The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4641 |
Resumo: | This article presents a literature review guided by historical and dialectical materialism, in which are listed categories for analysis that structure the theoretical production of the reflective/researcher teacher; in this case, the relationship between theory and practice, autonomy, empowerment, and action research. Based on this analysis, we present five assumptions that we believe are components of the discussion about research by basic education teachers. We conclude by reaffirming the understanding of education as a battlefield for hegemony. Therefore, research for teacher education and work may represent a process of accountability or an emancipatory possibility, based on the epistemological and collective condition of the act of researching. |
id |
UNB-32_710db9e5f9ba27c7fb23012b36eeb39c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4641 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” CharacterLa perspectiva del profesor investigador/reflexivo y la figura del Barón de MünchhausenA perspectiva do professor pesquisador/reflexivo e a figura do Barão de MünchhausenFormação de professoresProfessor reflexivo/pesquisadorPesquisaTrabalho docenteFormación de profesores;Profesor reflexivo/investigador;Investigación;EnseñanzaTeacher education;Reflective/researcher teacher;Research;TeachingThis article presents a literature review guided by historical and dialectical materialism, in which are listed categories for analysis that structure the theoretical production of the reflective/researcher teacher; in this case, the relationship between theory and practice, autonomy, empowerment, and action research. Based on this analysis, we present five assumptions that we believe are components of the discussion about research by basic education teachers. We conclude by reaffirming the understanding of education as a battlefield for hegemony. Therefore, research for teacher education and work may represent a process of accountability or an emancipatory possibility, based on the epistemological and collective condition of the act of researching.Se trata de una investigación teórica orientada por la perspectiva del materialismo histórico y dialéctico presentando una lista de categorías de análisis que estructuran la producción teórica sobre el profesor reflexivo/investigador, que, en este caso, son la relación entre la teoría y la práctica; la autonomía; el empoderamiento y la investigación-acción. A partir de este análisis presentamos cinco supuestos que a nuestro entender son los componentes de la discusión sobre la investigación de los profesores de la educación básica. Se concluye reafirmando la comprensión de la educación como un campo de disputa hegemónico y, por lo tanto, la investigación sobre la formación y la acción de los profesores puede representar un proceso de responsabilidad o la posibilidad emancipadora, bajo la condición epistemológica y colectiva de las acciones investigativas.Trata-se de uma pesquisa teórica que se orienta na perspectiva do materialismo histórico-dialético ao elencar categorias para análise que estruturam a produção teórica do professor reflexivo/pesquisador, neste caso são elas: relação teoria e prática, autonomia, emancipação, investigação-ação. A partir dessa análise, apresentamos cinco pressupostos que entendemos serem componentes da discussão da pesquisa do professor da educação básica. Finalizamos reafirmando a compreensão da educação como um campo de disputa hegemônica, e, portanto, pensar a pesquisa para a formação e atuação docente pode representar um processo de responsabilização ou de possibilidade emancipatória referendado na condição epistemológica e coletiva do ato de pesquisar.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/464110.26512/lc.v21i46.4641Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 565-583Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 565-583Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 565-5831981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4641/4234Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da2021-12-09T17:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4641Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:14:32Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character La perspectiva del profesor investigador/reflexivo y la figura del Barón de Münchhausen A perspectiva do professor pesquisador/reflexivo e a figura do Barão de Münchhausen |
title |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character |
spellingShingle |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Formação de professores Professor reflexivo/pesquisador Pesquisa Trabalho docente Formación de profesores; Profesor reflexivo/investigador; Investigación; Enseñanza Teacher education; Reflective/researcher teacher; Research; Teaching |
title_short |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character |
title_full |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character |
title_fullStr |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character |
title_full_unstemmed |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character |
title_sort |
The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character |
author |
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da |
author_facet |
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Professor reflexivo/pesquisador Pesquisa Trabalho docente Formación de profesores; Profesor reflexivo/investigador; Investigación; Enseñanza Teacher education; Reflective/researcher teacher; Research; Teaching |
topic |
Formação de professores Professor reflexivo/pesquisador Pesquisa Trabalho docente Formación de profesores; Profesor reflexivo/investigador; Investigación; Enseñanza Teacher education; Reflective/researcher teacher; Research; Teaching |
description |
This article presents a literature review guided by historical and dialectical materialism, in which are listed categories for analysis that structure the theoretical production of the reflective/researcher teacher; in this case, the relationship between theory and practice, autonomy, empowerment, and action research. Based on this analysis, we present five assumptions that we believe are components of the discussion about research by basic education teachers. We conclude by reaffirming the understanding of education as a battlefield for hegemony. Therefore, research for teacher education and work may represent a process of accountability or an emancipatory possibility, based on the epistemological and collective condition of the act of researching. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4641 10.26512/lc.v21i46.4641 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4641 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i46.4641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4641/4234 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 565-583 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 565-583 Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 565-583 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i46 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286728859648 |