Contemporary female perspectives on authoritarianism in the military dictatorship: time and space in Liniane Brum, Luciana Hidalgo, and Maria Valéria Rezende

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Patrícia Helena Baialuna de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51158
Resumo: This article aimed to analyze the contribution of contemporary female writing to the scope of literature on the Brazilian military dictatorship. Through a brief analysis of Antes do passado: o silêncio que vem do Araguaia (2012) by Liliane Haag Brum, Rio-Paris-Rio (2016) by Luciana Hidalgo, and Outros cantos (2016) by Maria Valéria Rezende, different aspects of contemporary Brazilian literature are discussed in their distinctive ways of representing the dictatorial period. Despite such diversity of styles, the spatio-temporal displacements in the narrative composition are appointed as a point of convergence between the three publications, and their relationship with the (female) narrative perspectives and their understanding of the historical and social contexts in question.
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spelling Contemporary female perspectives on authoritarianism in the military dictatorship: time and space in Liniane Brum, Luciana Hidalgo, and Maria Valéria RezendePerspectivas femeninas contemporáneas sobre el autoritarismo de la dictadura militar: tiempo y espacio en Liniane Brum, Luciana Hidalgo y Maria Valéria RezendePerspectivas femininas contemporâneas sobre o autoritarismo da ditadura militar: tempo e espaço em Liniane Brum, Luciana Hidalgo e Maria Valéria Rezendeautoria feminina; ditadura militar brasileira; espaço; tempoautoría femenina; dictadura militar brasileña; espacio; tiempofemale authorship; Brazilian military dictatorship; space; timeThis article aimed to analyze the contribution of contemporary female writing to the scope of literature on the Brazilian military dictatorship. Through a brief analysis of Antes do passado: o silêncio que vem do Araguaia (2012) by Liliane Haag Brum, Rio-Paris-Rio (2016) by Luciana Hidalgo, and Outros cantos (2016) by Maria Valéria Rezende, different aspects of contemporary Brazilian literature are discussed in their distinctive ways of representing the dictatorial period. Despite such diversity of styles, the spatio-temporal displacements in the narrative composition are appointed as a point of convergence between the three publications, and their relationship with the (female) narrative perspectives and their understanding of the historical and social contexts in question.Este artículo tuve como objetivo analizar la contribución de la escritura femenina contemporánea al ámbito de la literatura sobre la dictadura militar en Brasil. A través de un breve análisis de Antes do passado: o silêncio que vem do Araguaia (2012) de Liliane Haag Brum, Rio-Paris-Rio (2016) de Luciana Hidalgo y Outros cantos (2016) de Maria Valéria Rezende, se discute la literatura contemporánea brasileña en sus diferentes formas de representar el período dictatorial. A pesar de tal diversidad de estilos, señalamos los desplazamientos espaciotemporales en la composición narrativa como punto de convergencia entre las tres publicaciones, y su relación con la perspectiva narrativa (femenina) y su comprensión del contexto histórico y social en cuestión.O presente artigo teve como objetivo analisar a contribuição de escritas femininas na contemporaneidade para o escopo da literatura sobre a ditadura militar no Brasil. Por meio de uma breve análise de Antes do passado: o silêncio que vem do Araguaia (2012), de Liniane Haag Brum, Rio-Paris-Rio (2016), de Luciana Hidalgo, e Outros cantos (2016), de Maria Valéria Rezende, diferentes vertentes da contemporaneidade literária brasileira são discutidas em suas distintas formas de representar o período ditatorial. Apesar de tal diversidade de estilos, apontamos para os deslocamentos espaçotemporais na composição narrativa como ponto de convergência entre as três publicações, sua relação com a perspectiva narrativa (feminina) e sua compreensão do contexto histórico e social em questão.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2023-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51158Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 69 (2023): Occupying Spaces: Legitimation of Contemporary Brazilian Women Writers - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 69 (2023): Ocupando espaços: legitimação de escritoras brasileiras contemporâneas - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)2316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51158/38672http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Patrícia Helena Baialuna de2023-10-12T17:38:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51158Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2023-10-12T17:38:19Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
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