Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Leonardo Rodrigues
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Moura, Maria Aline Rodrigues, Guimarães, Pâmela Rocha Bagano, Santana, Laila Barbosa, Camino, Cleonice Pereira dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150
Resumo: The main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences.
id UNB-4_e71025061c27d60cd9e5f184d437fa48
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18150
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Empathic Feelings in Children, Adolescents and AdultsSentimentos Empáticos em Crianças, Adolescentes e AdultosPsicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moralEmpatiaDesenvolvimentoTomada de perspectivaEmpathyDevelopmentRole-takingThe main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences. a empatia é concebida como uma resposta cognitivo-afetiva que se desenvolve ao longo da vida, a partir de suas relações com a tomada de perspectiva. Ao longo dos anos a empatia se torna cada vez mais socialmente orientada, permitindo ao sujeito compreender e acessar os estados internos dos seus pares de maneira cada vez mais complexa. O objetivo deste trabalho foi fazer um levantamento dos sentimentos empáticos experimentados por crianças, adolescentes e adultos quando estes assistem notícias da TV. Os resultados indicam que os participantes diferenciaram-se conforme a faixa etária, no que se refere aos tipos e intensidade dos sentimentos empáticos. Os resultados são discutidos à luz da teoria de Hoffman e pesquisas anteriores sobre o desenvolvimento sócio-cognitivo. Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2014-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-4011806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16649https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16990Sampaio, Leonardo RodriguesMoura, Maria Aline RodriguesGuimarães, Pâmela Rocha BaganoSantana, Laila BarbosaCamino, Cleonice Pereira dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-26T17:15:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18150Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-26T17:15:41Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
Sentimentos Empáticos em Crianças, Adolescentes e Adultos
title Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
spellingShingle Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
Sampaio, Leonardo Rodrigues
Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moral
Empatia
Desenvolvimento
Tomada de perspectiva
Empathy
Development
Role-taking
title_short Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
title_full Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
title_fullStr Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
title_full_unstemmed Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
title_sort Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
author Sampaio, Leonardo Rodrigues
author_facet Sampaio, Leonardo Rodrigues
Moura, Maria Aline Rodrigues
Guimarães, Pâmela Rocha Bagano
Santana, Laila Barbosa
Camino, Cleonice Pereira dos Santos
author_role author
author2 Moura, Maria Aline Rodrigues
Guimarães, Pâmela Rocha Bagano
Santana, Laila Barbosa
Camino, Cleonice Pereira dos Santos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Leonardo Rodrigues
Moura, Maria Aline Rodrigues
Guimarães, Pâmela Rocha Bagano
Santana, Laila Barbosa
Camino, Cleonice Pereira dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moral
Empatia
Desenvolvimento
Tomada de perspectiva
Empathy
Development
Role-taking
topic Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moral
Empatia
Desenvolvimento
Tomada de perspectiva
Empathy
Development
Role-taking
description The main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16649
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16990
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713367212032