Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845 |
Resumo: | We present fragments of a process of learning, learning to teach and teaching concepts ofprobability and statistics, involving teachers who work in elementary schools. This subjecthas been included in the educational curriculum in Brazil since 1998 and many workingteachers have not undergone a process of systematic learning of it in their school andworking life. One way of supporting these professionals is by publishing scientific papers.However, Guimarães et al. (2009) found that between 2001 and 2006 only seven papersrelating to this context were published. Hence, our contribution will be to reflect on theexperimentation process and its implications for learning. |
id |
UNB-32_dd0773d5196f1cb6eec63a1847993a8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education IPlaneamiento y delineamiento de experimentosprobabilísticos para la enseñanza primariaPlanejamento e delineamento de experimentos probabilísticos para o ensino fundamental IEstatísticaProbabilidadeEnsino FundamentalEstadísticaProbabilidadEscuela primariaStatisticsProbabilityElementary schoolWe present fragments of a process of learning, learning to teach and teaching concepts ofprobability and statistics, involving teachers who work in elementary schools. This subjecthas been included in the educational curriculum in Brazil since 1998 and many workingteachers have not undergone a process of systematic learning of it in their school andworking life. One way of supporting these professionals is by publishing scientific papers.However, Guimarães et al. (2009) found that between 2001 and 2006 only seven papersrelating to this context were published. Hence, our contribution will be to reflect on theexperimentation process and its implications for learning.Se presentan fragmentos de un proceso de aprendizaje, el aprendizaje para enseñar,y enseñar nociones de probabilidad y estadística por parte de los profesores quetrabajan en los primeros grados de la escuela primaria. Este tema se incluyó en losplanes de estudio de Brasil desde 1998, y muchos profesores que actuaban en laescuela, no tuvieron en su vida escolar y profesional un aprendizaje sistemático sobreeste tema. Una forma de contribuir con estos profesionales es la publicación deartículos científicos, sin embargo, Guimaraes et al. (2009) verificó que en el período de2001 hasta 2006 solamente fueron publicados siete artículos relacionados a estecontexto. En ese sentido, nuestra contribución se dará sobre la reflexión en el procesode experimentación y sus implicaciones en el aprendizaje.Apresentamos fragmentos de um processo de aprender, aprender a ensinar e ensinar noções de estatística e probabilidade por parte de professoras que atuam nas séries iniciais do ensino fundamental. Esta temática foi inserida nos currículos brasileiros a partir de 1998, e muitos professores em atuação não tiveram em sua vida escolar e profissional uma aprendizagem sistematizada desse assunto. Uma forma de contribuir com estes profissionais é a publicação de artigos científicos, porém Guimarães et al. (2009) constataram que no período de 2001 a 2006 foram publicados apenas sete artigos relacionados a este contexto. Neste sentido, nossa contribuição dar-se-á pela reflexão sobre o processo de experimentação e suas implicações para a aprendizagem.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384510.26512/lc.v18i35.3845Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-1701981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845/3516Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Paulo CésarPereira, Julio César2022-08-09T13:02:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T13:02:29Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I Planeamiento y delineamiento de experimentosprobabilísticos para la enseñanza primaria Planejamento e delineamento de experimentos probabilísticos para o ensino fundamental I |
title |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I |
spellingShingle |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I Oliveira, Paulo César Estatística Probabilidade Ensino Fundamental Estadística Probabilidad Escuela primaria Statistics Probability Elementary school |
title_short |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I |
title_full |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I |
title_fullStr |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I |
title_full_unstemmed |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I |
title_sort |
Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I |
author |
Oliveira, Paulo César |
author_facet |
Oliveira, Paulo César Pereira, Julio César |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Julio César |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Paulo César Pereira, Julio César |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estatística Probabilidade Ensino Fundamental Estadística Probabilidad Escuela primaria Statistics Probability Elementary school |
topic |
Estatística Probabilidade Ensino Fundamental Estadística Probabilidad Escuela primaria Statistics Probability Elementary school |
description |
We present fragments of a process of learning, learning to teach and teaching concepts ofprobability and statistics, involving teachers who work in elementary schools. This subjecthas been included in the educational curriculum in Brazil since 1998 and many workingteachers have not undergone a process of systematic learning of it in their school andworking life. One way of supporting these professionals is by publishing scientific papers.However, Guimarães et al. (2009) found that between 2001 and 2006 only seven papersrelating to this context were published. Hence, our contribution will be to reflect on theexperimentation process and its implications for learning. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845 10.26512/lc.v18i35.3845 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i35.3845 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845/3516 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170 Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i35 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285835472896 |