Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Marina Silva Bicalho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chagas-Ferreira, Jane Farias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206
Resumo: The objective of this research was to analyze methods and results of programs that stimulate creativity developed with elementary school students through a systematic review of publications from 2018 to 2022. The search was performed in the databases of Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and Education Resources Information Center (ERIC). We selected and analyzed 26 articles. The review resulted that the programs had a positive effect associated mainly with the characteristics of creative thinking and creative behavior such as fluency, flexibility and originality.
id UNB-32_a4d5b711d4f405794940dfab25d4a6c6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47206
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Programs to stimulate creativity in schools: a systematic reviewProgramas de estímulo de la creatividad en escuelas: una revisión sistemáticaProgramas de estímulo à criatividade em escolas: uma revisão sistemáticaRevisión SistemáticaCreatividadProgramasEstudiantesEnseñanza BásicaSystematic ReviewCreativityProgramsStudentsElementary SchoolRevisão SistemáticaCriatividadeProgramasEstudantesEnsino FundamentalThe objective of this research was to analyze methods and results of programs that stimulate creativity developed with elementary school students through a systematic review of publications from 2018 to 2022. The search was performed in the databases of Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and Education Resources Information Center (ERIC). We selected and analyzed 26 articles. The review resulted that the programs had a positive effect associated mainly with the characteristics of creative thinking and creative behavior such as fluency, flexibility and originality.El objetivo de esta investigación fue analizar métodos y resultados de programas de estímulo de la creatividad desarrollados con los alumnos de la Enseñanza Fundamental a través de una revisión sistemática de publicaciones entre 2018 y 2022. La búsqueda se realizó en las bases de datos Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) y Education Resources Information Center (ERIC). Se seleccionaron y analizaron 26 artículos, cuyos resultados revelaron que los programas tuvieron un efecto positivo, principalmente asociado a las características del pensamiento creativo como fluidez, flexibilidad y originalidad.O objetivo desta pesquisa foi analisar métodos e resultados de programas de estímulo à criatividade desenvolvidos com estudantes do Ensino Fundamental por meio de uma revisão sistemática de publicações entre os anos de 2018 e 2022. A busca foi realizada nas bases de dados Google Acadêmico, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e Education Resources Information Center (ERIC). Foram selecionados e analisados 26 artigos cujos resultados revelaram que os programas tiveram efeitos positivos associados principalmente às características do pensamento criativo como fluência, flexibilidade e originalidade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4720610.26512/lc29202347206Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e472061981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36984https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36986https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36985https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36987Copyright (c) 2023 Marina Silva Bicalho Rodrigues, Jane Farias Chagas-Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Marina Silva BicalhoChagas-Ferreira, Jane Farias2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47206Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
Programas de estímulo de la creatividad en escuelas: una revisión sistemática
Programas de estímulo à criatividade em escolas: uma revisão sistemática
title Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
spellingShingle Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
Rodrigues, Marina Silva Bicalho
Revisión Sistemática
Creatividad
Programas
Estudiantes
Enseñanza Básica
Systematic Review
Creativity
Programs
Students
Elementary School
Revisão Sistemática
Criatividade
Programas
Estudantes
Ensino Fundamental
title_short Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
title_full Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
title_fullStr Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
title_full_unstemmed Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
title_sort Programs to stimulate creativity in schools: a systematic review
author Rodrigues, Marina Silva Bicalho
author_facet Rodrigues, Marina Silva Bicalho
Chagas-Ferreira, Jane Farias
author_role author
author2 Chagas-Ferreira, Jane Farias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Marina Silva Bicalho
Chagas-Ferreira, Jane Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Revisión Sistemática
Creatividad
Programas
Estudiantes
Enseñanza Básica
Systematic Review
Creativity
Programs
Students
Elementary School
Revisão Sistemática
Criatividade
Programas
Estudantes
Ensino Fundamental
topic Revisión Sistemática
Creatividad
Programas
Estudiantes
Enseñanza Básica
Systematic Review
Creativity
Programs
Students
Elementary School
Revisão Sistemática
Criatividade
Programas
Estudantes
Ensino Fundamental
description The objective of this research was to analyze methods and results of programs that stimulate creativity developed with elementary school students through a systematic review of publications from 2018 to 2022. The search was performed in the databases of Google Scholar, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and Education Resources Information Center (ERIC). We selected and analyzed 26 articles. The review resulted that the programs had a positive effect associated mainly with the characteristics of creative thinking and creative behavior such as fluency, flexibility and originality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206
10.26512/lc29202347206
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206
identifier_str_mv 10.26512/lc29202347206
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36984
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36986
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36985
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47206/36987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marina Silva Bicalho Rodrigues, Jane Farias Chagas-Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marina Silva Bicalho Rodrigues, Jane Farias Chagas-Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47206
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e47206
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309289017901056