Por uma educação científica que problematize a mídia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850 |
Resumo: | The purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation. |
id |
UNB-32_b8915aff7d61e07f46c6c9d477103a54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19850 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Por uma educação científica que problematize a mídiaMídiaPaulo FreireEducação e Ensino de CiênciasMediosPaulo FreireEducación y Enseñanza de CienciasMediaPaulo FreireEducation and Science TeachingThe purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation.El objetivo del trabajo es defender que una de las finalidades más importantes para la enseñanza de las ciencias es la de problematizar los medios. Para ello, primero se hace una discusión teórica sobre las epistemología y la educación freireanas. En ella, se destaca el papel de la problematización en el proceso de concientización. A continuación, se realiza una discusión sobre el papel de los medios en la sociedad, resaltando sus usos políticos. A partir de esta discusión se hace una revisión de artículos sobre Educación y Medios y Medios y Enseñanza de Ciencias con el objetivo de destacar las principales potencialidades de esta aproximación. Por último, se argumenta que sólo una educación científica que problematiza los medios permite una formación ciudadana y crítica.Le but de cet article est de défendre que l'un des objectifs les plus importants de l'enseignement de la science est de problématiser les médias. Pour cela, d'abord une discussion théorique sur l'épistémologie et l'éducation de Freirean est faite. Dans ce document, le rôle de la problématisation dans le processus de sensibilisation est souligné. Ensuite, il y a une discussion sur le rôle des médias dans la société, en soulignant ses utilisations politiques. De cette discussion, une revue d'articles sur l'éducation et les médias et l'enseignement des médias et des sciences est présentée dans le but de mettre en évidence les principales potentialités de cette approche. Enfin, il est avancé que seule une éducation scientifique qui problématise les médias permet une formation critique et citoyenne.O objetivo do trabalho é defender que umas das finalidades mais importantes para o ensino de ciências é a de problematizar a mídia. Para isso, primeiramente é feita uma discussão teórica sobre a epistemologia e a educação freireana. Nela, dá-se destaque ao papel da problematização no processo de conscientização. Em seguida, é realizada uma discussão sobre o papel da mídia na sociedade, ressaltando-se seus usos políticos. A partir desta discussão faz-se uma revisão de artigos sobre Educação e Mídia e Mídias e Ensino de Ciências com o objetivo de destacar as principais potencialidades desta aproximação. Por fim, argumenta-se que somente uma educação científica que problematize a mídia permite uma formação cidadã e crítica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1985010.26512/lc.v25.2019.19850Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19850Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19850Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e198501981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/20567https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/31705Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, DaniloGurgel, Ivã2022-02-08T21:37:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19850Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:37:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
title |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
spellingShingle |
Por uma educação científica que problematize a mídia Cardoso, Danilo Mídia Paulo Freire Educação e Ensino de Ciências Medios Paulo Freire Educación y Enseñanza de Ciencias Media Paulo Freire Education and Science Teaching |
title_short |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
title_full |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
title_fullStr |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
title_full_unstemmed |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
title_sort |
Por uma educação científica que problematize a mídia |
author |
Cardoso, Danilo |
author_facet |
Cardoso, Danilo Gurgel, Ivã |
author_role |
author |
author2 |
Gurgel, Ivã |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Danilo Gurgel, Ivã |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia Paulo Freire Educação e Ensino de Ciências Medios Paulo Freire Educación y Enseñanza de Ciencias Media Paulo Freire Education and Science Teaching |
topic |
Mídia Paulo Freire Educação e Ensino de Ciências Medios Paulo Freire Educación y Enseñanza de Ciencias Media Paulo Freire Education and Science Teaching |
description |
The purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850 10.26512/lc.v25.2019.19850 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.19850 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/20567 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850/31705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19850 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19850 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19850 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287300333568 |