Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843 |
Resumo: | In the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computercollaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within thegroup, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-culturaltheoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate theverbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementaryscience classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamicto group cohesion and science teaching and learning in such computer-based schoolenvironments. |
id |
UNB-32_7615f2d16d4c58556acb3754447a893b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3843 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolizationClases de ciencias en laboratorios de informática:una construcción discursiva do monopolio participativoAula de ciências em laboratório de informática: uma construção discursiva do monopólio participativoTecnologia e educaçãoTrabalho colaborativoAprendizagem baseadano uso de computadoresEducação em ciênciasAnálise do discursoTecnología y educaciónTrabajo colaborativoAprendizaje basado en eluso de computadorasEnseñanza de las cienciasAnálisis del discursoTechnology and educationCollaborative workComputer-based learningScience educationDiscourse analysisIn the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computercollaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within thegroup, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-culturaltheoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate theverbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementaryscience classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamicto group cohesion and science teaching and learning in such computer-based schoolenvironments.En el presente estudio examinamos como la naturaleza de los estudiantes durante unaactividad escolar que incluye el uso de computadoras no solo es mediada por su arreglofísico dentro del grupo, como también contribuye al comienzo de monopolio. Utilizandola teoría sociocultural del aprendizaje y el análisis del discurso como herramientaspara el análisis e interpretación de los intercambios verbales y no-verbales entre losmiembros del grupo de trabajo en el aula de la escuela primaria, presentamos lasimplicaciones negativas de este tipo de dinámica del grupo en referencia a la cohesióngrupal y la enseñanza y aprendizaje en ciencias en dichos ambiente escolares.No presente estudo, examinamos como a natureza das interações entre os membros de um grupo de estudantes durante uma atividade escolar mediada pelo uso de computadores não só é influenciada pela disposição física dos componentes do grupo, como também possibilita a ocorrência de monopolização. Utilizando uma perspectiva sociocultural da aprendizagem em conjunto com a análise do discurso como ferramentas de análise e interpretação dos dados, investigou-se as trocas verbais e não verbais entre participantes um grupo de trabalho numa sala de aula do ensino fundamental para discutir as consequências negativas de tal dinâmica de grupo para a coesão grupal e o ensino e aprendizagem de ciências em tais ambientes escolares.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384310.26512/lc.v18i35.3843Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-1251981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843/3514Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira-Jayme, Bruno deReis, GiulianoEijck, Michiel vanRoth, Wolf-Michael2022-08-09T12:18:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3843Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T12:18:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization Clases de ciencias en laboratorios de informática:una construcción discursiva do monopolio participativo Aula de ciências em laboratório de informática: uma construção discursiva do monopólio participativo |
title |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization |
spellingShingle |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization Oliveira-Jayme, Bruno de Tecnologia e educação Trabalho colaborativo Aprendizagem baseadano uso de computadores Educação em ciências Análise do discurso Tecnología y educación Trabajo colaborativo Aprendizaje basado en eluso de computadoras Enseñanza de las ciencias Análisis del discurso Technology and education Collaborative work Computer-based learning Science education Discourse analysis |
title_short |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization |
title_full |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization |
title_fullStr |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization |
title_full_unstemmed |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization |
title_sort |
Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization |
author |
Oliveira-Jayme, Bruno de |
author_facet |
Oliveira-Jayme, Bruno de Reis, Giuliano Eijck, Michiel van Roth, Wolf-Michael |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Giuliano Eijck, Michiel van Roth, Wolf-Michael |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira-Jayme, Bruno de Reis, Giuliano Eijck, Michiel van Roth, Wolf-Michael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia e educação Trabalho colaborativo Aprendizagem baseadano uso de computadores Educação em ciências Análise do discurso Tecnología y educación Trabajo colaborativo Aprendizaje basado en eluso de computadoras Enseñanza de las ciencias Análisis del discurso Technology and education Collaborative work Computer-based learning Science education Discourse analysis |
topic |
Tecnologia e educação Trabalho colaborativo Aprendizagem baseadano uso de computadores Educação em ciências Análise do discurso Tecnología y educación Trabajo colaborativo Aprendizaje basado en eluso de computadoras Enseñanza de las ciencias Análisis del discurso Technology and education Collaborative work Computer-based learning Science education Discourse analysis |
description |
In the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computercollaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within thegroup, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-culturaltheoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate theverbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementaryscience classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamicto group cohesion and science teaching and learning in such computer-based schoolenvironments. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843 10.26512/lc.v18i35.3843 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i35.3843 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843/3514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125 Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i35 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285831278592 |