The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stigger, Helena
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Gutfreind, Cristiane Freitas, Brendler, Guilherme
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491
Resumo: Cinema directs, on its input, an impression of reality based on empirical experience of the director and the society to which he belongs. In its condition of discourse, the cinema, as well as narrative forms, covers a statement and a spectator. Unlike a novel, the “movie grammar” is composed by a number of factors such as image, sound, music, among others that are organized to tell a story. However, the way these components are recorded in pictures and ordered on a narrative sequence is not unique. Therefore, we can think about what the purpose of an aesthetic choice is usual in the movies Pra Frente, Brasil and Batismo de Sangue to represent the Brazilian military dictatorship
id UFRGS-8_d28b7191fab302c7067bc10c8396109e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6491
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorshipLa Estética realistica de las películas sobre la dictadura militar en BrasilA estética realista dos filmes sobre a ditadura militar no BrasilBrazilian cinemaMilitary dictatorshipAestheticsCinema brasileño. Dictadura militar. Estética.Cinema brasileiroDitadura militarEstéticaCinema directs, on its input, an impression of reality based on empirical experience of the director and the society to which he belongs. In its condition of discourse, the cinema, as well as narrative forms, covers a statement and a spectator. Unlike a novel, the “movie grammar” is composed by a number of factors such as image, sound, music, among others that are organized to tell a story. However, the way these components are recorded in pictures and ordered on a narrative sequence is not unique. Therefore, we can think about what the purpose of an aesthetic choice is usual in the movies Pra Frente, Brasil and Batismo de Sangue to represent the Brazilian military dictatorshipEl cine canaliza en su aporte una impresión de realidad basada en la experiencia empírica del realizador y de la sociedad a la cual él pertenece. En su condición de discurso, el cine, así como todas las formas narrativas, abarca un enunciado y un espectador. A diferencia de una novela, la “gramática” cinematográfica está compuesta por un conjunto de elementos como imagen, sonido, música, entre otros que, organizados, cuentan una historia. Sin embargo, la forma como estos componentes son grabados en imágenes y ordenados en una secuencia narrativa no es única. De esta forma, podemos pensar cuál es el propósito de una elección estética usual en las películas Pra frente Brasil y Batismo de Sangue para representar la Dictadura Militar Brasileña.O cinema canaliza em seu aporte uma impressão de realidade baseada na experiência empírica do realizador e da sociedade ao qual ele pertence. Em sua condição de discurso, o cinema, assim como todas as formas narrativas, abrange um enunciado e um espectador. Diferentemente de um romance, a “gramática” cinematográfica é composta por um conjunto de elementos como a imagem, som, música entre outros que, organizados, contam uma história. Entretanto, a forma como estes componentes são gravados em imagens e ordenados numa seqüência narrativa não é única. Desta forma, podemos pensar  qual é o propósito de uma escolha estética usual nos filmes Pra frente Brasil e Batismo de Sangue para representar a Ditadura Militar Brasileira. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2009-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 261-274Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 261-274Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 261-2741808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491/4735https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491/4873Copyright (c) 2009 Helena Stigger, Cristiane Freitas Gutfreind, Guilherme Brendlerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStigger, HelenaGutfreind, Cristiane FreitasBrendler, Guilherme2023-11-20T15:04:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/6491Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:04:57Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
La Estética realistica de las películas sobre la dictadura militar en Brasil
A estética realista dos filmes sobre a ditadura militar no Brasil
title The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
spellingShingle The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
Stigger, Helena
Brazilian cinema
Military dictatorship
Aesthetics
Cinema brasileño. Dictadura militar. Estética.
Cinema brasileiro
Ditadura militar
Estética
title_short The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
title_full The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
title_fullStr The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
title_full_unstemmed The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
title_sort The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
author Stigger, Helena
author_facet Stigger, Helena
Gutfreind, Cristiane Freitas
Brendler, Guilherme
author_role author
author2 Gutfreind, Cristiane Freitas
Brendler, Guilherme
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stigger, Helena
Gutfreind, Cristiane Freitas
Brendler, Guilherme
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian cinema
Military dictatorship
Aesthetics
Cinema brasileño. Dictadura militar. Estética.
Cinema brasileiro
Ditadura militar
Estética
topic Brazilian cinema
Military dictatorship
Aesthetics
Cinema brasileño. Dictadura militar. Estética.
Cinema brasileiro
Ditadura militar
Estética
description Cinema directs, on its input, an impression of reality based on empirical experience of the director and the society to which he belongs. In its condition of discourse, the cinema, as well as narrative forms, covers a statement and a spectator. Unlike a novel, the “movie grammar” is composed by a number of factors such as image, sound, music, among others that are organized to tell a story. However, the way these components are recorded in pictures and ordered on a narrative sequence is not unique. Therefore, we can think about what the purpose of an aesthetic choice is usual in the movies Pra Frente, Brasil and Batismo de Sangue to represent the Brazilian military dictatorship
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491/4735
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491/4873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Helena Stigger, Cristiane Freitas Gutfreind, Guilherme Brendler
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Helena Stigger, Cristiane Freitas Gutfreind, Guilherme Brendler
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 261-274
Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 261-274
Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 261-274
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632681013248