Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godoi, Marcos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Bruno da Silva, Cabeleira, Joami Bettim, Lourenço, Renato Gagg, Moreira, Evando Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668
Resumo: This study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts.
id UNB - 28_00646d0bf0de343600b8d1b6c5d571de
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36668
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovationProfesores de educación física como expertos adaptativos y la búsqueda de la innovación Professores de educação física como experts adaptativos e a busca da inovaçãoEducação físicaProfessoresFormação de professoresPrática pedagógicaInovaçãoEducación FísicaProfesoresFormación docentePráctica pedagógicaInnovaciónPETeachersTeacher EducationPedagogical practiceInnovationThis study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts.Este estudio tiene como objetivo describir y analysar las trayectorias formativas y las prácticas pedagógicas declaradas de los maestros de Educación Física que buscan innovar en sus classes. Este es un estudio de casos múltiples y biográfico, realizado a través de entrevistas semiestructuradas. Destacan las innovaciones en clases: diversificación de contenidos y estrategias metodológicas, la inserción del bádminton y la creación de clases de entrenamiento, el uso de videojuegos y la creación de una sala de juegos en la escuela. A lo largo de sus trayectorias profesionales, estos docentes buscaron ampliar sus conocimientos y habilidades, actuando como expertos adaptativos.Este estudo tem como objetivo descrever e analisar as trajetórias de formação e as práticas pedagógicas declaradas de professores de educação física que buscam inovar em suas aulas. Este é um estudo multicasos e biográfico, realizado por meio de entrevistas semiestruturadas. Dentre os resultados, pode-se destacar as seguintes inovações nas aulas: diversificação de conteúdos e estratégias metodológicas, a inserção de badminton e a criação de turmas de treinamento, a utilização de videogame e a criação de uma sala de jogos na escola. Ao longo de suas trajetórias profissionais, estes docentes buscaram expandir seus conhecimentos e competências, agindo como experts adaptativos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3666810.26512/lc.v27.2021.36668Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36668Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36668Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e366681981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29226https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29228https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29229https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/30402Copyright (c) 2021 Marcos Godoi, Bruno da Silva Pinto, Joami Bettim Cabeleira, Renato Gagg Lourenço, Evando Carlos Moreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodoi, MarcosPinto, Bruno da SilvaCabeleira, Joami BettimLourenço, Renato GaggMoreira, Evando Carlos2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36668Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
Profesores de educación física como expertos adaptativos y la búsqueda de la innovación
Professores de educação física como experts adaptativos e a busca da inovação
title Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
spellingShingle Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
Godoi, Marcos
Educação física
Professores
Formação de professores
Prática pedagógica
Inovação
Educación Física
Profesores
Formación docente
Práctica pedagógica
Innovación
PE
Teachers
Teacher Education
Pedagogical practice
Innovation
title_short Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
title_full Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
title_fullStr Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
title_full_unstemmed Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
title_sort Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
author Godoi, Marcos
author_facet Godoi, Marcos
Pinto, Bruno da Silva
Cabeleira, Joami Bettim
Lourenço, Renato Gagg
Moreira, Evando Carlos
author_role author
author2 Pinto, Bruno da Silva
Cabeleira, Joami Bettim
Lourenço, Renato Gagg
Moreira, Evando Carlos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Godoi, Marcos
Pinto, Bruno da Silva
Cabeleira, Joami Bettim
Lourenço, Renato Gagg
Moreira, Evando Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física
Professores
Formação de professores
Prática pedagógica
Inovação
Educación Física
Profesores
Formación docente
Práctica pedagógica
Innovación
PE
Teachers
Teacher Education
Pedagogical practice
Innovation
topic Educação física
Professores
Formação de professores
Prática pedagógica
Inovação
Educación Física
Profesores
Formación docente
Práctica pedagógica
Innovación
PE
Teachers
Teacher Education
Pedagogical practice
Innovation
description This study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668
10.26512/lc.v27.2021.36668
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668
identifier_str_mv 10.26512/lc.v27.2021.36668
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29226
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29228
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29229
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/30402
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36668
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36668
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36668
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654329458688