Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Fábio Dantas de Souza, Abreu, Luciane Ferreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913
Resumo: This article discusses the conceptions of youth, work and field of young people who enter into professional education after the conclusion of regular high school and how the life trajectories of these subjects and the formation for the work in the field influence their life projects, dialoguing with aspects that characterize the diversity of Brazilian youth. The data explored in the text were obtained through a qualitative research that followed different stages, such as: analysis of institutional documents of the school where the subjects study, application of questionnaires with the students, realization of focus groups with the students and individual interviews with students of the course and with the manager of the educational institution. The socio-historical approach in the study was significant to collaborate in understanding the scenario of the young subjects of the research and its relationship with the environment over time, in interface with the conceptual debate of the Field Education. The research revealed signs that the linkage of young people to rural areas is weakened, although they opt for a predominantly rural course, students do not demonstrate much connection with the territory and its political and social issues. Keywords: Rural youth, Education, Work.
id UNEAL_093411e977d22a99dc7336cc2e94c3dc
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/913
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio SubsequenteThis article discusses the conceptions of youth, work and field of young people who enter into professional education after the conclusion of regular high school and how the life trajectories of these subjects and the formation for the work in the field influence their life projects, dialoguing with aspects that characterize the diversity of Brazilian youth. The data explored in the text were obtained through a qualitative research that followed different stages, such as: analysis of institutional documents of the school where the subjects study, application of questionnaires with the students, realization of focus groups with the students and individual interviews with students of the course and with the manager of the educational institution. The socio-historical approach in the study was significant to collaborate in understanding the scenario of the young subjects of the research and its relationship with the environment over time, in interface with the conceptual debate of the Field Education. The research revealed signs that the linkage of young people to rural areas is weakened, although they opt for a predominantly rural course, students do not demonstrate much connection with the territory and its political and social issues. Keywords: Rural youth, Education, Work.O artigo discute as concepções de juventude, trabalho e campo de jovens que se inserem na educação profissional após a conclusão do ensino médio regular e como as trajetórias de vida desses sujeitos e a formação para o trabalho no campo influenciam seus projetos de vida, dialogando com aspectos que caracterizam a diversidade da juventude brasileira. Os dados explorados no texto foram obtidos por meio de pesquisa qualitativa que seguiu etapas diferenciadas, tais como: análise de documentos institucionais da escola onde os sujeitos estudam, aplicação de questionários junto aos estudantes, realização de grupos focais com os estudantes e entrevistas individuais com estudantes do curso e com o gestor da instituição educacional. A abordagem sócio-histórica no estudo foi significativa para colaborar na compreensão do cenário dos jovens sujeitos da pesquisa e sua relação com o entorno ao longo do tempo, em interface com o debate conceitual da Educação do Campo. A pesquisa revelou indícios de que a vinculação dos jovens com o território da zona rural é fragilizada, apesar de optarem por um curso predominantemente rural, os estudantes não demonstram muita conexão com o território e suas questões de cunho político e social. Palavras-chave: Juventude rural, Educação do campo, Trabalho.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/91310.17648/diversitas-journal-v4i3.913Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 893-9132525-521510.17648/diversitas-journal-v4i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913/872Copyright (c) 2019 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante, Fábio Dantas de Souza Silva, Luciane Ferreira de Abreuhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ludmila Oliveira HolandaSilva, Fábio Dantas de Souza Abreu, Luciane Ferreira de 2021-08-19T19:33:51Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/913Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:00.770327Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
title Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
spellingShingle Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
title_short Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
title_full Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
title_fullStr Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
title_full_unstemmed Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
title_sort Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
author Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
author_facet Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
Silva, Fábio Dantas de Souza
Abreu, Luciane Ferreira de
author_role author
author2 Silva, Fábio Dantas de Souza
Abreu, Luciane Ferreira de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
Silva, Fábio Dantas de Souza
Abreu, Luciane Ferreira de
description This article discusses the conceptions of youth, work and field of young people who enter into professional education after the conclusion of regular high school and how the life trajectories of these subjects and the formation for the work in the field influence their life projects, dialoguing with aspects that characterize the diversity of Brazilian youth. The data explored in the text were obtained through a qualitative research that followed different stages, such as: analysis of institutional documents of the school where the subjects study, application of questionnaires with the students, realization of focus groups with the students and individual interviews with students of the course and with the manager of the educational institution. The socio-historical approach in the study was significant to collaborate in understanding the scenario of the young subjects of the research and its relationship with the environment over time, in interface with the conceptual debate of the Field Education. The research revealed signs that the linkage of young people to rural areas is weakened, although they opt for a predominantly rural course, students do not demonstrate much connection with the territory and its political and social issues. Keywords: Rural youth, Education, Work.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913
10.17648/diversitas-journal-v4i3.913
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v4i3.913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913/872
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 893-913
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v4i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276201033728