Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira-Jayme, Bruno de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Reis, Giuliano, Eijck, Michiel van, Roth, Wolf-Michael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843
Resumo: In the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computercollaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within thegroup, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-culturaltheoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate theverbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementaryscience classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamicto group cohesion and science teaching and learning in such computer-based schoolenvironments.
id UNB-32_7615f2d16d4c58556acb3754447a893b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3843
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolizationClases de ciencias en laboratorios de informática:una construcción discursiva do monopolio participativoAula de ciências em laboratório de informática: uma construção discursiva do monopólio participativoTecnologia e educaçãoTrabalho colaborativoAprendizagem baseadano uso de computadoresEducação em ciênciasAnálise do discursoTecnología y educaciónTrabajo colaborativoAprendizaje basado en eluso de computadorasEnseñanza de las cienciasAnálisis del discursoTechnology and educationCollaborative workComputer-based learningScience educationDiscourse analysisIn the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computercollaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within thegroup, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-culturaltheoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate theverbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementaryscience classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamicto group cohesion and science teaching and learning in such computer-based schoolenvironments.En el presente estudio examinamos como la naturaleza de los estudiantes durante unaactividad escolar que incluye el uso de computadoras no solo es mediada por su arreglofísico dentro del grupo, como también contribuye al comienzo de monopolio. Utilizandola teoría sociocultural del aprendizaje y el análisis del discurso como herramientaspara el análisis e interpretación de los intercambios verbales y no-verbales entre losmiembros del grupo de trabajo en el aula de la escuela primaria, presentamos lasimplicaciones negativas de este tipo de dinámica del grupo en referencia a la cohesióngrupal y la enseñanza y aprendizaje en ciencias en dichos ambiente escolares.No presente estudo, examinamos como a natureza das interações entre os membros de  um  grupo  de estudantes durante uma  atividade  escolar mediada pelo uso de computadores não só é influenciada pela disposição física dos componentes do grupo,  como também possibilita a ocorrência de monopolização. Utilizando uma perspectiva sociocultural  da  aprendizagem  em  conjunto   com  a  análise  do  discurso como ferramentas de análise e interpretação dos dados,  investigou-se as trocas verbais  e não verbais  entre  participantes um grupo de trabalho numa  sala de aula do ensino fundamental para discutir  as consequências negativas de tal dinâmica de grupo para  a coesão grupal  e o ensino e aprendizagem de ciências em tais ambientes escolares.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384310.26512/lc.v18i35.3843Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-1251981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843/3514Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira-Jayme, Bruno deReis, GiulianoEijck, Michiel vanRoth, Wolf-Michael2022-08-09T12:18:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3843Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T12:18:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
Clases de ciencias en laboratorios de informática:una construcción discursiva do monopolio participativo
Aula de ciências em laboratório de informática: uma construção discursiva do monopólio participativo
title Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
spellingShingle Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
Oliveira-Jayme, Bruno de
Tecnologia e educação
Trabalho colaborativo
Aprendizagem baseadano uso de computadores
Educação em ciências
Análise do discurso
Tecnología y educación
Trabajo colaborativo
Aprendizaje basado en eluso de computadoras
Enseñanza de las ciencias
Análisis del discurso
Technology and education
Collaborative work
Computer-based learning
Science education
Discourse analysis
title_short Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
title_full Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
title_fullStr Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
title_full_unstemmed Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
title_sort Computer collaborative work in the elementaryscience classroom: The making of monopolization
author Oliveira-Jayme, Bruno de
author_facet Oliveira-Jayme, Bruno de
Reis, Giuliano
Eijck, Michiel van
Roth, Wolf-Michael
author_role author
author2 Reis, Giuliano
Eijck, Michiel van
Roth, Wolf-Michael
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira-Jayme, Bruno de
Reis, Giuliano
Eijck, Michiel van
Roth, Wolf-Michael
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia e educação
Trabalho colaborativo
Aprendizagem baseadano uso de computadores
Educação em ciências
Análise do discurso
Tecnología y educación
Trabajo colaborativo
Aprendizaje basado en eluso de computadoras
Enseñanza de las ciencias
Análisis del discurso
Technology and education
Collaborative work
Computer-based learning
Science education
Discourse analysis
topic Tecnologia e educação
Trabalho colaborativo
Aprendizagem baseadano uso de computadores
Educação em ciências
Análise do discurso
Tecnología y educación
Trabajo colaborativo
Aprendizaje basado en eluso de computadoras
Enseñanza de las ciencias
Análisis del discurso
Technology and education
Collaborative work
Computer-based learning
Science education
Discourse analysis
description In the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computercollaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within thegroup, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-culturaltheoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate theverbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementaryscience classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamicto group cohesion and science teaching and learning in such computer-based schoolenvironments.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843
10.26512/lc.v18i35.3843
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i35.3843
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3843/3514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 107-125
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i35
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309285831278592