Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913 |
Resumo: | This article discusses the conceptions of youth, work and field of young people who enter into professional education after the conclusion of regular high school and how the life trajectories of these subjects and the formation for the work in the field influence their life projects, dialoguing with aspects that characterize the diversity of Brazilian youth. The data explored in the text were obtained through a qualitative research that followed different stages, such as: analysis of institutional documents of the school where the subjects study, application of questionnaires with the students, realization of focus groups with the students and individual interviews with students of the course and with the manager of the educational institution. The socio-historical approach in the study was significant to collaborate in understanding the scenario of the young subjects of the research and its relationship with the environment over time, in interface with the conceptual debate of the Field Education. The research revealed signs that the linkage of young people to rural areas is weakened, although they opt for a predominantly rural course, students do not demonstrate much connection with the territory and its political and social issues. Keywords: Rural youth, Education, Work. |
id |
UNEAL_093411e977d22a99dc7336cc2e94c3dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/913 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio SubsequenteThis article discusses the conceptions of youth, work and field of young people who enter into professional education after the conclusion of regular high school and how the life trajectories of these subjects and the formation for the work in the field influence their life projects, dialoguing with aspects that characterize the diversity of Brazilian youth. The data explored in the text were obtained through a qualitative research that followed different stages, such as: analysis of institutional documents of the school where the subjects study, application of questionnaires with the students, realization of focus groups with the students and individual interviews with students of the course and with the manager of the educational institution. The socio-historical approach in the study was significant to collaborate in understanding the scenario of the young subjects of the research and its relationship with the environment over time, in interface with the conceptual debate of the Field Education. The research revealed signs that the linkage of young people to rural areas is weakened, although they opt for a predominantly rural course, students do not demonstrate much connection with the territory and its political and social issues. Keywords: Rural youth, Education, Work.O artigo discute as concepções de juventude, trabalho e campo de jovens que se inserem na educação profissional após a conclusão do ensino médio regular e como as trajetórias de vida desses sujeitos e a formação para o trabalho no campo influenciam seus projetos de vida, dialogando com aspectos que caracterizam a diversidade da juventude brasileira. Os dados explorados no texto foram obtidos por meio de pesquisa qualitativa que seguiu etapas diferenciadas, tais como: análise de documentos institucionais da escola onde os sujeitos estudam, aplicação de questionários junto aos estudantes, realização de grupos focais com os estudantes e entrevistas individuais com estudantes do curso e com o gestor da instituição educacional. A abordagem sócio-histórica no estudo foi significativa para colaborar na compreensão do cenário dos jovens sujeitos da pesquisa e sua relação com o entorno ao longo do tempo, em interface com o debate conceitual da Educação do Campo. A pesquisa revelou indícios de que a vinculação dos jovens com o território da zona rural é fragilizada, apesar de optarem por um curso predominantemente rural, os estudantes não demonstram muita conexão com o território e suas questões de cunho político e social. Palavras-chave: Juventude rural, Educação do campo, Trabalho.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/91310.17648/diversitas-journal-v4i3.913Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 893-9132525-521510.17648/diversitas-journal-v4i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913/872Copyright (c) 2019 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante, Fábio Dantas de Souza Silva, Luciane Ferreira de Abreuhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ludmila Oliveira HolandaSilva, Fábio Dantas de Souza Abreu, Luciane Ferreira de 2021-08-19T19:33:51Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/913Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:00.770327Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
title |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
spellingShingle |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda |
title_short |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
title_full |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
title_fullStr |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
title_full_unstemmed |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
title_sort |
Campo, cidade, escola e profissão: jovens estudantes do curso Técnico em Agropecuária no Ensino Médio Subsequente |
author |
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda |
author_facet |
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda Silva, Fábio Dantas de Souza Abreu, Luciane Ferreira de |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Fábio Dantas de Souza Abreu, Luciane Ferreira de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda Silva, Fábio Dantas de Souza Abreu, Luciane Ferreira de |
description |
This article discusses the conceptions of youth, work and field of young people who enter into professional education after the conclusion of regular high school and how the life trajectories of these subjects and the formation for the work in the field influence their life projects, dialoguing with aspects that characterize the diversity of Brazilian youth. The data explored in the text were obtained through a qualitative research that followed different stages, such as: analysis of institutional documents of the school where the subjects study, application of questionnaires with the students, realization of focus groups with the students and individual interviews with students of the course and with the manager of the educational institution. The socio-historical approach in the study was significant to collaborate in understanding the scenario of the young subjects of the research and its relationship with the environment over time, in interface with the conceptual debate of the Field Education. The research revealed signs that the linkage of young people to rural areas is weakened, although they opt for a predominantly rural course, students do not demonstrate much connection with the territory and its political and social issues. Keywords: Rural youth, Education, Work. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913 10.17648/diversitas-journal-v4i3.913 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v4i3.913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/913/872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 893-913 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v4i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276201033728 |