Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Paulo César
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pereira, Julio César
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845
Resumo: We present fragments of a process of learning, learning to teach and teaching concepts ofprobability and statistics, involving teachers who work in elementary schools. This subjecthas been included in the educational curriculum in Brazil since 1998 and many workingteachers have not undergone a process of systematic learning of it in their school andworking life. One way of supporting these professionals is by publishing scientific papers.However, Guimarães et al. (2009) found that between 2001 and 2006 only seven papersrelating to this context were published. Hence, our contribution will be to reflect on theexperimentation process and its implications for learning.
id UNB-32_dd0773d5196f1cb6eec63a1847993a8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education IPlaneamiento y delineamiento de experimentosprobabilísticos para la enseñanza primariaPlanejamento e delineamento de experimentos probabilísticos para o ensino fundamental IEstatísticaProbabilidadeEnsino FundamentalEstadísticaProbabilidadEscuela primariaStatisticsProbabilityElementary schoolWe present fragments of a process of learning, learning to teach and teaching concepts ofprobability and statistics, involving teachers who work in elementary schools. This subjecthas been included in the educational curriculum in Brazil since 1998 and many workingteachers have not undergone a process of systematic learning of it in their school andworking life. One way of supporting these professionals is by publishing scientific papers.However, Guimarães et al. (2009) found that between 2001 and 2006 only seven papersrelating to this context were published. Hence, our contribution will be to reflect on theexperimentation process and its implications for learning.Se presentan fragmentos de un proceso de aprendizaje, el aprendizaje para enseñar,y enseñar nociones de probabilidad y estadística por parte de los profesores quetrabajan en los primeros grados de la escuela primaria. Este tema se incluyó en losplanes de estudio de Brasil desde 1998, y muchos profesores que actuaban en laescuela, no tuvieron en su vida escolar y profesional un aprendizaje sistemático sobreeste tema. Una forma de contribuir con estos profesionales es la publicación deartículos científicos, sin embargo, Guimaraes et al. (2009) verificó que en el período de2001 hasta 2006 solamente fueron publicados siete artículos relacionados a estecontexto. En ese sentido, nuestra contribución se dará sobre la reflexión en el procesode experimentación y sus implicaciones en el aprendizaje.Apresentamos fragmentos de um processo de aprender, aprender a ensinar e ensinar noções de estatística e probabilidade por parte  de professoras que atuam nas séries iniciais do ensino  fundamental. Esta temática foi inserida nos currículos brasileiros a partir  de 1998, e muitos  professores em atuação não tiveram  em sua vida escolar e profissional uma  aprendizagem sistematizada desse assunto. Uma forma de contribuir com estes profissionais é a publicação de artigos científicos, porém Guimarães et al. (2009) constataram que no período  de 2001 a 2006 foram publicados apenas sete  artigos relacionados a este  contexto. Neste  sentido, nossa contribuição dar-se-á pela  reflexão  sobre  o processo de experimentação e suas implicações para a aprendizagem.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384510.26512/lc.v18i35.3845Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-1701981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845/3516Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Paulo CésarPereira, Julio César2022-08-09T13:02:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T13:02:29Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
Planeamiento y delineamiento de experimentosprobabilísticos para la enseñanza primaria
Planejamento e delineamento de experimentos probabilísticos para o ensino fundamental I
title Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
spellingShingle Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
Oliveira, Paulo César
Estatística
Probabilidade
Ensino Fundamental
Estadística
Probabilidad
Escuela primaria
Statistics
Probability
Elementary school
title_short Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
title_full Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
title_fullStr Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
title_full_unstemmed Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
title_sort Planning and design of probabilistic experiments forElementary Education I
author Oliveira, Paulo César
author_facet Oliveira, Paulo César
Pereira, Julio César
author_role author
author2 Pereira, Julio César
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Paulo César
Pereira, Julio César
dc.subject.por.fl_str_mv Estatística
Probabilidade
Ensino Fundamental
Estadística
Probabilidad
Escuela primaria
Statistics
Probability
Elementary school
topic Estatística
Probabilidade
Ensino Fundamental
Estadística
Probabilidad
Escuela primaria
Statistics
Probability
Elementary school
description We present fragments of a process of learning, learning to teach and teaching concepts ofprobability and statistics, involving teachers who work in elementary schools. This subjecthas been included in the educational curriculum in Brazil since 1998 and many workingteachers have not undergone a process of systematic learning of it in their school andworking life. One way of supporting these professionals is by publishing scientific papers.However, Guimarães et al. (2009) found that between 2001 and 2006 only seven papersrelating to this context were published. Hence, our contribution will be to reflect on theexperimentation process and its implications for learning.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845
10.26512/lc.v18i35.3845
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i35.3845
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3845/3516
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 151-170
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i35
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309285835472896