School library, mediation and information literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670 |
Resumo: | It points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools. |
id |
UNB-7_b6207bcc95ff05886ff86fc7ef0bb89e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31670 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
School library, mediation and information literacy Biblioteca escolar, mediación y alfabetización informacional Biblioteca escolar, mediação e letramento informacionalBiblioteca escolarLetramento informacionalBibliotecário escolarBiblioteca escolarAlfabetización informacionalBibliotecário escolarSchool libraryInformation literacySchool librarianIt points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools.Señala la necesidad de valorar al bibliotecario escolar, su importancia como agente educativo y la necesidad de asociarse con los maestros, expandiendo el aprendizaje fuera del espacio escolar. Analiza la práctica de la alfabetización informacional, en la que el bibliotecario desempeña el papel de mediador, como una forma de permitir que los individuos puedan llevar a cabo, independientemente, las actividades de identificación y uso de fuentes de información confiables para la toma de decisiones y la resolución de problemas dentro y fuera del espacio escolar. Se presenta como una revisión de la literatura y aborda la biblioteca de la escuela desde los conceptos de mediación y alfabetización, estableciendo relaciones entre áreas. Concluye que la asociación entre maestros y bibliotecarios es de fundamental importancia, sin embargo, la biblioteca escolar aún encuentra algunos obstáculos que implican la aplicación de las leyes responsables de la implementación obligatoria de las bibliotecas en las escuelas.Aponta a necessidade da valorização do bibliotecário escolar, sua importância enquanto agente educador e a necessidade da parceria com os professores, expandindo o aprendizado para fora da sala de aula. Analisa a prática do letramento informacional, na qual o bibliotecário desempenha papel de mediador, como forma de capacitar os indivíduos a conseguirem realizar, de forma autônoma, as atividades de identificação e uso de fontes de informação confiáveis para tomada de decisões e solução de problemas dentro e fora do espaço da escola. Apresenta-se como uma revisão de literatura e aborda a biblioteca escolar a partir dos conceitos de mediação e letramento, estabelecendo relações entre as áreas. Conclui que é de fundamental importância a parceria entre os professores e bibliotecários, porém a biblioteca escolar ainda esbarra em alguns entraves envolvendo a aplicação das leis responsáveis por implementar de forma obrigatória as bibliotecas nas escolas.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3167010.26512/rici.v14.n2.2021.31670Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-6161983-521310.26512/rici.v14.n2.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670/29672Copyright (c) 2021 Elisabete Gonçalves de Souza, Vinicius Ribeiro Soares dos Santos, Hugo Figueiredo Mafrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Elisabete Gonçalves deSantos, Vinicius Ribeiro Soares dosMafra, Hugo Figueiredo2021-05-18T21:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31670Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-05-18T21:19:38Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School library, mediation and information literacy Biblioteca escolar, mediación y alfabetización informacional Biblioteca escolar, mediação e letramento informacional |
title |
School library, mediation and information literacy |
spellingShingle |
School library, mediation and information literacy Souza, Elisabete Gonçalves de Biblioteca escolar Letramento informacional Bibliotecário escolar Biblioteca escolar Alfabetización informacional Bibliotecário escolar School library Information literacy School librarian |
title_short |
School library, mediation and information literacy |
title_full |
School library, mediation and information literacy |
title_fullStr |
School library, mediation and information literacy |
title_full_unstemmed |
School library, mediation and information literacy |
title_sort |
School library, mediation and information literacy |
author |
Souza, Elisabete Gonçalves de |
author_facet |
Souza, Elisabete Gonçalves de Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos Mafra, Hugo Figueiredo |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos Mafra, Hugo Figueiredo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Elisabete Gonçalves de Santos, Vinicius Ribeiro Soares dos Mafra, Hugo Figueiredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioteca escolar Letramento informacional Bibliotecário escolar Biblioteca escolar Alfabetización informacional Bibliotecário escolar School library Information literacy School librarian |
topic |
Biblioteca escolar Letramento informacional Bibliotecário escolar Biblioteca escolar Alfabetización informacional Bibliotecário escolar School library Information literacy School librarian |
description |
It points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670 10.26512/rici.v14.n2.2021.31670 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v14.n2.2021.31670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31670/29672 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 600-616 1983-5213 10.26512/rici.v14.n2.2021 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800210999687512064 |