The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorship
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491 |
Resumo: | Cinema directs, on its input, an impression of reality based on empirical experience of the director and the society to which he belongs. In its condition of discourse, the cinema, as well as narrative forms, covers a statement and a spectator. Unlike a novel, the “movie grammar” is composed by a number of factors such as image, sound, music, among others that are organized to tell a story. However, the way these components are recorded in pictures and ordered on a narrative sequence is not unique. Therefore, we can think about what the purpose of an aesthetic choice is usual in the movies Pra Frente, Brasil and Batismo de Sangue to represent the Brazilian military dictatorship |
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The Realistic aesthetic in the films on brazilian military dictatorshipLa Estética realistica de las películas sobre la dictadura militar en BrasilA estética realista dos filmes sobre a ditadura militar no BrasilBrazilian cinemaMilitary dictatorshipAestheticsCinema brasileño. Dictadura militar. Estética.Cinema brasileiroDitadura militarEstéticaCinema directs, on its input, an impression of reality based on empirical experience of the director and the society to which he belongs. In its condition of discourse, the cinema, as well as narrative forms, covers a statement and a spectator. Unlike a novel, the “movie grammar” is composed by a number of factors such as image, sound, music, among others that are organized to tell a story. However, the way these components are recorded in pictures and ordered on a narrative sequence is not unique. Therefore, we can think about what the purpose of an aesthetic choice is usual in the movies Pra Frente, Brasil and Batismo de Sangue to represent the Brazilian military dictatorshipEl cine canaliza en su aporte una impresión de realidad basada en la experiencia empírica del realizador y de la sociedad a la cual él pertenece. En su condición de discurso, el cine, así como todas las formas narrativas, abarca un enunciado y un espectador. A diferencia de una novela, la “gramática” cinematográfica está compuesta por un conjunto de elementos como imagen, sonido, música, entre otros que, organizados, cuentan una historia. Sin embargo, la forma como estos componentes son grabados en imágenes y ordenados en una secuencia narrativa no es única. De esta forma, podemos pensar cuál es el propósito de una elección estética usual en las películas Pra frente Brasil y Batismo de Sangue para representar la Dictadura Militar Brasileña.O cinema canaliza em seu aporte uma impressão de realidade baseada na experiência empírica do realizador e da sociedade ao qual ele pertence. Em sua condição de discurso, o cinema, assim como todas as formas narrativas, abrange um enunciado e um espectador. Diferentemente de um romance, a “gramática” cinematográfica é composta por um conjunto de elementos como a imagem, som, música entre outros que, organizados, contam uma história. Entretanto, a forma como estes componentes são gravados em imagens e ordenados numa seqüência narrativa não é única. Desta forma, podemos pensar qual é o propósito de uma escolha estética usual nos filmes Pra frente Brasil e Batismo de Sangue para representar a Ditadura Militar Brasileira. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2009-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 261-274Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 261-274Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 261-2741808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491/4735https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6491/4873Copyright (c) 2009 Helena Stigger, Cristiane Freitas Gutfreind, Guilherme Brendlerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStigger, HelenaGutfreind, Cristiane FreitasBrendler, Guilherme2023-11-20T15:04:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/6491Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:04:57Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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