The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342 |
Resumo: | This paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated. |
id |
UNB-32_e1839f6190f2f0ec96d48bda8b9bb5c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4342 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ workEl “océano cuantitativista” en la evaluación de los cursos de posgrado: implicaciones para el trabajo de los profesoresO “oceano quantitativista” na avaliação da pós-graduação: implicações no trabalho docentePolítica de avaliaçãoPós-graduação em educaçãoTrabalho docentePolítica de evaluaciónPosgrado en EducaciónEnseñanzaEvaluation PolicyGraduate Studies in EducationTeachingThis paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated.El artículo analiza las implicaciones de la metodología actual de evaluación de los cursos de posgrado stricto sensu aprobados por la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior (Capes), en la perspectiva de los profesores de dos cursos en el área de educación en el Centro Oeste de Brasil, uno perteneciente a una institución pública y el otro a una institución privada, religiosa. Los resultados indican que el uso excesivamente cuantitativista de la metodología de evaluación, en deterioro de los aspectos cualitativos de las actividades de educación y divulgación, compromete el trabajo de los profesores y también afecta a la calidad de la educación, algo que necesita ser revisado con urgencia.O trabalho discute as implicações do atual modelo de avaliação da pós-graduação stricto sensu adotado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), no trabalho docente, sob a perspectiva dos professores de dois programas da área de educação da região Centro-Oeste do Brasil - um pertencente a uma instituição pública e outro a uma instituição privada, confessional. Os resultados apontam que o foco quantitativista nos critérios da política de avaliação, em detrimento dos aspectos qualitativos das atividades de ensino e extensão, compromete o trabalho docente e, consequentemente, afeta também a qualidade do ensino, algo que precisa ser revisto com urgência.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/434210.26512/lc.v20i42.4342Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498Linhas Críticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-4981981-04311516-489610.26512/lc.v20i42reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342/3968Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Isabela Cristina MarinsGuimarães-losif, Ranilce2022-01-13T00:28:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4342Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:28:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work El “océano cuantitativista” en la evaluación de los cursos de posgrado: implicaciones para el trabajo de los profesores O “oceano quantitativista” na avaliação da pós-graduação: implicações no trabalho docente |
title |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work |
spellingShingle |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work Braga, Isabela Cristina Marins Política de avaliação Pós-graduação em educação Trabalho docente Política de evaluación Posgrado en Educación Enseñanza Evaluation Policy Graduate Studies in Education Teaching |
title_short |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work |
title_full |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work |
title_fullStr |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work |
title_full_unstemmed |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work |
title_sort |
The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work |
author |
Braga, Isabela Cristina Marins |
author_facet |
Braga, Isabela Cristina Marins Guimarães-losif, Ranilce |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães-losif, Ranilce |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Isabela Cristina Marins Guimarães-losif, Ranilce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política de avaliação Pós-graduação em educação Trabalho docente Política de evaluación Posgrado en Educación Enseñanza Evaluation Policy Graduate Studies in Education Teaching |
topic |
Política de avaliação Pós-graduação em educação Trabalho docente Política de evaluación Posgrado en Educación Enseñanza Evaluation Policy Graduate Studies in Education Teaching |
description |
This paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342 10.26512/lc.v20i42.4342 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v20i42.4342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342/3968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498 Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498 Linhas Críticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v20i42 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286324109312 |