Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mathias Simão, Lívia
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255
Resumo: In this paper a procedure of data treatment is explained. This was implemented in a research aiming to depicthow teacher-student interactions operate in knowledge construction processes. The rationale of the procedure was based on theconception of utterances as actors' actions, which allow them to construct a symbolic universe. Each step of the procedure isdescribed and illustrated, and its role in yelding relevant research information for the area is discussed.
id UNB-4_df6f653c4564fb123fdaa3e962a111b3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17255
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data TreatmentInteração Verbal em Díades Professor-Aluno:: Uma Proposta de Tratamento de DadosInteração verbalConstrução de conhecimentoRelação professor-alunoVerbal interactionKnowledge constructionTeacher-student relashionshipIn this paper a procedure of data treatment is explained. This was implemented in a research aiming to depicthow teacher-student interactions operate in knowledge construction processes. The rationale of the procedure was based on theconception of utterances as actors' actions, which allow them to construct a symbolic universe. Each step of the procedure isdescribed and illustrated, and its role in yelding relevant research information for the area is discussed.Neste artigo é exposto um procedimento de tratamento de dados implementado em uma pesquisa visando delinear como interações verbais professor-ai uno operam nos processos de construção de conhecimento. A racional do procedimento assenta-se na concepção da fala enquanto ação verbal dos interlocutores, permitindo-lhes construir ativamente um universo simbólico. Cada etapa do procedimento é descrita e ilustrada, sendo discutida sua importância para gerar informações relevantes para a pesquisa na área.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-2341806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255/15755https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255/15765Mathias Simão, Líviainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T14:52:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17255Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T14:52:29Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
Interação Verbal em Díades Professor-Aluno:: Uma Proposta de Tratamento de Dados
title Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
spellingShingle Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
Mathias Simão, Lívia
Interação verbal
Construção de conhecimento
Relação professor-aluno
Verbal interaction
Knowledge construction
Teacher-student relashionship
title_short Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
title_full Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
title_fullStr Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
title_full_unstemmed Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
title_sort Verbal Interaction In Teacher-Students Dyads:: A Proposal for Data Treatment
author Mathias Simão, Lívia
author_facet Mathias Simão, Lívia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mathias Simão, Lívia
dc.subject.por.fl_str_mv Interação verbal
Construção de conhecimento
Relação professor-aluno
Verbal interaction
Knowledge construction
Teacher-student relashionship
topic Interação verbal
Construção de conhecimento
Relação professor-aluno
Verbal interaction
Knowledge construction
Teacher-student relashionship
description In this paper a procedure of data treatment is explained. This was implemented in a research aiming to depicthow teacher-student interactions operate in knowledge construction processes. The rationale of the procedure was based on theconception of utterances as actors' actions, which allow them to construct a symbolic universe. Each step of the procedure isdescribed and illustrated, and its role in yelding relevant research information for the area is discussed.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255/15755
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17255/15765
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 229-234
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711283691520