The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Isabela Cristina Marins
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Guimarães-losif, Ranilce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342
Resumo: This paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated.
id UNB-32_e1839f6190f2f0ec96d48bda8b9bb5c2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4342
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ workEl “océano cuantitativista” en la evaluación de los cursos de posgrado: implicaciones para el trabajo de los profesoresO “oceano quantitativista” na avaliação da pós-graduação: implicações no trabalho docentePolítica de avaliaçãoPós-graduação em educaçãoTrabalho docentePolítica de evaluaciónPosgrado en EducaciónEnseñanzaEvaluation PolicyGraduate Studies in EducationTeachingThis paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated.El artículo analiza las implicaciones de la metodología actual de evaluación de los cursos de posgrado stricto sensu aprobados por la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior (Capes), en la perspectiva de los profesores de dos cursos en el área de educación en el Centro Oeste de Brasil, uno perteneciente a una institución pública y el otro a una institución privada, religiosa. Los resultados indican que el uso excesivamente cuantitativista de la metodología de evaluación, en deterioro de los aspectos cualitativos de las actividades de educación y divulgación, compromete el trabajo de los profesores y también afecta a la calidad de la educación, algo que necesita ser revisado con urgencia.O trabalho discute as implicações do atual modelo de avaliação da pós-graduação stricto sensu adotado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), no trabalho docente, sob a perspectiva dos professores de dois programas da área de educação da região Centro-Oeste do Brasil - um pertencente a uma instituição pública e outro a uma instituição privada, confessional. Os resultados apontam que o foco quantitativista nos critérios da política de avaliação, em detrimento dos aspectos qualitativos das atividades de ensino e extensão, compromete o trabalho docente e, consequentemente, afeta também a qualidade do ensino, algo que precisa ser revisto com urgência.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/434210.26512/lc.v20i42.4342Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-4981981-04311516-489610.26512/lc.v20i42reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342/3968Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Isabela Cristina MarinsGuimarães-losif, Ranilce2022-01-13T00:28:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4342Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:28:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
El “océano cuantitativista” en la evaluación de los cursos de posgrado: implicaciones para el trabajo de los profesores
O “oceano quantitativista” na avaliação da pós-graduação: implicações no trabalho docente
title The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
spellingShingle The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
Braga, Isabela Cristina Marins
Política de avaliação
Pós-graduação em educação
Trabalho docente
Política de evaluación
Posgrado en Educación
Enseñanza
Evaluation Policy
Graduate Studies in Education
Teaching
title_short The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
title_full The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
title_fullStr The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
title_full_unstemmed The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
title_sort The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work
author Braga, Isabela Cristina Marins
author_facet Braga, Isabela Cristina Marins
Guimarães-losif, Ranilce
author_role author
author2 Guimarães-losif, Ranilce
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Isabela Cristina Marins
Guimarães-losif, Ranilce
dc.subject.por.fl_str_mv Política de avaliação
Pós-graduação em educação
Trabalho docente
Política de evaluación
Posgrado en Educación
Enseñanza
Evaluation Policy
Graduate Studies in Education
Teaching
topic Política de avaliação
Pós-graduação em educação
Trabalho docente
Política de evaluación
Posgrado en Educación
Enseñanza
Evaluation Policy
Graduate Studies in Education
Teaching
description This paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342
10.26512/lc.v20i42.4342
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i42.4342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4342/3968
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 479-498
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i42
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286324109312