Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206 |
Resumo: | The objective of this research was to analyze methods and results of programs that stimulate creativity developed with elementary school students through a systematic review of publications from 2018 to 2022. The search was performed in the databases of Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and Education Resources Information Center (ERIC). We selected and analyzed 26 articles. The review resulted that the programs had a positive effect associated mainly with the characteristics of creative thinking and creative behavior such as fluency, flexibility and originality. |
id |
UNB-32_a4d5b711d4f405794940dfab25d4a6c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47206 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic reviewProgramas de estímulo de la creatividad en escuelas: una revisión sistemáticaProgramas de estímulo à criatividade em escolas: uma revisão sistemáticaRevisión SistemáticaCreatividadProgramasEstudiantesEnseñanza BásicaSystematic ReviewCreativityProgramsStudentsElementary SchoolRevisão SistemáticaCriatividadeProgramasEstudantesEnsino FundamentalThe objective of this research was to analyze methods and results of programs that stimulate creativity developed with elementary school students through a systematic review of publications from 2018 to 2022. The search was performed in the databases of Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and Education Resources Information Center (ERIC). We selected and analyzed 26 articles. The review resulted that the programs had a positive effect associated mainly with the characteristics of creative thinking and creative behavior such as fluency, flexibility and originality.El objetivo de esta investigación fue analizar métodos y resultados de programas de estímulo de la creatividad desarrollados con los alumnos de la Enseñanza Fundamental a través de una revisión sistemática de publicaciones entre 2018 y 2022. La búsqueda se realizó en las bases de datos Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) y Education Resources Information Center (ERIC). Se seleccionaron y analizaron 26 artículos, cuyos resultados revelaron que los programas tuvieron un efecto positivo, principalmente asociado a las características del pensamiento creativo como fluidez, flexibilidad y originalidad.O objetivo desta pesquisa foi analisar métodos e resultados de programas de estímulo à criatividade desenvolvidos com estudantes do Ensino Fundamental por meio de uma revisão sistemática de publicações entre os anos de 2018 e 2022. A busca foi realizada nas bases de dados Google Acadêmico, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e Education Resources Information Center (ERIC). Foram selecionados e analisados 26 artigos cujos resultados revelaram que os programas tiveram efeitos positivos associados principalmente às características do pensamento criativo como fluência, flexibilidade e originalidade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4720610.26512/lc29202347206Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206Linhas Críticas; v. 29 (2023); e472061981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36984https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36986https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36985https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36987Copyright (c) 2023 Marina Silva Bicalho Rodrigues, Jane Farias Chagas-Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Marina Silva BicalhoChagas-Ferreira, Jane Farias2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47206Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review Programas de estímulo de la creatividad en escuelas: una revisión sistemática Programas de estímulo à criatividade em escolas: uma revisão sistemática |
title |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review |
spellingShingle |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review Rodrigues, Marina Silva Bicalho Revisión Sistemática Creatividad Programas Estudiantes Enseñanza Básica Systematic Review Creativity Programs Students Elementary School Revisão Sistemática Criatividade Programas Estudantes Ensino Fundamental |
title_short |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review |
title_full |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review |
title_fullStr |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review |
title_sort |
Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review |
author |
Rodrigues, Marina Silva Bicalho |
author_facet |
Rodrigues, Marina Silva Bicalho Chagas-Ferreira, Jane Farias |
author_role |
author |
author2 |
Chagas-Ferreira, Jane Farias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Marina Silva Bicalho Chagas-Ferreira, Jane Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revisión Sistemática Creatividad Programas Estudiantes Enseñanza Básica Systematic Review Creativity Programs Students Elementary School Revisão Sistemática Criatividade Programas Estudantes Ensino Fundamental |
topic |
Revisión Sistemática Creatividad Programas Estudiantes Enseñanza Básica Systematic Review Creativity Programs Students Elementary School Revisão Sistemática Criatividade Programas Estudantes Ensino Fundamental |
description |
The objective of this research was to analyze methods and results of programs that stimulate creativity developed with elementary school students through a systematic review of publications from 2018 to 2022. The search was performed in the databases of Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and Education Resources Information Center (ERIC). We selected and analyzed 26 articles. The review resulted that the programs had a positive effect associated mainly with the characteristics of creative thinking and creative behavior such as fluency, flexibility and originality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206 10.26512/lc29202347206 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202347206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36984 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36986 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36985 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marina Silva Bicalho Rodrigues, Jane Farias Chagas-Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marina Silva Bicalho Rodrigues, Jane Farias Chagas-Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e47206 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309289017901056 |