Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Balduino de Melo, Paula
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239
Resumo: This essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out.
id UNB-32_e301e81fb2af62f1ac801ceffe7bf1d3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35239
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focusHistorias de vida y ancestralidades afropindorámicas en enfoqueHistórias de vida e ancestralidades afro-pindorâmicas em focoNarrativas autobiográficasPluralidad epistemológicaCurrículo diversificadoCurrículo interculturalEducación para las relaciones étnico-racialesNarrativas autobiográficasPluralidade epistemológicaCurrículo diversificadoCurrículo interculturalEducação para as relações étnico-raciaisAutobiographical narrativesEpistemological pluralityDiversified curriculumIntercultural curriculumEducation for ethnic-racial relationsThis essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out.Este texto aborda las historias de vida como una forma de construir la educación como práctica de la libertad. Parte de situaciones vividas en 2019 y 2020 en las comunidades de aulas junto a estudiantes en su mayoría negros en cursos de agricultura y agroecología en la red educativa federal. La circularidad y la temporalidad cíclica, organizadoras de experiencias colectivas afro-panorámicas, son referentes conceptuales que alumbran la práctica pedagógica. El análisis revela las historias de vida como un camino para conectar memorias, ancestralidades y procesos de enseñanza-aprendizaje, con el fin de pensar la descolonización de sujetos y conocimientos - principal objetivo de las experiencias realizadas.Este ensaio aborda as histórias de vida como caminho de construção da educação como prática da liberdade. Parte de situações vivenciadas em 2019 e 2020 nas comunidades da sala de aula junto a estudantes majoritariamente negros em cursos de agropecuária e agroecologia da rede federal de ensino. A circularidade e a temporalidade cíclica, organizadoras de experiências coletivas afro-pindorâmicas, são referências conceituais que alumbram o fazer pedagógico. A análise revela as histórias de vida como percurso para conectar memórias, ancestralidades e processos de ensino-aprendizagem, de modo a se pensar a descolonização dos sujeitos e do saber - principal objetivo das vivências realizadas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3523910.26512/lc.v27.2021.35239Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35239Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35239Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e352391981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29134https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29135https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29136https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/30418Copyright (c) 2021 Paula Balduinohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBalduino de Melo, Paula2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35239Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
Historias de vida y ancestralidades afropindorámicas en enfoque
Histórias de vida e ancestralidades afro-pindorâmicas em foco
title Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
spellingShingle Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
Balduino de Melo, Paula
Narrativas autobiográficas
Pluralidad epistemológica
Currículo diversificado
Currículo intercultural
Educación para las relaciones étnico-raciales
Narrativas autobiográficas
Pluralidade epistemológica
Currículo diversificado
Currículo intercultural
Educação para as relações étnico-raciais
Autobiographical narratives
Epistemological plurality
Diversified curriculum
Intercultural curriculum
Education for ethnic-racial relations
title_short Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
title_full Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
title_fullStr Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
title_full_unstemmed Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
title_sort Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
author Balduino de Melo, Paula
author_facet Balduino de Melo, Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Balduino de Melo, Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas autobiográficas
Pluralidad epistemológica
Currículo diversificado
Currículo intercultural
Educación para las relaciones étnico-raciales
Narrativas autobiográficas
Pluralidade epistemológica
Currículo diversificado
Currículo intercultural
Educação para as relações étnico-raciais
Autobiographical narratives
Epistemological plurality
Diversified curriculum
Intercultural curriculum
Education for ethnic-racial relations
topic Narrativas autobiográficas
Pluralidad epistemológica
Currículo diversificado
Currículo intercultural
Educación para las relaciones étnico-raciales
Narrativas autobiográficas
Pluralidade epistemológica
Currículo diversificado
Currículo intercultural
Educação para as relações étnico-raciais
Autobiographical narratives
Epistemological plurality
Diversified curriculum
Intercultural curriculum
Education for ethnic-racial relations
description This essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239
10.26512/lc.v27.2021.35239
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239
identifier_str_mv 10.26512/lc.v27.2021.35239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29134
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29135
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29136
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/30418
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Balduino
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Balduino
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35239
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35239
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35239
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287991345152