University education in the field of computer technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633 |
Resumo: | The article presents a study about teaching computer technologies in higher education. It aims to understand the methods that guide their teaching practices and how affective and playful aspects are present in the didactic mediation process, based on the conceptions of the group of teachers surveyed. The results seem to indicate that, in the case studied, there´s a coexistence of a teaching model centered on technical rationality and the teachers concern for a more playful and affective educational practice, although with an instrumental perspective. |
id |
UNB-32_de005a86ab91746775a017cb8862de2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23633 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
University education in the field of computer technologiesDocencia universitaria en el campo de las tecnologías informáticasDocência universitária na área das tecnologias da computaçãoEnsino SuperiorEnsino de ComputaçãoLudicidadeFormação docenteEnseñanza SuperiorEnseñanza de la InformáticaLudicidadFormación de docentesHigher EducationComputer Science EducationPlayfulnessTeacher EducationThe article presents a study about teaching computer technologies in higher education. It aims to understand the methods that guide their teaching practices and how affective and playful aspects are present in the didactic mediation process, based on the conceptions of the group of teachers surveyed. The results seem to indicate that, in the case studied, there´s a coexistence of a teaching model centered on technical rationality and the teachers concern for a more playful and affective educational practice, although with an instrumental perspective.El artículo presentado trata sobre la docencia universitaria en el campo de las tecnologías informáticas. Tiene como objetivo comprender las prácticas que orientan el saber hacer pedagógico y cómo los aspectos afectivos y lúdicos están presentes en su mediación didáctica, desde las concepciones de los docentes que integran el grupo de interés investigador. Los resultados encontrados permiten indicar que, en el ámbito investigado, el modelo académico y técnico de enseñanza convive con una preocupación de los docentes por una práctica educativa más lúdica y afectiva, aunque inicialmente en una perspectiva instrumental.Cet article présente une étude sur le profil de l'enseignant de l'enseignement universitaire dans le domaine de l’informatique. L'objectif est de comprendre le modèle d'enseignement sous-jacent à leurs pratiques pédagogiques et comment les dimensions ludiques et affectives sont présentes dans le processus de médiation didactique. Comme stratégie méthodologique, nous avons choisi l’étude de cas, avec l’analyse de sept enseignants d’un cours d’informatique. Les résultats semblent indiquer la coexistence d’un modèle d’enseignement centré sur la rationalité technique et le souci des enseignants d’avoir une pratique éducative plus ludique et affective, bien qu’initialement dans une perspective instrumentale.O artigo apresentado versa sobre a docência universitária no campo das tecnologias da computação. Objetiva compreender as práticas que orientam o seu fazer pedagógico e como as vertentes lúdica e afetiva se fazem presentes em sua mediação didática, segundo as concepções dos professores que compõem o grupo de interesse da pesquisa. Os resultados encontrados permitem indicar que, no ambiente investigado, o modelo academicista e tecnicista de ensino coexiste com uma preocupação dos docentes por uma prática educativa mais lúdica e afetiva, embora inicialmente numa perspectiva instrumental.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2363310.26512/lc.v26.2020.23633Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23633Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e23633Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e236331981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/27794https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/32338Copyright (c) 2020 Monica de Souza Massa, Cristina D'Ávilahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Massa, MonicaD'Ávila, Cristina2022-02-09T11:18:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23633Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:18:50Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University education in the field of computer technologies Docencia universitaria en el campo de las tecnologías informáticas Docência universitária na área das tecnologias da computação |
title |
University education in the field of computer technologies |
spellingShingle |
University education in the field of computer technologies de Souza Massa, Monica Ensino Superior Ensino de Computação Ludicidade Formação docente Enseñanza Superior Enseñanza de la Informática Ludicidad Formación de docentes Higher Education Computer Science Education Playfulness Teacher Education |
title_short |
University education in the field of computer technologies |
title_full |
University education in the field of computer technologies |
title_fullStr |
University education in the field of computer technologies |
title_full_unstemmed |
University education in the field of computer technologies |
title_sort |
University education in the field of computer technologies |
author |
de Souza Massa, Monica |
author_facet |
de Souza Massa, Monica D'Ávila, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
D'Ávila, Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Massa, Monica D'Ávila, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior Ensino de Computação Ludicidade Formação docente Enseñanza Superior Enseñanza de la Informática Ludicidad Formación de docentes Higher Education Computer Science Education Playfulness Teacher Education |
topic |
Ensino Superior Ensino de Computação Ludicidade Formação docente Enseñanza Superior Enseñanza de la Informática Ludicidad Formación de docentes Higher Education Computer Science Education Playfulness Teacher Education |
description |
The article presents a study about teaching computer technologies in higher education. It aims to understand the methods that guide their teaching practices and how affective and playful aspects are present in the didactic mediation process, based on the conceptions of the group of teachers surveyed. The results seem to indicate that, in the case studied, there´s a coexistence of a teaching model centered on technical rationality and the teachers concern for a more playful and affective educational practice, although with an instrumental perspective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633 10.26512/lc.v26.2020.23633 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v26.2020.23633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/27794 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23633/32338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Monica de Souza Massa, Cristina D'Ávila http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Monica de Souza Massa, Cristina D'Ávila http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23633 Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e23633 Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23633 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v26i0 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287405191168 |