764Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFávero, Altair AlbertoRoman, Marisa FátimaSantos López, Aristeo2022-01-14T18:58:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4104Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T18:58:31Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
Profesores reflexivos: reinventar la práctica desde la innovación
Professores reflexivos: reinventar a práctica a partir da inovação
title Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
spellingShingle Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
Fávero, Altair Alberto
Professor reflexivo
Prática emancipadora
Inovação
Profesor reflexivo
Práctica emancipadora
Innovación
Thoughtful teacher
Emancipated practice
Innovation
title_short Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
title_full Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
title_fullStr Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
title_full_unstemmed Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
title_sort Reflective teachers: reinventing the practice from innovation
author Fávero, Altair Alberto
author_facet Fávero, Altair Alberto
Roman, Marisa Fátima
Santos López, Aristeo
author_role author
author2 Roman, Marisa Fátima
Santos López, Aristeo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fávero, Altair Alberto
Roman, Marisa Fátima
Santos López, Aristeo
dc.subject.por.fl_str_mv Professor reflexivo
Prática emancipadora
Inovação
Profesor reflexivo
Práctica emancipadora
Innovación
Thoughtful teacher
Emancipated practice
Innovation
topic Professor reflexivo
Prática emancipadora
Inovação
Profesor reflexivo
Práctica emancipadora
Innovación
Thoughtful teacher
Emancipated practice
Innovation
description The university must find a balance between technical professional education and humanist cultural education. In relation to the concept of academic education, this means an in depth review of academic and personal practice in teacher training. The teacher must choose the roads that lead him or her towards the possibility of being an emancipator in what refers to the construction of one’s personal and work identity; break away from the paradigms of regulation and cling to the concept of innovation during everyday life.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4104
10.26512/lc.v19i38.4104
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4104
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i38.4104
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4104/3764
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 187-205
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 187-205
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 187-205
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i38
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651525566464