Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270 |
Resumo: | This work presents the results of a study, the goal of which was to check a document’s circulation and use at a public school in Juiz de Fora. Such document had been produced in a previous study and its central axis is text genres under the perspective of SDI (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). We adopted exploratory research as a methodological tool, choosing semi-structured interviews as the instrument for data collection. After analysis of the data, we perceived a gap in the faculty’s education in what refers to language teaching, as well as a high demand for some “counseling” time that could contribute towards teachers’ continuous education. |
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Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school workGéneros textuales: Trabas y perspectivas en el trabajo escolar con la lengua maternaGêneros textuais: entraves e perspectivas no trabalho escolar com a língua maternaPrograma de língua portuguesaGêneros textuaisFormação de professoresPortuguese language programText genresTeacher educationPrograma de la lengua portuguesaGéneros textualesFormación de profesoresThis work presents the results of a study, the goal of which was to check a document’s circulation and use at a public school in Juiz de Fora. Such document had been produced in a previous study and its central axis is text genres under the perspective of SDI (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). We adopted exploratory research as a methodological tool, choosing semi-structured interviews as the instrument for data collection. After analysis of the data, we perceived a gap in the faculty’s education in what refers to language teaching, as well as a high demand for some “counseling” time that could contribute towards teachers’ continuous education.Este trabajo presenta los resultados de investigación, cuyo objetivo fue verificar la circulación y utilización de un documento en una escuela pública de Juiz de Fora. Tal documento fue construido en un estudio anterior, y tuvo como eje central los géneros textuales en la perspectiva del ISD (Bronckart, 1999; Schneuwly y Dolz, 2004). Adoptamos como metodología el estudio exploratorio: elegimos la entrevista semiestructurada como instrumento de recopilación de datos. Tras el análisis de los datos, notamos una omisión en la formación del cuerpo docente en lo que concierne a la enseñanza de la lengua, bien como una fuerte demanda para un momento de “asesoría” a los profesores.Este trabalho apresenta resultados de pesquisa cujo objetivo foi verificar a circulação e utilização de um documento em uma escola pública de Juiz de Fora. Tal documento foi construído em uma pesquisa anterior, e teve como eixo central os gêneros textuais na perspectiva do ISD (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). Adotamos como metodologia o estudo exploratório: escolhemos a entrevista semiestruturada como instrumento de coleta de dados. Após a aná- lise dos dados, percebemos uma lacuna na formação do corpo docente no que tange ao ensino de língua, bem como uma forte demanda para um momento de “assessoria” que contribuísse com a formação continuada de professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/427010.26512/lc.v20i41.4270Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-227Linhas Críticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 209-2271981-04311516-489610.26512/lc.v20i41reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4270/3902Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Tânia GuedesCordeiro, Ariane AlhadasCrespo, Bruna dos Anjos da Costa2022-01-13T21:16:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4270Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T21:16:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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