Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maristela Felix dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souto, Paulo Heimar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862
Resumo: ABSTRACT: This article aims to discuss certain results of a research about the views that the students of Pedagogy from UFS displayed about indigenous theme before and after the discipline “Teaching History in early Years of Elementary School”. The discussion may contribute to developing technical and pedagogical skills in teaching practices, enabling a critical and reflexive approach to the socio-cultural diversity of the country and the contribution of indigenous peoples to the construction of the Brazilian identity. The article is based on Borges (2007), Dantas (1991) and Freire (1987) theories. The results show negligence in the treatment of indigenous issues in basic education and ratify the relevance of the teacher 's critical view brfore historical narratives about identity, way of life and acculturation of indigenous peoples. KEYWORDS: teaching, Story, indigenous people.
id UNEAL_910d6afabc3acfb6940afd464556d7c0
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/862
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)ABSTRACT: This article aims to discuss certain results of a research about the views that the students of Pedagogy from UFS displayed about indigenous theme before and after the discipline “Teaching History in early Years of Elementary School”. The discussion may contribute to developing technical and pedagogical skills in teaching practices, enabling a critical and reflexive approach to the socio-cultural diversity of the country and the contribution of indigenous peoples to the construction of the Brazilian identity. The article is based on Borges (2007), Dantas (1991) and Freire (1987) theories. The results show negligence in the treatment of indigenous issues in basic education and ratify the relevance of the teacher 's critical view brfore historical narratives about identity, way of life and acculturation of indigenous peoples. KEYWORDS: teaching, Story, indigenous people.RESUMO: O objetivo deste artigo é discutir resultados de uma pesquisa sobre as concepções acerca da temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da UFS, antes e após cursarem a disciplina “Ensino de História nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental”. Essas discussões podem contribuir para que os futuros docentes desenvolvam competências técnicas e pedagógicas em suas práticas docentes, que possibilitem uma abordagem crítica e reflexiva da diversidade sociocultural do país e da contribuição dos povos indígenas para a construção da identidade brasileira. O artigo está embasado em concepções teóricas de Borges (2007), Dantas (1991) e Freire (1987). Resultados da pesquisa demonstram uma negligência no tratamento da temática indígena na educação básica e ratificam a importância da postura crítica do professor diante das narrativas históricas sobre identidade, modo de vida e processo de aculturação dos povos indígenas.  PALAVRAS-CHAVE: ensino, História, povos indígenas.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/86210.17648/diversitas-journal-v5i3-862Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2070-20852525-521510.17648/diversitas-journal-v5i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862/1068Copyright (c) 2020 Maristela Felix, Paulo Heimar Soutohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maristela Felix dosSouto, Paulo Heimar 2021-08-19T18:21:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/862Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:59.268264Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
title Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
spellingShingle Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
Santos, Maristela Felix dos
title_short Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
title_full Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
title_fullStr Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
title_full_unstemmed Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
title_sort Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
author Santos, Maristela Felix dos
author_facet Santos, Maristela Felix dos
Souto, Paulo Heimar
author_role author
author2 Souto, Paulo Heimar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maristela Felix dos
Souto, Paulo Heimar
description ABSTRACT: This article aims to discuss certain results of a research about the views that the students of Pedagogy from UFS displayed about indigenous theme before and after the discipline “Teaching History in early Years of Elementary School”. The discussion may contribute to developing technical and pedagogical skills in teaching practices, enabling a critical and reflexive approach to the socio-cultural diversity of the country and the contribution of indigenous peoples to the construction of the Brazilian identity. The article is based on Borges (2007), Dantas (1991) and Freire (1987) theories. The results show negligence in the treatment of indigenous issues in basic education and ratify the relevance of the teacher 's critical view brfore historical narratives about identity, way of life and acculturation of indigenous peoples. KEYWORDS: teaching, Story, indigenous people.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862
10.17648/diversitas-journal-v5i3-862
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i3-862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862/1068
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maristela Felix, Paulo Heimar Souto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maristela Felix, Paulo Heimar Souto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2070-2085
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276141264896