Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitorino, Elizete Vieira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Johann, Andréia Letícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47162
Resumo: In this paper, we are interested in recognizing indicators for public policies that can serve Information Competence and informational justice to minimize information vulnerability through theories and concepts. This research presents a qualitative approach and bibliographic and documental procedures. The data analysis was based on categorization, grouping of elements, ideas, or expressions that were of interest to the research purposes. Bibliographical research was carried out in Scopus, Web of Science, ISTA, and LISTA. As main results, it is worth mentioning that social indicators are fundamental components and subsidies to public policies for Information Literacy and for this reason should be studied and connected to this field/domain of informational justice, and also that this is an urgent topic for a research agenda in the research agenda in the identified areas, which will strengthen the evidence for the promotion of for the promotion of public policies on Information Literacy.
id UNB-7_19bfd4bbf3c006452a1fd4597f3892e1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47162
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justiceIndicadores para la evaluación de la alfabetización informacional: posibilidades de políticas públicas, con foco en la justicia informacionalIndicadores para a avaliação da Competência em Informação: possibilidades para políticas públicas, com foco na justiça informacionalCompetência em informaçãoJustiça informacionalPolíticas PúblicasAlfabetización en informaciónJusticia informacionalPoliticas publicasInformation LiteracyPublic policyInformation justiceIn this paper, we are interested in recognizing indicators for public policies that can serve Information Competence and informational justice to minimize information vulnerability through theories and concepts. This research presents a qualitative approach and bibliographic and documental procedures. The data analysis was based on categorization, grouping of elements, ideas, or expressions that were of interest to the research purposes. Bibliographical research was carried out in Scopus, Web of Science, ISTA, and LISTA. As main results, it is worth mentioning that social indicators are fundamental components and subsidies to public policies for Information Literacy and for this reason should be studied and connected to this field/domain of informational justice, and also that this is an urgent topic for a research agenda in the research agenda in the identified areas, which will strengthen the evidence for the promotion of for the promotion of public policies on Information Literacy.En este trabajo nos interesa reconocer indicadores para políticas que pueden servir a la alfabetización informacional (ALFIN) y la justicia informacional para minimizar la vulnerabilidad de la información a través de teorías y conceptos. Esta investigación presenta un enfoque cualitativo y procedimientos bibliográficos y documentales. El análisis de los datos se basó en la categorización, agrupación de elementos, ideas o expresiones de interés para los fines de la investigación. La búsqueda bibliográfica se realizó en las bases de datos Scopus, Web of Science, ISTA y LISTA. Como principales resultados, cabe destacar que los indicadores sociales son componentes y subsidios fundamentales de las políticas públicas de ALFIN y, por ello, deben ser estudiados y vinculados a este campo/dominio del conocimiento, a la justicia informacional y, también, a la que se trata de un tema urgente para una agenda de investigación en las áreas identificadas, que fortalecerá la evidencia para la promoción de políticas públicas de ALFIN.Neste trabalho estamos interessados em reconhecer indicadores para políticaspúblicas que podem servir a Competência em Informação e à justiça informacional com fins de minimizar a vulnerabilidade em informação por meio de teorias e conceitos. Esta investigação apresenta abordagem qualitativa e procedimentos bibliográfico e documental. A análise dos dados ocorreu a partir da categorização, agrupando elementos, ideias ou expressões que interessassem aos propósitos da pesquisa. A pesquisa bibliográfica foi realizada nas bases de dados Scopus, Web of Science, ISTA e LISTA. Como resultados principais, cabe reforçar que indicadores sociais são componentes fundamentais e subsídios às políticas públicas para a Competência em Informação e por isto devem ser estudados e conectados a este campo/domínio de saber, e à justiça informacional e, também, que se trata de um tema urgente para uma agenda de pesquisa nas áreas identificadas, as quais irão fortalecer as evidências para a promoção de políticas públicas de Competência em Informação.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2023-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/4716210.26512/rici.v16.n3.2023.47162Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 No. 3 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 717-735Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 3 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 717-735Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 717-7351983-521310.26512/rici.v16.n3.2023reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47162/38839Copyright (c) 2023 Elizete Vieira Vitorino, Andréia Letícia Johannhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Elizete VieiraJohann, Andréia Letícia2023-11-10T18:08:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47162Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2023-11-10T18:08:18Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
Indicadores para la evaluación de la alfabetización informacional: posibilidades de políticas públicas, con foco en la justicia informacional
Indicadores para a avaliação da Competência em Informação: possibilidades para políticas públicas, com foco na justiça informacional
title Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
spellingShingle Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
Vitorino, Elizete Vieira
Competência em informação
Justiça informacional
Políticas Públicas
Alfabetización en información
Justicia informacional
Politicas publicas
Information Literacy
Public policy
Information justice
title_short Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
title_full Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
title_fullStr Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
title_full_unstemmed Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
title_sort Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice
author Vitorino, Elizete Vieira
author_facet Vitorino, Elizete Vieira
Johann, Andréia Letícia
author_role author
author2 Johann, Andréia Letícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitorino, Elizete Vieira
Johann, Andréia Letícia
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em informação
Justiça informacional
Políticas Públicas
Alfabetización en información
Justicia informacional
Politicas publicas
Information Literacy
Public policy
Information justice
topic Competência em informação
Justiça informacional
Políticas Públicas
Alfabetización en información
Justicia informacional
Politicas publicas
Information Literacy
Public policy
Information justice
description In this paper, we are interested in recognizing indicators for public policies that can serve Information Competence and informational justice to minimize information vulnerability through theories and concepts. This research presents a qualitative approach and bibliographic and documental procedures. The data analysis was based on categorization, grouping of elements, ideas, or expressions that were of interest to the research purposes. Bibliographical research was carried out in Scopus, Web of Science, ISTA, and LISTA. As main results, it is worth mentioning that social indicators are fundamental components and subsidies to public policies for Information Literacy and for this reason should be studied and connected to this field/domain of informational justice, and also that this is an urgent topic for a research agenda in the research agenda in the identified areas, which will strengthen the evidence for the promotion of for the promotion of public policies on Information Literacy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47162
10.26512/rici.v16.n3.2023.47162
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47162
identifier_str_mv 10.26512/rici.v16.n3.2023.47162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47162/38839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Elizete Vieira Vitorino, Andréia Letícia Johann
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Elizete Vieira Vitorino, Andréia Letícia Johann
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 No. 3 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 717-735
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 3 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 717-735
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 717-735
1983-5213
10.26512/rici.v16.n3.2023
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800211000403689472