Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Rafael Matos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Ana Claudia Medeiros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048
Resumo: Objective: This work aimed to analyze theoretical and pragmatic conceptions about the mediation of information and mediation of culture, reflecting on their interweaving and appropriations that aim at the development and strengthening of the social and cultural protagonism of the subjects involved in these processes. Methodology: The research is configured as a bibliographical qualitative approach. Results: The conceptions and relations between the mediation of information and cultural mediation are presented, taking into account the social and cultural aspects that permeate these processes and that favor the exercise of protagonist actions that are made possible by the appropriations of these phenomena. Conclusions: It was found that both the appropriation of information and the appropriation of culture are essential for the production of meanings and for the meaning processes on the part of the subjects, constituting themselves as basic inputs to develop and expand their actions as sociocultural protagonists.
id UNB-7_bf8b075bb31e39ebc64ad1a72a1d10d8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47048
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonismsMediación de la información y mediación cultural:: concepciones y entrecruzamientos desde la perspectiva de las apropiaciones y protagonismos sociales y culturalesMediação da informação e mediação cultural:: concepções e entrelaçamentos sob a ótica das apropriações e dos protagonismos social e culturalMediação da informaçãoMediação culturalApropriação da informaçãoProtagonismo socialProtagonismo culturalMediación de informaciónMediación culturalApropiación de la informaciónProtagonismo socialProtagonismo culturalInformation mediationCultural mediationAppropriation of informationSocial protagonismCultural protagonismObjective: This work aimed to analyze theoretical and pragmatic conceptions about the mediation of information and mediation of culture, reflecting on their interweaving and appropriations that aim at the development and strengthening of the social and cultural protagonism of the subjects involved in these processes. Methodology: The research is configured as a bibliographical qualitative approach. Results: The conceptions and relations between the mediation of information and cultural mediation are presented, taking into account the social and cultural aspects that permeate these processes and that favor the exercise of protagonist actions that are made possible by the appropriations of these phenomena. Conclusions: It was found that both the appropriation of information and the appropriation of culture are essential for the production of meanings and for the meaning processes on the part of the subjects, constituting themselves as basic inputs to develop and expand their actions as sociocultural protagonists.Objetivo: Este trabajo tuvo como objetivo analizar las concepciones teóricas y pragmáticas sobre la mediación de la información y la mediación de la cultura, reflexionando sobre sus entrelazamientos y apropiaciones que apuntan al desarrollo y fortalecimiento de los protagonismos sociales y culturales de los sujetos involucrados en estos procesos. Metodología: La investigación se configura como un enfoque cualitativo bibliográfico. Resultados: Se presentan las concepciones y relaciones entre la mediación de la información y la mediación cultural, teniendo en cuenta los aspectos sociales y culturales que permean estos procesos y que favorecen el ejercicio de acciones protagónicas que son posibles a partir de las apropiaciones de estos fenómenos. Conclusiones: Se encontró que tanto la apropiación de la información como la apropiación de la cultura son esenciales para la producción de sentidos y para los procesos de significación por parte de los sujetos, constituyéndose en insumos básicos para desarrollar y ampliar su accionar como protagonistas socioculturales.Objetivo: Este trabalho teve como objetivo analisar concepções teóricas e pragmáticas acerca da mediação da informação e mediação da cultura, refletindo sobre seus entrelaçamentos e apropriações que visam o desenvolvimento e fortalecimento dos protagonismos sociais e culturais dos sujeitos envolvidos nesses processos. Metodologia: A pesquisa se configura como bibliográfica com abordagem qualitativa. Resultados: São apresentadas as concepções e relações entre a mediação da informação e a mediação cultural, levando em consideração os aspectos sociais e culturais que perpassam por esses processos e que favorecem o exercício de ações protagonistas que são possibilitadas pelas apropriações desses fenômenos. Conclusões: Constatou-se que tanto a apropriação da informação quanto a apropriação da cultura são essenciais para a produção de sentidos e para os processos de significação por parte dos sujeitos, constituindo-se como insumos básicos para desenvolver e ampliar suas ações como protagonistas socioculturais.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2023-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/4704810.26512/rici.v16.n2.2023.47048Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 No. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-4011983-521310.26512/rici.v16.n2.2023reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048/38315Copyright (c) 2023 Rafael Matos Nunes, Ana Claudia Medeiros de Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Rafael MatosSousa, Ana Claudia Medeiros de2023-08-15T13:30:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47048Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2023-08-15T13:30:12Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
Mediación de la información y mediación cultural:: concepciones y entrecruzamientos desde la perspectiva de las apropiaciones y protagonismos sociales y culturales
Mediação da informação e mediação cultural:: concepções e entrelaçamentos sob a ótica das apropriações e dos protagonismos social e cultural
title Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
spellingShingle Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
Nunes, Rafael Matos
Mediação da informação
Mediação cultural
Apropriação da informação
Protagonismo social
Protagonismo cultural
Mediación de información
Mediación cultural
Apropiación de la información
Protagonismo social
Protagonismo cultural
Information mediation
Cultural mediation
Appropriation of information
Social protagonism
Cultural protagonism
title_short Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
title_full Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
title_fullStr Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
title_full_unstemmed Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
title_sort Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
author Nunes, Rafael Matos
author_facet Nunes, Rafael Matos
Sousa, Ana Claudia Medeiros de
author_role author
author2 Sousa, Ana Claudia Medeiros de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Rafael Matos
Sousa, Ana Claudia Medeiros de
dc.subject.por.fl_str_mv Mediação da informação
Mediação cultural
Apropriação da informação
Protagonismo social
Protagonismo cultural
Mediación de información
Mediación cultural
Apropiación de la información
Protagonismo social
Protagonismo cultural
Information mediation
Cultural mediation
Appropriation of information
Social protagonism
Cultural protagonism
topic Mediação da informação
Mediação cultural
Apropriação da informação
Protagonismo social
Protagonismo cultural
Mediación de información
Mediación cultural
Apropiación de la información
Protagonismo social
Protagonismo cultural
Information mediation
Cultural mediation
Appropriation of information
Social protagonism
Cultural protagonism
description Objective: This work aimed to analyze theoretical and pragmatic conceptions about the mediation of information and mediation of culture, reflecting on their interweaving and appropriations that aim at the development and strengthening of the social and cultural protagonism of the subjects involved in these processes. Methodology: The research is configured as a bibliographical qualitative approach. Results: The conceptions and relations between the mediation of information and cultural mediation are presented, taking into account the social and cultural aspects that permeate these processes and that favor the exercise of protagonist actions that are made possible by the appropriations of these phenomena. Conclusions: It was found that both the appropriation of information and the appropriation of culture are essential for the production of meanings and for the meaning processes on the part of the subjects, constituting themselves as basic inputs to develop and expand their actions as sociocultural protagonists.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048
10.26512/rici.v16.n2.2023.47048
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048
identifier_str_mv 10.26512/rici.v16.n2.2023.47048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048/38315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rafael Matos Nunes, Ana Claudia Medeiros de Sousa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rafael Matos Nunes, Ana Claudia Medeiros de Sousa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 No. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401
1983-5213
10.26512/rici.v16.n2.2023
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800211000401592320