Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816 |
Resumo: | This article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process. |
id |
UNB-32_467f9ff44ac837b1aaae467e4751966b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36816 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledgeReflexiones epistemológicas sobre la extensión universitaria: aportes al diálogo de saberesReflexões epistemológicas sobre a extensão universitária: contribuições ao diálogo de saberesExtensão universitáriaEpistemologiaDiálogo de saberesExtensión universitariaEpistemologíaDiálogo de saberesUniversity extensionEpistemologyDialogue of knowledgeThis article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process.Este artículo reflexiona sobre la extensión universitaria como lugar de construcción de conocimiento, que ocurre a través del encuentro y diálogo entre distintos saberes. Metodológicamente, se trata de un estudio bibliográfico descriptivo, basado en la modalidad de revisión narrativa, que se basó en el trabajo de tres autores. En este sentido, Freire enfatiza la extensión como un acto dialógico de comunicación; Santos propone la constitución de una ecología de saberes y; Fleuri señala la construcción del conocimiento conversitario. Finalmente, se evidencian supuestos teórico-metodológicos que expresan la relacionalidad del conocimiento, concibiéndolo como resultado de un proceso dialógico.Este artigo reflete sobre a extensão universitária como lugar de construção de conhecimentos, o que se dá por meio do encontro e diálogo entre diferentes saberes. Metodologicamente, trata-se de um estudo bibliográfico, do tipo descritivo, fundamentando-se na modalidade da revisão narrativa, a qual baseou-se nas obras de três autores. Nessa acepção, Freire salienta a extensão como ato dialógico de comunicação; Santos propõe a constituição de uma ecologia de saberes e; Fleuri assinala a construção de um conhecimento conversitário. Finalmente, evidencia-se pressupostos teórico-metodológicos que exprimem a relacionalidade do conhecimento, concebendo-o como fruto de um processo dialógico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3681610.26512/lc28202236816Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e36816Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e36816Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e368161981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32088https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32683Copyright (c) 2022 Renan Soares de Araújo, Pedro José Santos Carneiro Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Renan Soares deCruz, Pedro José Santos Carneiro2022-02-14T16:37:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36816Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-14T16:37:59Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge Reflexiones epistemológicas sobre la extensión universitaria: aportes al diálogo de saberes Reflexões epistemológicas sobre a extensão universitária: contribuições ao diálogo de saberes |
title |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge |
spellingShingle |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge Araújo, Renan Soares de Extensão universitária Epistemologia Diálogo de saberes Extensión universitaria Epistemología Diálogo de saberes University extension Epistemology Dialogue of knowledge |
title_short |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge |
title_full |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge |
title_fullStr |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge |
title_full_unstemmed |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge |
title_sort |
Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge |
author |
Araújo, Renan Soares de |
author_facet |
Araújo, Renan Soares de Cruz, Pedro José Santos Carneiro |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Pedro José Santos Carneiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Renan Soares de Cruz, Pedro José Santos Carneiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão universitária Epistemologia Diálogo de saberes Extensión universitaria Epistemología Diálogo de saberes University extension Epistemology Dialogue of knowledge |
topic |
Extensão universitária Epistemologia Diálogo de saberes Extensión universitaria Epistemología Diálogo de saberes University extension Epistemology Dialogue of knowledge |
description |
This article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816 10.26512/lc28202236816 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202236816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32088 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Renan Soares de Araújo, Pedro José Santos Carneiro Cruz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Renan Soares de Araújo, Pedro José Santos Carneiro Cruz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e36816 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e36816 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e36816 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288412872704 |