Accessibility for the visually impaired in Moodle
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735 |
Resumo: | An educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences. |
id |
UNB-32_34ef2a3530a66d22882d57fcd76d9539 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3735 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Accessibility for the visually impaired in MoodleAccesibilidad en el moodle para sujetos con discapacidad visualAcessibilidade para pessoas com deficiência visual no MoodleSubjetividadeAcessibilidadeInclusãoSubjetividadAccesibilidadInclusiónSubjectivityAccessibilityInclusionAn educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences.Una experiencia de trabajo pedagógico es utilizada para describir la construcción de la accesibilidad en un Ambiente Virtual de Aprendizaje – AVA para una maestra con discapacidad visual. Tres aspectos son abordados: a) la descripción textual de las imágenes y tablas; b) la organización de las informaciones; c) la configuración específica del editor de textos del MOODLE para la utilización del software leedor de pantallas. Se concluye indicando que el valor de la experiencia educacional, tanto en su aspecto inclusivo como en el uso de las nuevas tecnologías en la educación, está en los desafíos que nos han traído y que nos permiten avanzar nuestra comprensión sobre la relación sujeto/enseñanza-aprendizaje/conocimiento, en nuevas formas de vivencias educacionales.Uma experiência de trabalho pedagógico é utilizada para descrição da construção de acessibilidade em Ambiente Virtual de Aprendizagem-AVA para pessoas com deficiência visual. Três aspectos são priorizados: descrição textual das imagens e tabelas; organização das informações; configuração específica do editor de textos do MOODLE para utilização de softwares leitores de tela. Concluímos indicando que o valor da experiência educacional, tanto em seu aspecto inclusivo quanto no uso de tecnologias na educação, está nos desafios que nos permitiram fazer avançar nossa compreensão sobre a relação sujeito/ensino-aprendizagem/conhecimento em novas formas de vivências educacionais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/373510.26512/lc.v17i33.3735Linhas Críticas; Vol. 17 No. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348Linhas Críticas; v. 17 n. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-3481981-04311516-489610.26512/lc.v17i33reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735/3412Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Cristina MadeiraRaposo, Patrícia NevesSilva, Eduardo Xavier daAlmeida, Ana Caroline Freitas de2022-08-10T11:14:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3735Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T11:14:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Accessibility for the visually impaired in Moodle Accesibilidad en el moodle para sujetos con discapacidad visual Acessibilidade para pessoas com deficiência visual no Moodle |
title |
Accessibility for the visually impaired in Moodle |
spellingShingle |
Accessibility for the visually impaired in Moodle Coelho, Cristina Madeira Subjetividade Acessibilidade Inclusão Subjetividad Accesibilidad Inclusión Subjectivity Accessibility Inclusion |
title_short |
Accessibility for the visually impaired in Moodle |
title_full |
Accessibility for the visually impaired in Moodle |
title_fullStr |
Accessibility for the visually impaired in Moodle |
title_full_unstemmed |
Accessibility for the visually impaired in Moodle |
title_sort |
Accessibility for the visually impaired in Moodle |
author |
Coelho, Cristina Madeira |
author_facet |
Coelho, Cristina Madeira Raposo, Patrícia Neves Silva, Eduardo Xavier da Almeida, Ana Caroline Freitas de |
author_role |
author |
author2 |
Raposo, Patrícia Neves Silva, Eduardo Xavier da Almeida, Ana Caroline Freitas de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Cristina Madeira Raposo, Patrícia Neves Silva, Eduardo Xavier da Almeida, Ana Caroline Freitas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Subjetividade Acessibilidade Inclusão Subjetividad Accesibilidad Inclusión Subjectivity Accessibility Inclusion |
topic |
Subjetividade Acessibilidade Inclusão Subjetividad Accesibilidad Inclusión Subjectivity Accessibility Inclusion |
description |
An educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735 10.26512/lc.v17i33.3735 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i33.3735 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735/3412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348 Linhas Críticas; v. 17 n. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i33 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285783044096 |