CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lima Caldana, Regina Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135
Resumo: Child rearing practices used by the family with childrenmay or may not support the acquisition of their independence, and thisproject intends to describe how mothers from a mid-high educational leveldeal with this aspect in educating their children aging from three to eight. Therefore, 110 mothers were interviewed according to the Biasoli-Alves &Graminha's Reestructured Guide (1979) which 43 questions thatinvestigate who - mother or child - directs daily routine situations. Theresults demonstrate that the mothers maintain the structure of the dailyroutine, leaving a huge space for the child's decision, demanding fulfilmentfor a small number of rules (mainly in the health and hygiene areas). Thisprofile indicates concern with the child's independence development; it issimilar to the one considered adequate by the parents orientation literatureand agrees with the adopted by the urban mid classes.
id UNB-4_5014bd2ba4535ef1230f71b96beebbe7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17135
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINEPRÁTICAS EDUCATIVAS:: A PARTICIPAÇÃO DA CRIANÇA NA DETERMINAÇÃO DE SEU DIA-A-DIAPráticas educativasAquisição de independênciaPerfil de rotina diáriaFamílias urbanas de nível médioChild rearing practicesIndependence acquisitionDaily routines profileUrban mid classesChild rearing practices used by the family with childrenmay or may not support the acquisition of their independence, and thisproject intends to describe how mothers from a mid-high educational leveldeal with this aspect in educating their children aging from three to eight. Therefore, 110 mothers were interviewed according to the Biasoli-Alves &Graminha's Reestructured Guide (1979) which 43 questions thatinvestigate who - mother or child - directs daily routine situations. Theresults demonstrate that the mothers maintain the structure of the dailyroutine, leaving a huge space for the child's decision, demanding fulfilmentfor a small number of rules (mainly in the health and hygiene areas). Thisprofile indicates concern with the child's independence development; it issimilar to the one considered adequate by the parents orientation literatureand agrees with the adopted by the urban mid classes.As práticas educativas usadas pela família com a criança podem favorecer ou não a aquisição de sua independência. Este trabalho pretende descrever como mães de nível educacional médio-alto lidam com este aspecto na educação de seus filhos de três a oito anos de ida­de. Para tanto foram entrevistadas 110 mães segundo o Roteiro Reestru­turado de Biasoli-Alves e Graminha (1979), e analisadas suas respostas a 43 questões que investigam quem - mãe ou filho - direciona as si­tuações de rotina diária. Os resultados demonstram que as mães mantém a estruturação da rotina diária deixando um grande espaço para as de­cisões da criança, exigindo cumprimento de um número pequeno de nor­mas (principalmente nas áreas de higiene e saúde). Este perfil indica preocupação com o desenvolvimento da autonomia da criança; é seme­lhante ao considerado adequado pela literatura de orientação de pais, e afina-se ao adotado pelas camadas médias urbanasInstituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-2421806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15444https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15658Biasoli Alves, Zélia Maria MendesLima Caldana, Regina Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T13:57:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17135Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T13:57:12Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
PRÁTICAS EDUCATIVAS:: A PARTICIPAÇÃO DA CRIANÇA NA DETERMINAÇÃO DE SEU DIA-A-DIA
title CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
spellingShingle CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes
Práticas educativas
Aquisição de independência
Perfil de rotina diária
Famílias urbanas de nível médio
Child rearing practices
Independence acquisition
Daily routines profile
Urban mid classes
title_short CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
title_full CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
title_fullStr CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
title_full_unstemmed CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
title_sort CHILD REARING PRACTICES:: THE CHILD'S ROLE IN DETERMINING THE DAILY ROUTINE
author Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes
author_facet Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes
Lima Caldana, Regina Helena
author_role author
author2 Lima Caldana, Regina Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Biasoli Alves, Zélia Maria Mendes
Lima Caldana, Regina Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas educativas
Aquisição de independência
Perfil de rotina diária
Famílias urbanas de nível médio
Child rearing practices
Independence acquisition
Daily routines profile
Urban mid classes
topic Práticas educativas
Aquisição de independência
Perfil de rotina diária
Famílias urbanas de nível médio
Child rearing practices
Independence acquisition
Daily routines profile
Urban mid classes
description Child rearing practices used by the family with childrenmay or may not support the acquisition of their independence, and thisproject intends to describe how mothers from a mid-high educational leveldeal with this aspect in educating their children aging from three to eight. Therefore, 110 mothers were interviewed according to the Biasoli-Alves &Graminha's Reestructured Guide (1979) which 43 questions thatinvestigate who - mother or child - directs daily routine situations. Theresults demonstrate that the mothers maintain the structure of the dailyroutine, leaving a huge space for the child's decision, demanding fulfilmentfor a small number of rules (mainly in the health and hygiene areas). Thisprofile indicates concern with the child's independence development; it issimilar to the one considered adequate by the parents orientation literatureand agrees with the adopted by the urban mid classes.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15444
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17135/15658
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 02: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 231-242
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211710895718400