Following Nutritional Rules in Overweight Children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Lana Cristina Cardoso de Oliveira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ferreira, Eleonora Arnaud Pereira, Silva, Lúcia Cristina Cavalcante da, Almeida, Flávia Pinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136
Resumo: This study assessed the effects of instructions, verbal report training (VRT) and self-monitoring training (ST),with and without the presence of the primary caregiver, on following nutritional rules in obese or overweight children. Twochildren (P1: a nine-year-old boy; P2: a eleven-year-old girl) and their caregivers participated through interviews performedin an outpatient clinic. Ten interviews were performed. After instructions, P1 maintained and P2 improved the knowledge onnutritional orientation. Adherence to diet scores obtained by P2 were higher than those obtained by P1 in all phases. There wasa clinically significant change after the introduction of the VRT in both participants. Efficiency of the intervention proceduresused and the importance of the caregiver’s presence are discussed.
id UNB-4_f3bbeeafb55f5b16a5fdeda4d4002cf3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18136
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Following Nutritional Rules in Overweight ChildrenSeguimento de regras nutricionais em crianças com excesso de pesoObesidadeSobrepesoCuidadoresInstruçõesAutomonitoraçãoRelato verbalObesityOverweightCaregiverInstructionsSelf-monitoringVerbal reportThis study assessed the effects of instructions, verbal report training (VRT) and self-monitoring training (ST),with and without the presence of the primary caregiver, on following nutritional rules in obese or overweight children. Twochildren (P1: a nine-year-old boy; P2: a eleven-year-old girl) and their caregivers participated through interviews performedin an outpatient clinic. Ten interviews were performed. After instructions, P1 maintained and P2 improved the knowledge onnutritional orientation. Adherence to diet scores obtained by P2 were higher than those obtained by P1 in all phases. There wasa clinically significant change after the introduction of the VRT in both participants. Efficiency of the intervention proceduresused and the importance of the caregiver’s presence are discussed.Foram avaliados efeitos de instruções, treino de relato verbal (TRV) e treino de automonitoração (TA), com e sem a participação do cuidador principal, sobre o seguimento de regras nutricionais em crianças com excesso de peso. Participaram duas crianças (P1: menino de 9 anos; P2: menina de 11 anos) e suas cuidadoras. Foram realizadas dez entrevistas. Após instruções, P1 manteve e P2 melhorou o conhecimento das orientações nutricionais. Os Índices de adesão à dieta obtidos por P2 foram mais elevados do que os obtidos por P1 em todas as fases. Houve mudança com significância clínica após introdução de TRV em ambos os participantes. Os resultados sugerem que há maior eficácia quando crianças e cuidadores são, em conjunto, alvos de intervenção.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2015-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136/16634https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136/17269Martins, Lana Cristina Cardoso de OliveiraFerreira, Eleonora Arnaud PereiraSilva, Lúcia Cristina Cavalcante daAlmeida, Flávia Pinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-29T22:35:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18136Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-29T22:35:26Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Following Nutritional Rules in Overweight Children
Seguimento de regras nutricionais em crianças com excesso de peso
title Following Nutritional Rules in Overweight Children
spellingShingle Following Nutritional Rules in Overweight Children
Martins, Lana Cristina Cardoso de Oliveira
Obesidade
Sobrepeso
Cuidadores
Instruções
Automonitoração
Relato verbal
Obesity
Overweight
Caregiver
Instructions
Self-monitoring
Verbal report
title_short Following Nutritional Rules in Overweight Children
title_full Following Nutritional Rules in Overweight Children
title_fullStr Following Nutritional Rules in Overweight Children
title_full_unstemmed Following Nutritional Rules in Overweight Children
title_sort Following Nutritional Rules in Overweight Children
author Martins, Lana Cristina Cardoso de Oliveira
author_facet Martins, Lana Cristina Cardoso de Oliveira
Ferreira, Eleonora Arnaud Pereira
Silva, Lúcia Cristina Cavalcante da
Almeida, Flávia Pinho
author_role author
author2 Ferreira, Eleonora Arnaud Pereira
Silva, Lúcia Cristina Cavalcante da
Almeida, Flávia Pinho
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Lana Cristina Cardoso de Oliveira
Ferreira, Eleonora Arnaud Pereira
Silva, Lúcia Cristina Cavalcante da
Almeida, Flávia Pinho
dc.subject.por.fl_str_mv Obesidade
Sobrepeso
Cuidadores
Instruções
Automonitoração
Relato verbal
Obesity
Overweight
Caregiver
Instructions
Self-monitoring
Verbal report
topic Obesidade
Sobrepeso
Cuidadores
Instruções
Automonitoração
Relato verbal
Obesity
Overweight
Caregiver
Instructions
Self-monitoring
Verbal report
description This study assessed the effects of instructions, verbal report training (VRT) and self-monitoring training (ST),with and without the presence of the primary caregiver, on following nutritional rules in obese or overweight children. Twochildren (P1: a nine-year-old boy; P2: a eleven-year-old girl) and their caregivers participated through interviews performedin an outpatient clinic. Ten interviews were performed. After instructions, P1 maintained and P2 improved the knowledge onnutritional orientation. Adherence to diet scores obtained by P2 were higher than those obtained by P1 in all phases. There wasa clinically significant change after the introduction of the VRT in both participants. Efficiency of the intervention proceduresused and the importance of the caregiver’s presence are discussed.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136/16634
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18136/17269
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 1 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713338900480