School library, mediation and information literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Elisabete Gonçalves de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos, Mafra, Hugo Figueiredo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670
Resumo: It points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools.
id UNB-7_b6207bcc95ff05886ff86fc7ef0bb89e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31670
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling School library, mediation and information literacy Biblioteca escolar, mediación y alfabetización informacional Biblioteca escolar, mediação e letramento informacionalBiblioteca escolarLetramento informacionalBibliotecário escolarBiblioteca escolarAlfabetización informacionalBibliotecário escolarSchool libraryInformation literacySchool librarianIt points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools.Señala la necesidad de valorar al bibliotecario escolar, su importancia como agente educativo y la necesidad de asociarse con los maestros, expandiendo el aprendizaje fuera del espacio escolar. Analiza la práctica de la alfabetización informacional, en la que el bibliotecario desempeña el papel de mediador, como una forma de permitir que los individuos puedan llevar a cabo, independientemente, las actividades de identificación y uso de fuentes de información confiables para la toma de decisiones y la resolución de problemas dentro y fuera del espacio escolar. Se presenta como una revisión de la literatura y aborda la biblioteca de la escuela desde los conceptos de mediación y alfabetización, estableciendo relaciones entre áreas. Concluye que la asociación entre maestros y bibliotecarios es de fundamental importancia, sin embargo, la biblioteca escolar aún encuentra algunos obstáculos que implican la aplicación de las leyes responsables de la implementación obligatoria de las bibliotecas en las escuelas.Aponta a necessidade da valorização do bibliotecário escolar, sua importância enquanto agente educador e a necessidade da parceria com os professores, expandindo o aprendizado para fora da sala de aula. Analisa a prática do letramento informacional, na qual o bibliotecário desempenha papel de mediador, como forma de capacitar os indivíduos a conseguirem realizar, de forma autônoma, as atividades de identificação e uso de fontes de informação confiáveis para tomada de decisões e solução de problemas dentro e fora do espaço da escola. Apresenta-se como uma revisão de literatura e aborda a biblioteca escolar a partir dos conceitos de mediação e letramento, estabelecendo relações entre as áreas. Conclui que é de fundamental importância a parceria entre os professores e bibliotecários, porém a biblioteca escolar ainda esbarra em alguns entraves envolvendo a aplicação das leis responsáveis por implementar de forma obrigatória as bibliotecas nas escolas.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3167010.26512/rici.v14.n2.2021.31670Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-6161983-521310.26512/rici.v14.n2.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670/29672Copyright (c) 2021 Elisabete Gonçalves de Souza, Vinicius Ribeiro Soares dos Santos, Hugo Figueiredo Mafrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Elisabete Gonçalves deSantos, Vinicius Ribeiro Soares dosMafra, Hugo Figueiredo2021-05-18T21:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31670Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-05-18T21:19:38Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv School library, mediation and information literacy
Biblioteca escolar, mediación y alfabetización informacional
Biblioteca escolar, mediação e letramento informacional
title School library, mediation and information literacy
spellingShingle School library, mediation and information literacy
Souza, Elisabete Gonçalves de
Biblioteca escolar
Letramento informacional
Bibliotecário escolar
Biblioteca escolar
Alfabetización informacional
Bibliotecário escolar
School library
Information literacy
School librarian
title_short School library, mediation and information literacy
title_full School library, mediation and information literacy
title_fullStr School library, mediation and information literacy
title_full_unstemmed School library, mediation and information literacy
title_sort School library, mediation and information literacy
author Souza, Elisabete Gonçalves de
author_facet Souza, Elisabete Gonçalves de
Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos
Mafra, Hugo Figueiredo
author_role author
author2 Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos
Mafra, Hugo Figueiredo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Elisabete Gonçalves de
Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos
Mafra, Hugo Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca escolar
Letramento informacional
Bibliotecário escolar
Biblioteca escolar
Alfabetización informacional
Bibliotecário escolar
School library
Information literacy
School librarian
topic Biblioteca escolar
Letramento informacional
Bibliotecário escolar
Biblioteca escolar
Alfabetización informacional
Bibliotecário escolar
School library
Information literacy
School librarian
description It points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670
10.26512/rici.v14.n2.2021.31670
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670
identifier_str_mv 10.26512/rici.v14.n2.2021.31670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670/29672
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616
1983-5213
10.26512/rici.v14.n2.2021
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999687512064