Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137 |
Resumo: | Evaluating children suspected of having Autism Spectrum Disorders (ASD) in public health departments ofBrazil demands tools created and validated in that country. This study aimed to investigate the preliminar criterion validity ofthe Protocolo de Observação para Crianças com Suspeita de Transtornos do Espectro do Autismo (PRO-TEA). Thirty children,ages of two to four years old, were divided in three groups (Typical Development, Down syndrome and Autism). The itemswere examined by 2 independent observers, both unaware of the children’s diagnosis. The reliability of the evaluators wasexamined with the Kappa coefficient. The items referring to joint attention, symbolic play and repetitive movements of thebody discriminated the group with ASD from the control group, are an indication of the potential value of the instrument. |
id |
UNB-4_648d98d3f55e8c7176a3e06586db5433 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18137 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion ValidityProtocolo de Avaliação de Crianças com Autismo:: Evidências de Validade CritérioPsicologia; PsicometriaTranstorno autistaAvaliação psicológicaValidaçãoAtenção compartilhadaAutismPsychologial evaluationValidation studiesJoint attentionEvaluating children suspected of having Autism Spectrum Disorders (ASD) in public health departments ofBrazil demands tools created and validated in that country. This study aimed to investigate the preliminar criterion validity ofthe Protocolo de Observação para Crianças com Suspeita de Transtornos do Espectro do Autismo (PRO-TEA). Thirty children,ages of two to four years old, were divided in three groups (Typical Development, Down syndrome and Autism). The itemswere examined by 2 independent observers, both unaware of the children’s diagnosis. The reliability of the evaluators wasexamined with the Kappa coefficient. The items referring to joint attention, symbolic play and repetitive movements of thebody discriminated the group with ASD from the control group, are an indication of the potential value of the instrument.O aumento da prevalência dos Transtornos do Espectro Autista (TEA) evidencia a necessidade de identificação e intervenção precoces. Entretanto, poucos instrumentos de triagem validados estão disponíveis no Brasil, principalmente na rede pública de assistência. Neste contexto, o estudo teve o objetivo verificar evidências de validade de critério, preliminares, do Protocolo de Observação para Crianças com Suspeita de Transtornos do Espectro Autista (PRO-TEA). Participaram da pesquisa 30 crianças em idade pré-escolar, divididas em 3 grupos (Desenvolvimento Típico, Síndrome de Down e Autismo). O estudo mostrou que os itens que melhor diferenciaram as crianças com TEA dos controles foram os referentes à atenção compartilhada, brincadeira simbólica e movimentos repetitivos do corpo, apontando para o potencial uso do instrumento no contexto clínico.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2015-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137/16635https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137/17270Marques, Daniela FernandesBosa, Cleonice Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-29T22:35:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18137Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-29T22:35:26Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity Protocolo de Avaliação de Crianças com Autismo:: Evidências de Validade Critério |
title |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity |
spellingShingle |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity Marques, Daniela Fernandes Psicologia; Psicometria Transtorno autista Avaliação psicológica Validação Atenção compartilhada Autism Psychologial evaluation Validation studies Joint attention |
title_short |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity |
title_full |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity |
title_fullStr |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity |
title_full_unstemmed |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity |
title_sort |
Evaluation Protocol for Children with Autism:: Evidence of Criterion Validity |
author |
Marques, Daniela Fernandes |
author_facet |
Marques, Daniela Fernandes Bosa, Cleonice Alves |
author_role |
author |
author2 |
Bosa, Cleonice Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Daniela Fernandes Bosa, Cleonice Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia; Psicometria Transtorno autista Avaliação psicológica Validação Atenção compartilhada Autism Psychologial evaluation Validation studies Joint attention |
topic |
Psicologia; Psicometria Transtorno autista Avaliação psicológica Validação Atenção compartilhada Autism Psychologial evaluation Validation studies Joint attention |
description |
Evaluating children suspected of having Autism Spectrum Disorders (ASD) in public health departments ofBrazil demands tools created and validated in that country. This study aimed to investigate the preliminar criterion validity ofthe Protocolo de Observação para Crianças com Suspeita de Transtornos do Espectro do Autismo (PRO-TEA). Thirty children,ages of two to four years old, were divided in three groups (Typical Development, Down syndrome and Autism). The itemswere examined by 2 independent observers, both unaware of the children’s diagnosis. The reliability of the evaluators wasexamined with the Kappa coefficient. The items referring to joint attention, symbolic play and repetitive movements of thebody discriminated the group with ASD from the control group, are an indication of the potential value of the instrument. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137/16635 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18137/17270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713340997632 |