Informational Literacy for a Liberating Education: a transdisciplinary approach between Information Science and Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Pablo Boaventura Sales
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cuevas-Cerveró, Aurora, Linhares, Ronaldo Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/39495
Resumo: This article, with a transdisciplinary approach, aims to bring together the concepts of Information Literacy (ALFIN), a conceptual category reflected in Information Science, and Liberating Education, a concept coined by pedagogue Paulo Freire. The reflections proposed here are based on studies by Freire (1968; 1977; 1979; 1987; 1983; 1996) and Information Science, such as Area (2015, 2014, 2010) and Cuevas-Cerveró, Marques and Paixão (2014 ), as well as in UNESCO documents (2003; 2006; 2013) that emphasize the need to incorporate the precepts of Information Literacy for the formation of informationally and critically autonomous citizens. This is By reflecting on the intertwined precepts, in this discussion, the need to encourage and develop the critical sense of citizens to recognize the veracity of information for citizen education is perceived. Liberating education presupposes that Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) must consider in its foundations the objectification of a dialogical, consensual and collaborative practice of the subjects participating in this action.
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spelling Informational Literacy for a Liberating Education: a transdisciplinary approach between Information Science and EducationAlfabetización informacional para una educación liberadora: un enfoque transdisciplinario entre la ciencia de la información y la educaciónA Alfabetização Informacional para uma Educação Libertadora: uma abordagem transdisciplinar entre a Ciência da Informação e a EducaçãoAlfabetização informacionalEducaçãosociedade da informaçãoSociedade do conhecimentoPaulo FreireAlfabetización informacionalEducaciónSociedad de la InformaciónSociedad del conocimientoPaulo Freireinformation literacyEducationInformation SocietyKnowledge SocietyPaulo FreireThis article, with a transdisciplinary approach, aims to bring together the concepts of Information Literacy (ALFIN), a conceptual category reflected in Information Science, and Liberating Education, a concept coined by pedagogue Paulo Freire. The reflections proposed here are based on studies by Freire (1968; 1977; 1979; 1987; 1983; 1996) and Information Science, such as Area (2015, 2014, 2010) and Cuevas-Cerveró, Marques and Paixão (2014 ), as well as in UNESCO documents (2003; 2006; 2013) that emphasize the need to incorporate the precepts of Information Literacy for the formation of informationally and critically autonomous citizens. This is By reflecting on the intertwined precepts, in this discussion, the need to encourage and develop the critical sense of citizens to recognize the veracity of information for citizen education is perceived. Liberating education presupposes that Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) must consider in its foundations the objectification of a dialogical, consensual and collaborative practice of the subjects participating in this action.Este artículo, con un enfoque transdisciplinario, tiene como objetivo reunir los conceptos de Alfabetización Informacional (ALFIN), categoría conceptual reflejada en Ciencias de la Información, y Educación Liberadora, concepto acuñado por el pedagogo Paulo Freire. Las reflexiones aquí propuestas se basan en estudios de Freire (1968; 1977; 1979; 1987; 1983; 1996) y Ciencias de la Información, como Area (2015, 2014, 2010) y Cuevas-Cerveró, Marques y Paixão (2014), como así como en documentos de la UNESCO (2003; 2006; 2013) que enfatizan la necesidad de incorporar los preceptos de la Alfabetización Informacional para la formación de ciudadanos informacional y críticamente autónomos. Al reflexionar sobre los preceptos imbricados en esta discusión, se percibe la necesidad de incentivar y desarrollar el sentido crítico de la ciudadanía para reconocer la veracidad de la información para la educación cívica. La educación liberadora presupone que las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación (TDIC) deben considerar en sus fundamentos la objetivación de una práctica dialógica, consensuada y colaborativa de los sujetos que participan en esta acción.O presente artigo, de abordagem transdisciplinar, visa aproximar as concepções de Alfabetização Informacional (ALFIN), categoria conceitual refletida na Ciência da Informação, e da Educação Libertadora, conceito cunhado pelo pedagogo Paulo Freire. As reflexões aqui propostas estão fundamentadas nos estudos de Freire (1968; 1977; 1979; 1987; 1983; 1996) e da Ciência da Informação, a exemplo de Area (2015, 2014, 2010) e Cuevas-Cerveró, Marques e Paixão (2014), bem como nos documentos da UNESCO (2003; 2006; 2013) que ressaltam a necessidade da incorporação dos preceitos da Alfabetização Informacional para a formação de cidadãos autônomos informacionalmente e críticos. Trata-se Ao refletir sobre os preceitos imbricados nessa discussão percebe-se a necessidade de incentivar e desenvolver o senso crítico dos cidadãos para reconhecer a veracidade de informações para a formação cidadã. A educação libertadora pressupõe que as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) devem considerar em seus fundamentos a objetivação de uma prática dialógica, consensual e colaborativa dos sujeitos partícipes desta ação.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3949510.26512/rici.v15.n2.2022.39495Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 534-551Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 534-551Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 534-5511983-521310.26512/rici.v15.n2.2022reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/39495/34378Copyright (c) 2022 Pablo Boaventura Sales Paixão, Aurora Cuevas-Cerveró, Ronaldo Nunes Linhareshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Pablo Boaventura SalesCuevas-Cerveró, AuroraLinhares, Ronaldo Nunes2022-08-22T14:15:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39495Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2022-08-22T14:15:52Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
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