Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150 |
Resumo: | The main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences. |
id |
UNB-4_e71025061c27d60cd9e5f184d437fa48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18150 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and AdultsSentimentos Empáticos em Crianças, Adolescentes e AdultosPsicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moralEmpatiaDesenvolvimentoTomada de perspectivaEmpathyDevelopmentRole-takingThe main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences. a empatia é concebida como uma resposta cognitivo-afetiva que se desenvolve ao longo da vida, a partir de suas relações com a tomada de perspectiva. Ao longo dos anos a empatia se torna cada vez mais socialmente orientada, permitindo ao sujeito compreender e acessar os estados internos dos seus pares de maneira cada vez mais complexa. O objetivo deste trabalho foi fazer um levantamento dos sentimentos empáticos experimentados por crianças, adolescentes e adultos quando estes assistem notícias da TV. Os resultados indicam que os participantes diferenciaram-se conforme a faixa etária, no que se refere aos tipos e intensidade dos sentimentos empáticos. Os resultados são discutidos à luz da teoria de Hoffman e pesquisas anteriores sobre o desenvolvimento sócio-cognitivo. Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2014-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-4011806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16649https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16990Sampaio, Leonardo RodriguesMoura, Maria Aline RodriguesGuimarães, Pâmela Rocha BaganoSantana, Laila BarbosaCamino, Cleonice Pereira dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-26T17:15:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18150Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-26T17:15:41Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults Sentimentos Empáticos em Crianças, Adolescentes e Adultos |
title |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults |
spellingShingle |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults Sampaio, Leonardo Rodrigues Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moral Empatia Desenvolvimento Tomada de perspectiva Empathy Development Role-taking |
title_short |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults |
title_full |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults |
title_fullStr |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults |
title_full_unstemmed |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults |
title_sort |
Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults |
author |
Sampaio, Leonardo Rodrigues |
author_facet |
Sampaio, Leonardo Rodrigues Moura, Maria Aline Rodrigues Guimarães, Pâmela Rocha Bagano Santana, Laila Barbosa Camino, Cleonice Pereira dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Maria Aline Rodrigues Guimarães, Pâmela Rocha Bagano Santana, Laila Barbosa Camino, Cleonice Pereira dos Santos |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Leonardo Rodrigues Moura, Maria Aline Rodrigues Guimarães, Pâmela Rocha Bagano Santana, Laila Barbosa Camino, Cleonice Pereira dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moral Empatia Desenvolvimento Tomada de perspectiva Empathy Development Role-taking |
topic |
Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento afetivo; Desenvolvimento sócio-moral Empatia Desenvolvimento Tomada de perspectiva Empathy Development Role-taking |
description |
The main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16649 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150/16990 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 4 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 393-401 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713367212032 |