The university: a privileged space for the training of physical education teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682 |
Resumo: | This article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings. |
id |
UNB-32_d523ef5668be2be8f79afd8b597f7641 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3682 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The university: a privileged space for the training of physical education teachersUniversidad: espacio privilegiado parala formación de profesores de educación físicaUniversidade: espaço privilegiado para a formação de professores de Educação FísicaUniversidadeFormação profissionalEducação físicaLicenciatura ampliadaUniversidadFormación de profesoresEducación físicaLicenciatura ampliadaUniversityProfessional trainingPhysical educationWide-scoped teacher trainingThis article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings.Este trabajo reúne una acumulación de trabajos del autor en la primera década de este siglo, especialmente el tiempo dedicado a los estudios sobre la formación profesional en Educación Física. Describe el proceso de ingreso a la universidad y la relación de los actores de esta institución con el proceso de formación. En la práctica pedagógica inherente a esa relación, realiza consideraciones sobre la unidad que, del proceso de enseñar y aprender, cuestiona el tratamiento del conocimiento que ocurre en los cursos de graduación y las consecuencias que esta realidad provoca en los espacios de intervención profesional del área. Apoya la formación única y general para la licenciatura ampliada centralizada en el desarrollo humano.O presente artigo reúne acúmulos deste autor na primeira década do século XXI, tempo dedicado especialmente aos estudos sobre a formação profissional em Educação Física. Aborda o processo de entrada na universidade e a relação dos atores desta instituição com o processo de formação profissional. Na prática pedagógica inerente a esta relação, tece considerações sobre as indissociabilidades que permeiam o processo do ensinar e aprender e questiona o trato com o conhecimento que ocorre nos cursos de graduação e as consequências que esta realidade provoca nos espaços de intervenção profissional da área. Defende a formação única e generalista, pela licenciatura ampliada, com centralidade na formação humana.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/368210.26512/lc.v17i32.3682Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-961981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682/3360Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVentura, Paulo Roberto Veloso2022-08-10T14:31:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3682Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T14:31:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers Universidad: espacio privilegiado parala formación de profesores de educación física Universidade: espaço privilegiado para a formação de professores de Educação Física |
title |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers |
spellingShingle |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers Ventura, Paulo Roberto Veloso Universidade Formação profissional Educação física Licenciatura ampliada Universidad Formación de profesores Educación física Licenciatura ampliada University Professional training Physical education Wide-scoped teacher training |
title_short |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers |
title_full |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers |
title_fullStr |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers |
title_full_unstemmed |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers |
title_sort |
The university: a privileged space for the training of physical education teachers |
author |
Ventura, Paulo Roberto Veloso |
author_facet |
Ventura, Paulo Roberto Veloso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ventura, Paulo Roberto Veloso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidade Formação profissional Educação física Licenciatura ampliada Universidad Formación de profesores Educación física Licenciatura ampliada University Professional training Physical education Wide-scoped teacher training |
topic |
Universidade Formação profissional Educação física Licenciatura ampliada Universidad Formación de profesores Educación física Licenciatura ampliada University Professional training Physical education Wide-scoped teacher training |
description |
This article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682 10.26512/lc.v17i32.3682 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i32.3682 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682/3360 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96 Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i32 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285750538240 |