Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048 |
Resumo: | Objective: This work aimed to analyze theoretical and pragmatic conceptions about the mediation of information and mediation of culture, reflecting on their interweaving and appropriations that aim at the development and strengthening of the social and cultural protagonism of the subjects involved in these processes. Methodology: The research is configured as a bibliographical qualitative approach. Results: The conceptions and relations between the mediation of information and cultural mediation are presented, taking into account the social and cultural aspects that permeate these processes and that favor the exercise of protagonist actions that are made possible by the appropriations of these phenomena. Conclusions: It was found that both the appropriation of information and the appropriation of culture are essential for the production of meanings and for the meaning processes on the part of the subjects, constituting themselves as basic inputs to develop and expand their actions as sociocultural protagonists. |
id |
UNB-7_bf8b075bb31e39ebc64ad1a72a1d10d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47048 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonismsMediación de la información y mediación cultural:: concepciones y entrecruzamientos desde la perspectiva de las apropiaciones y protagonismos sociales y culturalesMediação da informação e mediação cultural:: concepções e entrelaçamentos sob a ótica das apropriações e dos protagonismos social e culturalMediação da informaçãoMediação culturalApropriação da informaçãoProtagonismo socialProtagonismo culturalMediación de informaciónMediación culturalApropiación de la informaciónProtagonismo socialProtagonismo culturalInformation mediationCultural mediationAppropriation of informationSocial protagonismCultural protagonismObjective: This work aimed to analyze theoretical and pragmatic conceptions about the mediation of information and mediation of culture, reflecting on their interweaving and appropriations that aim at the development and strengthening of the social and cultural protagonism of the subjects involved in these processes. Methodology: The research is configured as a bibliographical qualitative approach. Results: The conceptions and relations between the mediation of information and cultural mediation are presented, taking into account the social and cultural aspects that permeate these processes and that favor the exercise of protagonist actions that are made possible by the appropriations of these phenomena. Conclusions: It was found that both the appropriation of information and the appropriation of culture are essential for the production of meanings and for the meaning processes on the part of the subjects, constituting themselves as basic inputs to develop and expand their actions as sociocultural protagonists.Objetivo: Este trabajo tuvo como objetivo analizar las concepciones teóricas y pragmáticas sobre la mediación de la información y la mediación de la cultura, reflexionando sobre sus entrelazamientos y apropiaciones que apuntan al desarrollo y fortalecimiento de los protagonismos sociales y culturales de los sujetos involucrados en estos procesos. Metodología: La investigación se configura como un enfoque cualitativo bibliográfico. Resultados: Se presentan las concepciones y relaciones entre la mediación de la información y la mediación cultural, teniendo en cuenta los aspectos sociales y culturales que permean estos procesos y que favorecen el ejercicio de acciones protagónicas que son posibles a partir de las apropiaciones de estos fenómenos. Conclusiones: Se encontró que tanto la apropiación de la información como la apropiación de la cultura son esenciales para la producción de sentidos y para los procesos de significación por parte de los sujetos, constituyéndose en insumos básicos para desarrollar y ampliar su accionar como protagonistas socioculturales.Objetivo: Este trabalho teve como objetivo analisar concepções teóricas e pragmáticas acerca da mediação da informação e mediação da cultura, refletindo sobre seus entrelaçamentos e apropriações que visam o desenvolvimento e fortalecimento dos protagonismos sociais e culturais dos sujeitos envolvidos nesses processos. Metodologia: A pesquisa se configura como bibliográfica com abordagem qualitativa. Resultados: São apresentadas as concepções e relações entre a mediação da informação e a mediação cultural, levando em consideração os aspectos sociais e culturais que perpassam por esses processos e que favorecem o exercício de ações protagonistas que são possibilitadas pelas apropriações desses fenômenos. Conclusões: Constatou-se que tanto a apropriação da informação quanto a apropriação da cultura são essenciais para a produção de sentidos e para os processos de significação por parte dos sujeitos, constituindo-se como insumos básicos para desenvolver e ampliar suas ações como protagonistas socioculturais.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2023-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/4704810.26512/rici.v16.n2.2023.47048Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 No. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-4011983-521310.26512/rici.v16.n2.2023reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048/38315Copyright (c) 2023 Rafael Matos Nunes, Ana Claudia Medeiros de Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Rafael MatosSousa, Ana Claudia Medeiros de2023-08-15T13:30:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47048Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2023-08-15T13:30:12Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms Mediación de la información y mediación cultural:: concepciones y entrecruzamientos desde la perspectiva de las apropiaciones y protagonismos sociales y culturales Mediação da informação e mediação cultural:: concepções e entrelaçamentos sob a ótica das apropriações e dos protagonismos social e cultural |
title |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms |
spellingShingle |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms Nunes, Rafael Matos Mediação da informação Mediação cultural Apropriação da informação Protagonismo social Protagonismo cultural Mediación de información Mediación cultural Apropiación de la información Protagonismo social Protagonismo cultural Information mediation Cultural mediation Appropriation of information Social protagonism Cultural protagonism |
title_short |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms |
title_full |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms |
title_fullStr |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms |
title_full_unstemmed |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms |
title_sort |
Mediation of information and cultural mediation:: conceptions and interweavings from the perspective of appropriations and social and cultural protagonisms |
author |
Nunes, Rafael Matos |
author_facet |
Nunes, Rafael Matos Sousa, Ana Claudia Medeiros de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Ana Claudia Medeiros de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Rafael Matos Sousa, Ana Claudia Medeiros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediação da informação Mediação cultural Apropriação da informação Protagonismo social Protagonismo cultural Mediación de información Mediación cultural Apropiación de la información Protagonismo social Protagonismo cultural Information mediation Cultural mediation Appropriation of information Social protagonism Cultural protagonism |
topic |
Mediação da informação Mediação cultural Apropriação da informação Protagonismo social Protagonismo cultural Mediación de información Mediación cultural Apropiación de la información Protagonismo social Protagonismo cultural Information mediation Cultural mediation Appropriation of information Social protagonism Cultural protagonism |
description |
Objective: This work aimed to analyze theoretical and pragmatic conceptions about the mediation of information and mediation of culture, reflecting on their interweaving and appropriations that aim at the development and strengthening of the social and cultural protagonism of the subjects involved in these processes. Methodology: The research is configured as a bibliographical qualitative approach. Results: The conceptions and relations between the mediation of information and cultural mediation are presented, taking into account the social and cultural aspects that permeate these processes and that favor the exercise of protagonist actions that are made possible by the appropriations of these phenomena. Conclusions: It was found that both the appropriation of information and the appropriation of culture are essential for the production of meanings and for the meaning processes on the part of the subjects, constituting themselves as basic inputs to develop and expand their actions as sociocultural protagonists. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048 10.26512/rici.v16.n2.2023.47048 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v16.n2.2023.47048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47048/38315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rafael Matos Nunes, Ana Claudia Medeiros de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rafael Matos Nunes, Ana Claudia Medeiros de Sousa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 No. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2023): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 384-401 1983-5213 10.26512/rici.v16.n2.2023 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800211000401592320 |