Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Tânia Guedes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Cordeiro, Ariane Alhadas, Crespo, Bruna dos Anjos da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270
Resumo: This work presents the results of a study, the goal of which was to check a document’s circulation and use at a public school in Juiz de Fora. Such document had been produced in a previous study and its central axis is text genres under the perspective of SDI (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). We adopted exploratory research as a methodological tool, choosing semi-structured interviews as the instrument for data collection. After analysis of the data, we perceived a gap in the faculty’s education in what refers to language teaching, as well as a high demand for some “counseling” time that could contribute towards teachers’ continuous education.
id UNB-32_1aefb7d14a3ad1fe25604cbc844a1ab6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4270
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school workGéneros textuales: Trabas y perspectivas en el trabajo escolar con la lengua maternaGêneros textuais: entraves e perspectivas no trabalho escolar com a língua maternaPrograma de língua portuguesaGêneros textuaisFormação de professoresPortuguese language programText genresTeacher educationPrograma de la lengua portuguesaGéneros textualesFormación de profesoresThis work presents the results of a study, the goal of which was to check a document’s circulation and use at a public school in Juiz de Fora. Such document had been produced in a previous study and its central axis is text genres under the perspective of SDI (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). We adopted exploratory research as a methodological tool, choosing semi-structured interviews as the instrument for data collection. After analysis of the data, we perceived a gap in the faculty’s education in what refers to language teaching, as well as a high demand for some “counseling” time that could contribute towards teachers’ continuous education.Este trabajo presenta los resultados de investigación, cuyo objetivo fue verificar la circulación y utilización de un documento en una escuela pública de Juiz de Fora. Tal documento fue construido en un estudio anterior, y tuvo como eje central los géneros textuales en la perspectiva del ISD (Bronckart, 1999; Schneuwly y Dolz, 2004). Adoptamos como metodología el estudio exploratorio: elegimos la entrevista semiestructurada como instrumento de recopilación de datos. Tras el análisis de los datos, notamos una omisión en la formación del cuerpo docente en lo que concierne a la enseñanza de la lengua, bien como una fuerte demanda para un momento de “asesoría” a los profesores.Este trabalho apresenta resultados de pesquisa cujo objetivo foi verificar a circulação e utilização de um documento em uma escola pública de Juiz de Fora. Tal documento foi construído em uma pesquisa anterior, e teve como eixo central os gêneros textuais na perspectiva do ISD (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). Adotamos como metodologia o estudo exploratório: escolhemos a entrevista semiestruturada como instrumento de coleta de dados. Após a aná- lise dos dados, percebemos uma lacuna na formação do corpo docente no que tange ao ensino de língua, bem como uma forte demanda para um momento de “assessoria” que contribuísse com a formação continuada de professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/427010.26512/lc.v20i41.4270Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-2271981-04311516-489610.26512/lc.v20i41reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270/3902Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Tânia GuedesCordeiro, Ariane AlhadasCrespo, Bruna dos Anjos da Costa2022-01-13T21:16:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4270Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T21:16:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
Géneros textuales: Trabas y perspectivas en el trabajo escolar con la lengua materna
Gêneros textuais: entraves e perspectivas no trabalho escolar com a língua materna
title Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
spellingShingle Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
Magalhães, Tânia Guedes
Programa de língua portuguesa
Gêneros textuais
Formação de professores
Portuguese language program
Text genres
Teacher education
Programa de la lengua portuguesa
Géneros textuales
Formación de profesores
title_short Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
title_full Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
title_fullStr Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
title_full_unstemmed Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
title_sort Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
author Magalhães, Tânia Guedes
author_facet Magalhães, Tânia Guedes
Cordeiro, Ariane Alhadas
Crespo, Bruna dos Anjos da Costa
author_role author
author2 Cordeiro, Ariane Alhadas
Crespo, Bruna dos Anjos da Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Tânia Guedes
Cordeiro, Ariane Alhadas
Crespo, Bruna dos Anjos da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Programa de língua portuguesa
Gêneros textuais
Formação de professores
Portuguese language program
Text genres
Teacher education
Programa de la lengua portuguesa
Géneros textuales
Formación de profesores
topic Programa de língua portuguesa
Gêneros textuais
Formação de professores
Portuguese language program
Text genres
Teacher education
Programa de la lengua portuguesa
Géneros textuales
Formación de profesores
description This work presents the results of a study, the goal of which was to check a document’s circulation and use at a public school in Juiz de Fora. Such document had been produced in a previous study and its central axis is text genres under the perspective of SDI (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). We adopted exploratory research as a methodological tool, choosing semi-structured interviews as the instrument for data collection. After analysis of the data, we perceived a gap in the faculty’s education in what refers to language teaching, as well as a high demand for some “counseling” time that could contribute towards teachers’ continuous education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270
10.26512/lc.v20i41.4270
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i41.4270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270/3902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i41
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286294749184