Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862 |
Resumo: | ABSTRACT: This article aims to discuss certain results of a research about the views that the students of Pedagogy from UFS displayed about indigenous theme before and after the discipline “Teaching History in early Years of Elementary School”. The discussion may contribute to developing technical and pedagogical skills in teaching practices, enabling a critical and reflexive approach to the socio-cultural diversity of the country and the contribution of indigenous peoples to the construction of the Brazilian identity. The article is based on Borges (2007), Dantas (1991) and Freire (1987) theories. The results show negligence in the treatment of indigenous issues in basic education and ratify the relevance of the teacher 's critical view brfore historical narratives about identity, way of life and acculturation of indigenous peoples. KEYWORDS: teaching, Story, indigenous people. |
id |
UNEAL_910d6afabc3acfb6940afd464556d7c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/862 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS)ABSTRACT: This article aims to discuss certain results of a research about the views that the students of Pedagogy from UFS displayed about indigenous theme before and after the discipline “Teaching History in early Years of Elementary School”. The discussion may contribute to developing technical and pedagogical skills in teaching practices, enabling a critical and reflexive approach to the socio-cultural diversity of the country and the contribution of indigenous peoples to the construction of the Brazilian identity. The article is based on Borges (2007), Dantas (1991) and Freire (1987) theories. The results show negligence in the treatment of indigenous issues in basic education and ratify the relevance of the teacher 's critical view brfore historical narratives about identity, way of life and acculturation of indigenous peoples. KEYWORDS: teaching, Story, indigenous people.RESUMO: O objetivo deste artigo é discutir resultados de uma pesquisa sobre as concepções acerca da temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da UFS, antes e após cursarem a disciplina “Ensino de História nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental”. Essas discussões podem contribuir para que os futuros docentes desenvolvam competências técnicas e pedagógicas em suas práticas docentes, que possibilitem uma abordagem crítica e reflexiva da diversidade sociocultural do país e da contribuição dos povos indígenas para a construção da identidade brasileira. O artigo está embasado em concepções teóricas de Borges (2007), Dantas (1991) e Freire (1987). Resultados da pesquisa demonstram uma negligência no tratamento da temática indígena na educação básica e ratificam a importância da postura crítica do professor diante das narrativas históricas sobre identidade, modo de vida e processo de aculturação dos povos indígenas. PALAVRAS-CHAVE: ensino, História, povos indígenas.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/86210.17648/diversitas-journal-v5i3-862Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2070-20852525-521510.17648/diversitas-journal-v5i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862/1068Copyright (c) 2020 Maristela Felix, Paulo Heimar Soutohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maristela Felix dosSouto, Paulo Heimar 2021-08-19T18:21:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/862Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:59.268264Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
title |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
spellingShingle |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) Santos, Maristela Felix dos |
title_short |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
title_full |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
title_fullStr |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
title_full_unstemmed |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
title_sort |
Concepções sobre a temática indígena de discentes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
author |
Santos, Maristela Felix dos |
author_facet |
Santos, Maristela Felix dos Souto, Paulo Heimar |
author_role |
author |
author2 |
Souto, Paulo Heimar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Maristela Felix dos Souto, Paulo Heimar |
description |
ABSTRACT: This article aims to discuss certain results of a research about the views that the students of Pedagogy from UFS displayed about indigenous theme before and after the discipline “Teaching History in early Years of Elementary School”. The discussion may contribute to developing technical and pedagogical skills in teaching practices, enabling a critical and reflexive approach to the socio-cultural diversity of the country and the contribution of indigenous peoples to the construction of the Brazilian identity. The article is based on Borges (2007), Dantas (1991) and Freire (1987) theories. The results show negligence in the treatment of indigenous issues in basic education and ratify the relevance of the teacher 's critical view brfore historical narratives about identity, way of life and acculturation of indigenous peoples. KEYWORDS: teaching, Story, indigenous people. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862 10.17648/diversitas-journal-v5i3-862 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i3-862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/862/1068 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maristela Felix, Paulo Heimar Souto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maristela Felix, Paulo Heimar Souto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2070-2085 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276141264896 |