CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135 |
Resumo: | Child rearing practices used by the family with childrenmay or may not support the acquisition of their independence, and thisproject intends to describe how mothers from a mid-high educational leveldeal with this aspect in educating their children aging from three to eight. Therefore, 110 mothers were interviewed according to the Biasoli-Alves &Graminha's Reestructured Guide (1979) which 43 questions thatinvestigate who - mother or child - directs daily routine situations. Theresults demonstrate that the mothers maintain the structure of the dailyroutine, leaving a huge space for the child's decision, demanding fulfilmentfor a small number of rules (mainly in the health and hygiene areas). Thisprofile indicates concern with the child's independence development; it issimilar to the one considered adequate by the parents orientation literatureand agrees with the adopted by the urban mid classes. |
id |
UNB-4_5014bd2ba4535ef1230f71b96beebbe7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17135 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINEPRÁTICAS EDUCATIVAS:: A PARTICIPAÇÃO DA CRIANÇA NA DETERMINAÇÃO DE SEU DIA-A-DIAPráticas educativasAquisição de independênciaPerfil de rotina diáriaFamílias urbanas de nível médioChild rearing practicesIndependence acquisitionDaily routines profileUrban mid classesChild rearing practices used by the family with childrenmay or may not support the acquisition of their independence, and thisproject intends to describe how mothers from a mid-high educational leveldeal with this aspect in educating their children aging from three to eight. Therefore, 110 mothers were interviewed according to the Biasoli-Alves &Graminha's Reestructured Guide (1979) which 43 questions thatinvestigate who - mother or child - directs daily routine situations. Theresults demonstrate that the mothers maintain the structure of the dailyroutine, leaving a huge space for the child's decision, demanding fulfilmentfor a small number of rules (mainly in the health and hygiene areas). Thisprofile indicates concern with the child's independence development; it issimilar to the one considered adequate by the parents orientation literatureand agrees with the adopted by the urban mid classes.As práticas educativas usadas pela família com a criança podem favorecer ou não a aquisição de sua independência. Este trabalho pretende descrever como mães de nível educacional médio-alto lidam com este aspecto na educação de seus filhos de três a oito anos de idade. Para tanto foram entrevistadas 110 mães segundo o Roteiro Reestruturado de Biasoli-Alves e Graminha (1979), e analisadas suas respostas a 43 questões que investigam quem - mãe ou filho - direciona as situações de rotina diária. Os resultados demonstram que as mães mantém a estruturação da rotina diária deixando um grande espaço para as decisões da criança, exigindo cumprimento de um número pequeno de normas (principalmente nas áreas de higiene e saúde). Este perfil indica preocupação com o desenvolvimento da autonomia da criança; é semelhante ao considerado adequado pela literatura de orientação de pais, e afina-se ao adotado pelas camadas médias urbanasInstituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-2421806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15444https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15658Biasoli Alves, Zélia Maria MendesLima Caldana, Regina Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T13:57:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17135Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T13:57:12Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE PRÁTICAS EDUCATIVAS:: A PARTICIPAÇÃO DA CRIANÇA NA DETERMINAÇÃO DE SEU DIA-A-DIA |
title |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE |
spellingShingle |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes Práticas educativas Aquisição de independência Perfil de rotina diária Famílias urbanas de nível médio Child rearing practices Independence acquisition Daily routines profile Urban mid classes |
title_short |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE |
title_full |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE |
title_fullStr |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE |
title_full_unstemmed |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE |
title_sort |
CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE |
author |
Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes |
author_facet |
Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes Lima Caldana, Regina Helena |
author_role |
author |
author2 |
Lima Caldana, Regina Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes Lima Caldana, Regina Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas educativas Aquisição de independência Perfil de rotina diária Famílias urbanas de nível médio Child rearing practices Independence acquisition Daily routines profile Urban mid classes |
topic |
Práticas educativas Aquisição de independência Perfil de rotina diária Famílias urbanas de nível médio Child rearing practices Independence acquisition Daily routines profile Urban mid classes |
description |
Child rearing practices used by the family with childrenmay or may not support the acquisition of their independence, and thisproject intends to describe how mothers from a mid-high educational leveldeal with this aspect in educating their children aging from three to eight. Therefore, 110 mothers were interviewed according to the Biasoli-Alves &Graminha's Reestructured Guide (1979) which 43 questions thatinvestigate who - mother or child - directs daily routine situations. Theresults demonstrate that the mothers maintain the structure of the dailyroutine, leaving a huge space for the child's decision, demanding fulfilmentfor a small number of rules (mainly in the health and hygiene areas). Thisprofile indicates concern with the child's independence development; it issimilar to the one considered adequate by the parents orientation literatureand agrees with the adopted by the urban mid classes. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15444 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15658 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211710895718400 |